شناسهٔ خبر: 37867128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بسته حمایت از صادرات هدفمند و هوشمندانه نیست

در حالی که حدود ۱۱ ماه از آغاز سال جاری گذشته است، دولت تازه به فکر ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۸ افتاده است. بسته ای که به باور حمیدرضا صالحی عضوکمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران، نه تنها دیر ابلاغ شده بلکه هدفمند و هوشمندانه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حال حاضر با توجه به کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت، دولت به خوبی می داند که برای تامین نیازهای خود به بازگشت ارزهای صادراتی نیازمند است اما برای کاهش چالش های موجود در حوزه صادرات و همچنین افزایش مشوق ها در این بخش اقدام خاصی انجام نمی دهد. همانطور که طی سال های اخیر شاهد ابلاغ بسته هایی با عنوان حمایت از صادرات غیرنفتی و وعده پرداخت مشوق های صادراتی بودیم که در نهایت به درستی اجرایی نشد.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور دیروز در حالی که کمتر از دو ماه به پایان امسال باقی مانده است، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۸ را ابلاغ کرد.

هر چند به گفته بسیاری از کارشناسان این بسته تنها نام حمایت از صادرات را یدک می کشد و در عمل نمی تواند منجر به صادرات غیر نفتی شود. در همین خصوص  رئیس کنفدراسیون صادرات  با بیان اینکه بسته حمایت از صادرات سال ۹۸ دیر ابلاغ شد، گفت: شاید اسم این بسته را بتوان به نوعی تشویق صادرکنندگان عنوان کرد، اما موجب افزایش صادرات نمی‌شود. محمد لاهوتی اظهار کرد: حتی رقم ۷۵۰ میلیارد تومانی که در بودجه دیده شده اصلا بعید است که محقق شود.

امسال منتظر تحرک صادرات نباشیم !

در همین خصوص عضوکمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: بسته حمایت از صادرات غیرنفتی آنچنان با تاخیر اعلام شده که بعید به نظر می رسد بتواند تجارت خارجی ۷۲ میلیارد دلاری ایران در سال جاری را با افزایش روبرو کند.

حمیدرضا صالحی  اظهار کرد: دولتمردان باید بسته های حمایتی در حوزه صادرات را در اوایل سال ابلاغ کنند تا موجب تحرک و تحول در این حوزه شود. بنابراین نمی توان توقع داشت که با ابلاغ این بسته در اواخر سال، تحرکی در حوزه صادرات ایجاد شود.

 وی با انتقاد از دیر ابلاغ شدن این بسته به ظاهر حمایتی افزود: بسته حمایت از صادرات غیر نفتی که در درست یکی دو ماه مانده به پایان سال ابلاغ شده، در صورتی که فعالیت های صادرکنندگان از اوایل سال جاری را پوشش دهد و یا اینکه به سال ۹۹ وصل شود و مورد توجه قرار گیرد، می تواند تا حدی موثر باشد اما در صورتی که تا پایان سال تاریخ مصرف داشته باشد، به هیچ کار صادرکنندگان نمی آید.

بسته ای ناکارآمد

این فعال بخش خصوصی  بیان کرد: با توجه به اینکه در اواخر سال ۹۸ قرار داریم، به نظر نمی آید که این بسته بتواند کارآمد باشد.

صالحی افزود: بحث مشوق های صادراتی موضوعی است که به عنوان مزیت رقابتی مطرح می شود تا توسعه صادرات را رقم بزند اما متاسفانه طی سال های اخیر بودجه لازم برای پرداخت مشوق های صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار نگرفته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بر این اساس باید گفت که بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که در سال گذشته هم ابلاغ شد به اندازه هوشمندانه و هدفمند نبود که بتواند در حوزه صادرات اثرگذار باشد.

صالحی با اشاره به اینکه دولت به شدت به درآمدهای حاصل از صادرات وابسته است، افزود: در حالی که در همه جای دنیا به مباحثی از جمله بهره وری، هزینه های حمل و نقل و … در حوزه صادرات بها می دهند اما در ایران چندان به این موضوعات توجه نمی شود. حتی در بسته های قبلی حمایت از صادرات به موضوعاتی همچون رفت و آمد هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های در خارج از کشور که هزینه های زیادی را به دنبال دارد، توجه خاصی نشده بود.

این گفته ها در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با اینکه دیر ابلاغ شده اما در صورتی که نهایی و اجرا شود، می‌تواند بخشی از گره‌های موجود در عرصه صادرات را باز کند.

 

0/5 ( 0 نظر )

نظر شما