شناسهٔ خبر: 37866791 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بخشنامه‌ای که کارایی ندارد

رکنا: بخشنامه‌ای که قوه قضاییه درخصوص صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و استعلام از صدا و سیما برای فعالیت این رسانه‌ها منتشر کرده به‌نظر می‌رسد کارایی چندانی نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، اینکه تصور کنیم با ابلاغ این بخشنامه فضای مجازی مدیریت می‌شود کاملا اشتباه است و این اتفاق به لحاظ فنی و شرایطی که در فضای مجازی حاکم است، نخواهد افتاد و عملی و اجرایی نمی‌شود. اما اینکه به لحاظ حقوقی و قانونی چه پیامدهایی دارد و چه اقداماتی می‌شود از این طریق انجام داد را متخصصان حقوقی باید درباره آن اظهارنظر کنند.

 با تمام این اوصاف حتی اگر این بخشنامه اجرایی هم شود، اگر شناختی از فضای مجازی داشته باشیم متوجه می‌شویم که دایره فعالیت رسانه‌های مجازی و کانال‌ها و شبکه‌های فراگیر صوتی و تصویری در فضای مجازی محدود نمی‌شود و در نهایت اینکه کنترل‌های رسمی بالا به پایین در جامعه که دستوری، ابلاغی و سلبی هستند برای کنترل این فضا موفقیت زیادی به‌دست نخواهند آورد. براساس این ابلاغیه هر محتوایی که در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌های مجازی رد و بدل می‌شود شامل این ابلاغیه می‌شود، مگر اینکه بعدها و با گذر زمان متممی به این ابلاغیه درخصوص مدیریت کردن این کانال‌ها به آن اضافه شود اما باز هم تأکید می‌کنم که از نظر اجرایی و عملی این کار امکان‌پذیر نخواهد بود و اجرایی نخواهد شد. اما فقط می‌توان برای آن یک کاربرد را متصور شد و آن هم اینکه اگر بخواهند جلوی پای فردی که در فضای مجازی فعالیت صوتی و تصویری گسترده دارد، سنگ‌اندازی کنند این ابلاغیه به آنها در این راه کمک می‌کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

نظر شما