شناسهٔ خبر: 37861130 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر بهداشت: بودجه ارزی دارو به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش می‌یابد

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سال سختی را به لحاظ مالی سپری کردیم و سال سخت‌تری را پیش رو داریم، افزود: بودجه ارزی دارو به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

سعید نمکی روز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی در مرکز همایش های رازی افزود: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از. ۶.۹ به ۹ درصد رسیده و بیشتر از این امکان افزایش ندارد و بیش از این درخواست منابع مستلزم این است که در جیب سایر دستگاهها دست کنیم، به جای این کار باید حمایت دستگاههای دیگر از جمله آموزش و پرورش را برای اقدامات پیشگیرانه جلب کنیم و آموزش ۲۰ میلیون سفیر سلامت در همین راستا است.
وزیر بهداشت گفت: در گذشته با ساخت بیمارستان هایی با فاصله ۲۰ کیلومتر و تربیت صرف فوق تخصص و ژنرال به جای سرباز، منابع را هدر داده ایم و اکنون این مسیر اصلاح می شود.
وی افزود: بودجه ارزی دارو امسال حدود ۳.۶ میلیارد یورو بود که امسال همزمان با افزایش ۲۵ درصدی ذخایر استراتژیک و افزایش ۱۰ درصدی هزینه نقل و انتقال به سه میلیارد یورو کاهش یافت و سال آینده با افزایش تولید دارو در کشور و کاهش واردات، به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش می یابد.
نمکی افزود: ذخایر دارویی کشور مطلوب است و تا هفتماه آینده ذخایر دارویی برای اقصی نقاط کشور وجود دارد و مواد اولیه دارویی تا ۶ ماه برای کارخانه های دارویی تامین شده و همه خطوط تولید دارو بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه ذمی دهند.
وزیر بهداشت گفت: ۹۷ درصد داروهای کشور تولید داخل است اما سه درصد داروهای وارداتی حدود ۳۰ درصد ارز دارویی و اقتصاد بازار داروی کشور را به خود اختصاص می دهند و با افزایش تولید دارو این سهم را کاهش خواهیم داد.

افزایش تخت های بیمارستانی
وی ادامه داد: ۸۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶۶ بیمارستان امسال در مناطق محروم راه اندازی می شود و سال آینده نیز ۶ هزار تخت بیمارستانی دیگر به بهره برداری می رسد که در تاریخ نظام سلامت بی نظیر است و تاکنون رکورد ساخت تخت بیمارستانی ۴۵۰۰ تخت در سال بوده است.

نمکی در حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید تعریف جدیدی از هزینه های عمرانی و زیربنایی داشته باشیم. کار عمرانی فقط ایجاد تخت «آی سی یو» (ICU) نیست بلکه آموزش مردم برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری ها نیز کار زیربنایی است و باید تعاریف را اصلاح کنیم.
وی گفت: امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم با این حال مدیریت سیلاب بدون هیچ گونه اپیدمی، کنترل فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، کنترل آنفلوانزا و مدیریت ۳.۵ زائر کربلا از جمله کارهای بی نظیری بود که در این شرایط سخت انجام شد که مایه افتخار است.
وزیر بهداشت ادامه داد:  چین با ۲۷۰۰ مورد بیمار کرونا دچار بحران شده اما در ایران طی ماههای گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرد مبتلا به عفونت تنفسی مدیریت شدند و پرستارانی که ۱۸ ماه کارانه و اضافه کار نگرفته بودند فداکارانه به این بیماران رسیدگی کردند.
وی گفت: مهمترین چالش وزارت بهداشت تامین دارو در شرایط سخت تحریمی است زیرا آمریکایی دروغ می گویند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست. اجازه مراودات مالی برای خرید این اقلام را نمی دهند و مستقیم از شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی می خواهند که به ایران کالا ندهند اما به حرمت خون شهدا و دعای خانواده آنان امسال از نظر کمبود دارو از سال گذشته نیز وضعیت بهتر است و کمترین میزان کمبود را داریم.

نظر شما