شناسهٔ خبر: 37863158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش آیت‌الله سبحانی به آتش زدن کتاب پزشکی

یکی از مراجع معظم تقلید ضمن محکوم کردن کتاب‌سوزی گفت: کتاب­‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌­ها نگاشته می‌­شوند از احترام کامل برخوردارند. انتقاد از محتوا شیوه پسندایده‌­ای، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌­ای است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: در پی آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی توسط یک روحانی که در زمینه طب اسلامی، فعالیت دارد، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده­‌اند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ». مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علوم دینی نیست، بلکه دانش‌­هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت­‌های خلقت که خداوند منان در نهاد موجودات قرار داده است؛ بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات و علل و معالیل آنها، کاملاً محترم است هر چند که محتمل است که برخی از آن‌ها ناصواب باشد. اما این تلاش­‌های آمیخته با درست و نادرست سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌­شود؛ بنابراین کتاب­‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌­ها نگاشته می‌­شود از احترام کامل برخوردار است و هر نوع تعرض به آن‌ها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندایده‌­ای است، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌­ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه‌­ها بر اساس انگیزه­‌های غلط طمعه حریق شده است.

به گزارش تسنیم، در روز‌های اخیر ویدئویی از آتش زدن کتاب طب هاریسون (کتاب پزشکی داخلی) توسط فردی به نام عباس تبریزیان که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، منتشر و باعث بروز واکنش‌هایی از جمله از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت بهداشت و ... شد.

نظر شما