شناسهٔ خبر: 37862485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی:

پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های آذربایجان شرقی/ اجرای 200 پروژه عمرانی در روستاها

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌ شرقی گفت: در سال‌جاری و در حوزه دهیاری ها، ۱۵۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های استان پرداخت شده که امیدواریم با افزایش هشت درصدی این اعتبار تا پایان سال این مبلغ به ۱۶۵ میلیارد تومان افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، تقی کرمی در جریان بازدید از طرح های روستایی شهرستان مراغه، اظهار داشت: آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۷۰۸ روستا دارد که از این تعداد یک هزار و ۹۴۷ روستا دارای دهیاری است و امسال صد در صد اعتبارات تخصیص پیدا کرده برای دهیاری های استان پرداخت شده و سهم روستاهای مراغه ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ تومان است.

وی گفت: ۷۶۱ روستا در آذربایجان شرقی فاقد دهیاری است که در سالجاری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این روستاها پرداخت شده است که تا پایان سال در تلاشیم این میزان اعتبار را به ۲۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

کرمی اضافه کرد: با اعتبار در نظر گرفته شده برای روستاهای فاقد دهیاری امسال ۲۰۰ پروژه از جمله راهسازی، آبرسانی، تهیه طرح هادی و همچنین طرح هایی در حوزه نیرو اجرا شده است.

وی به آسفالت ریزی بیش از ۲ میلیون مترمربع از معابر روستایی استان اشاره کرد و گفت: امسال با همکاری بنیاد مسکن در مجموع برای آسفالت ریزی معابر نزدیک به یکصد میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که در این میان سهم قیر ۵۳ میلیارد تومان بود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی به توزیع تسهیلات بانکی در سطح استان اشاره کرد و گفت: ۴۶۲ میلیارد تومان اعتبار از محل قانون اشتغال توسعه پایدار روستایی برای استان جذب شده است که از این میزان سهم مراغه نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان بوده که به صورت کامل پرداخت شده است.

کرمی اضافه کرد: همچنین از محل تسهیلات تفاهم نامه ای بین ریاست جمهوری و بانک سینا از ۹۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده برای آذربایجان شرقی نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان جذب شده است که سهم مراغه از این تسهیلات ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

وی به تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده برای اشتغال پایدار دهیاری های استان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته و جاری نزدیک ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از این محل برای خرید ماشین آلات عمرانی، طرح های گردشگری و درآمدزایی دهیاری های استان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی های انجام شده با فرماندار مراغه، قسمتی از این اعتبار برای دهیاری های این شهرستان پرداخت خواهد شد.

فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز دراین بازدید گفت: پیگیری طرح های تولیدی که براساس توافق نامه بین سازمان دهیاری های کشور و بانک های سینا و پارسیان در امر توسعه تولیدات روستایی منعقد شده از اصلی ترین اهداف این بازدید است.

حمید شکری گفت: در حال حاضر ۶ طرح در حوزه تولیدات روستایی در شهرستان مراغه در روستاهای چلان سفلی، زنق، گل، ورجوی و چوان باغ در حال اجراست که برای این طرح ها در مجموع ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده است که با پیشرفت طرح ها پرداخت می شود.

وی گفت: تولید ورمی کمپوست غنی شده، پرورش ماهی، احداث سردخانه، توسعه واحد تولید معرق سنگ، ایجاد واحد فرآوری عسل طبیعی و پرورش بلدرچین طرح هایی هستند که با اتمام آنها برای بیش از ۵۵ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: همچنین از محل طرح ” کارا ” که مربوط به طرح های توسعه روستایی است ۱۴ میلیارد تومان به تعداد ۲۰۰ طرح خرد روستایی با ظرفیت اشتغالزایی مستقیم ۳۷۶ نفر پرداخت شده است.

شکری در بازدید از یکی از طرح های پرورش ماهی واقع در شهرک شیلات مراغه خاطرنشان کرد: شهرک شیلات مراغه در هفته دولت امسال کلنگ زنی شده و این شهرک قابلیت تولید سالانه ۲ هزار تن آبزی و ماهیان سردآبی را دارد.

فرماندار مراغه به هزینه و تسهیلات نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومانی برای احداث این شهرک در شهرستان اشاره کرد وگفت: مطالعات اجرای این طرح از سال ۹۳ در ۵۰۰ هکتار از اراضی روستاهای منطقه با محوریت روستای زنق از سوی جهاد کشاورزی و شیلات استان آغاز شده بود.

شکری افزود: این منطقه با داشتن منابع آبی با دبی آب ۱۰۰ لیتر در ثانیه مستعدترین اراضی برای ایجاد مجتمع های شیلات است.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما