شناسهٔ خبر: 37864328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ناتو قادر به کپی کردن سامانه‌های دفاعی روسیه نیست

به عقیده کارشناسان روس، نارضایتی مقامات نظامی آمریکایی از قابل اطمینان بودن سیستم‌های دفاعی روسیه مستقر در منطقه کالینینگراد و شبه جزیره کریمه از این جهت است که فعالیت ناتو در حاشیه شرقی را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی خبری-تحلیلی «وزگلیاد» روسیه نوشته است: مقامات واشنگتن بار دیگر از این مسئله ناراضی هستند که مسکو با موفقیت دکترین دفاعی " محدودیت و ممنوعیت دسترسی و مانور " (anti-access and area denial) را اجرا کرده و منطقه کالینینگراد و شبه جزیره کریمه را به قلعههای ساحلی مستحکمی برای خود تبدیل کرده که فعالیت‌های ناتو در حاشیه شرقی را بشدت محدود می‌کند. در عین حال ، ایالات متحده به متحدین خود در اروپا توصیه می کند تا از روش‌های روسیه الگوبرداری کرده و یک سیستم دفاعی مشابه بسازند. اما آیا آنها قادر به انجام چنین کاری خواهند بود؟

"جیمز فاگو" فرمانده نیروهای دریایی ایالات متحده در اروپا به تازگی در مصاحبه با نشریه «Business Insider» گفته است روشی که روسیه از تسلیحات نظامی برای دفاع از خود بکار می‌برد، می‌تواند الگویی برای همه کشورهای اروپایی باشد که مایلند توان دفاعی خود را تقویت کنند.

وی گفت: «در مورد توان بالقوه دفاعی ، همانطور که من بارها به متحدین و شرکای آمریکایی گفته‌ام ، اگر شما از نظر منابع محدود هستید و در عین حال می خواهید از سواحل خود به خوبی محافظت کنید ، در این صورت باید به این توجه داشته باشید که روس‌ها چگونه با استفاده از سیستم‌های مسدود کننده دسترسی منطقه‌ای، و استقرار سیستم‌های دفاعی این کار را انجام می‌دهند.»

این مقام نظامی آمریکایی نمونه عالی از توان دفاعی قدرتمند روسیه را استقرار سیستم‌های دفاع ضد هوایی اس-300 و اس-400در منطقه دریای سیاه نامید.

لازم به یادآوری است که دکترین محدودیت و ممنوعیت دسترسی و مانور به معنای بازدارندگی دشمن از طریق ایجاد خطر بیشتر برای استقرار یا جابجایی نیروهای آن در یک منطقه حفاظت شده مشخص است. یعنی ما درباره منطقه دفاعی صحبت میکنیم که نیروهای ناتو مطمئناً نمی توانند بدون خسارت غیرقابل توجه به آن نفوذ کنند.

از دید مقامات واشنگتن و بروکسل ، چنین مناطق دفاعی در روسیه شامل مناطق کالینینگراد و مورمانسک ، سواستوپل و نوواراسییسک ، ولادی‌واستوک و پتروپاولوفسک-کامچاتسکی، مسکو ، پایگاه نظامی-هوایی حمیمیم روسیه در خاک سوریه و برخی مناطق مسکونی دیگر است.

در عین حال ، تجهیزات نظامی مانند سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 و اس-400 ، سیستم موشکی ساحلی "باستیون" (Bastion-P) و مجموعه عملیاتی-تاکتیکی "اسکندر" به طور مرسوم در ناتو به عنوان سیستم‌های ‌محدود کننده و ممنوعیت دسترسی و مانور طبقه بندی می شوند.

همه اینها مقامات ناتو را وادار کرده تا روشی برای انجام عملیات نظامی در شرایط مناطق دفاعی دسترسی روسیه تدوین کند که البته تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشتند.

آمریکا و ناتو نمونه مشابهی برای سامانه‌های دفاع ضدهوایی روسیه ندارند

"آلکسی لئونکوف" کارشناس نظامی و سردبیر مجله "آرسنال میهنی" می‌گوید: «آمریکایی‌ها واقعاً برای مقابله با این دکترین تلاش می کنند. به عنوان مثال ، در اروپا ، کار در چارچوب برنامه‌ای به نام PESCO برای بهبود تدارکات در حال انجام است تا آمریکا بتواند به سرعت و با خیال راحت نیروهای خود را به مرزهای روسیه منتقل کنند.»

به گفته وی، اکنون مرمت پایگاه‌های قدیمی ، پر کردن آنها با وسایل دفاع ساحلی و هوایی جریان دارد و رسانه‌های غربی نیز غالباً می نویسند که این نیروها باید در یک سیستم واحد ترکیب شده و روی هدف واحدی کار کنند.

این کارشناس افزود: «اگر بخواهیم درباره تحقق فنی این پروژه صحبت کنیم ، باید گفت که کشورهای عضو ناتو "واقعاً هیچگونه نمونه مشابهی برای موشک‌های اسکندر و باستیون یا اس-400 ندارند. در زمینه حفاظت از ساحل و ضد کشتی ، آمریکایی ها روی هر دو پا چنگ می زنند. آنها فقط در حال حاضر شروع به تولید موشک‌هایی کرده‌اند که میزان آسیب پذیری هواپیمای حامل را به حداقل برساند. آنها این مشکل را به این روش حل می کنند: آنها جنگنده‌های خود را به مکان‌های تجمع "دشمن" می فرستند تا در چارچوب نبردهای از راه دور هوایی به آنها ضربه بزنند. بنابراین از لحاظ فنی ، آمریکایی‌ها هنوز قادر به ساخت سیستم‌های ‌محدود کننده و ممنوعیت دسترسی خود در قاره اروپا نیستند، ولی در حال کار بر روی آن هستند.»

تلاش واشنگتن برای تحمیل تجهیزات دفاعی آمریکایی به کشورهای اروپایی

در عین حال "ایگور کراتچینکو" سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه نیز در گفتگو با این روزنامه، ، هشدار دریادار فاگو را تلاش دیگری برای تحمیل خرید سلاح های آمریکایی از سوی کشورهای اروپایی ارزیابی کرد.

وی گفت: «در وهله نخست صحبت بر سر سیستم‌های دفاع ضد هوایی پاتریوت است. اما تجربه ناموفق استفاده از این نوع پدافند هوایی در عربستان سعودی و برخی دیگر کشورها نشان می دهد که این سیستم‌ها بیش از حد غیر قابل اعتماد هستند. این مسئله به ویژه در رابطه با رهگیری موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین کوچک صادق است.»

به عقیده وی، از طرف دیگر، این به معنای آن است که آمریکایی‌ها خود بار دیگر اعتراف می کنند که روسیه به طور مؤثر وظیفه دفاع از خود را انجام می دهد.

این دو کارشناس مطمئن هستند که روسیه قادر است دکترین دفاعی خود مبنی بر محدودسازی و ممنوعیت دسترسی منطقه‌ای را با موفقیت پیاده کرده و یک سیستم دفاعی لایه‌ای برای تامین امنیت قابل اطمینان کشور بوجود آورد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما