شناسهٔ خبر: 37861019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر شورای نگهبان درباره CFT را تایید کرد؟/ رضایی: زمان یک ساله بررسی FATF در مجمع تمام شده است/ نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است/ دولت و مجلس به دنبال پیگیری لوایح از طریق دیگری هستند/ بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده لذا نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز(دوشنبه، 7 بهمن) از تاییدنظر شورای نگهبان درباره لوایح پالرمو و CFT خبر داد. 

 

هفته گذشته بود که برخی از خبرگزاری اعلام کرده بودند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (CFT) هم به سرنوشت لایحه پالرمو دچار شده و به دلیل گذشت یک سال از طرح آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دستور مجمع تشخیص خارج شده است.

 

 

لایحه تأمین مالی تروریسم CFT

 

 

 پیش از این محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید کرد که حتی اگر مهلت یک ساله لایحه CFT هم گذشته باشد، برای خارج شدن آن از دستور نیاز به تصمیم‌گیری در صحن شورای مجمع تشخیص است. 

 

او همچنین با تاکید بر اینکه بررسی‌ها در جلسه کمیسیون مشترک بررسی این لایحه به نتیجه نرسیده و موافقان آن همچنان موافق و مخالفان آن همچنان مخالف هستند، درباره سرنوشت لایحه گفته بود: «این لایحه در کمیسیون مشترک به نتیجه نرسیده اما باید گزارش کمیسیون حتما به صحن شورا (جلسه اصلی مجمع تشخیص) بیاید و در شورا درباره سرنوشت آن تصمیم‌گیری شود.»

 

رضایی: نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است

 

با وجود تایید و تکذیب‌ها اما حالا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع اعضای بسیج رسانه درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و از نظر آیین نامه، وقتی زمان تمام شود، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.

 

او همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت و مجلس برای تصویب این لوایح توضیح داد: «دولت و مجلس به دنبال این هستند که مسایل را از طریق دیگری پیگیری کنند، اما از نظر ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعلا نمی‌توانیم بحث را پیگیری کنیم، بنابراین از نظر مجمع نظر شورای نگهبان حاکم است.»

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بنابراین بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف به این است که خود نهاد FATF کاری را انجام دهد، چون مجمع بی‌اعتماد شده است. دولت و مجلس به دنبال این هستند که در مسائل را از طریق دیگری پیگیری کنند و مجوز بررسی مجدد در مجمع را بگیرند، اما از نظر ما فعلا نظر شورای نگهبان حاکم است.»

 

رئیس‌جمهوری: نمی‌شود لایحه مصوب دولت و مجلس میان زمین ‌و آسمان بماند

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم امروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور اگرچه اشاره مستقیم به نام لوایح پالرمو و CFT نکرد اما تلویحا از تصویب نشدن آنها گلایه کرد.

 

رئیس‌جمهوری که پیش از این هم یک بار دیگر تاکید کرده بود که رهبر انقلاب با تصویب این لوایح موافق است و البته با حاشیه‌های گسترده‌‌ای هم روبرو شده بود، این بار هم مجددا به نظر مثبت رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: «نمی‌شود یک قانون و مقرراتی که دولت آن را تصویب کرده به عنوان لایحه داده به مجلس و مجلس به عنوان نماینده ملت، آن را تصویب کرده، بین زمین و آسمان بماند و روابط ‌ما با دنیا دچار مشکل شود. مگر چنین چیزی می‌شود و مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و بهم بریزد.چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟ دولت به صورت لایحه تصویب کرده و مجلس تصویب کرده و رهبری هم که به صراحت می‌گوید با لوایح دولت مشکلی ندارم. حال چطور می‌شود؟ اینها باید پاسخگو باشند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی یا حقیقی و  یا در این رسانه و آن رسانه، منافع ملی را زیر پا گذاشت.»

 

 

نظر شما