شناسهٔ خبر: 37860322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون وزیر نفت:

بودجه صد میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق نوآوری صنعت نفت / ۵۰ درصد محصولات صنعت نفت دانش بنیان هستند

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: صد میلیارد تومان توسط بخش شرکت‌های خصوصی و ۴ شرکت اصلی شرکت نفت برای راه اندازی صندوق نوآوری نفت سرمایه گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو سعید محمدزاده معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در نشست خبری گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های صنعت نفت که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد اظهار کرد: خوشبختانه در صنعت نفت اتفاقات خوب و ارزشمندی طی سال‌های گذشته افتاده که مهمترین آن راه اندازی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های آموزش عالی در چند مرکز مهم نفتی بوده است.

وی ادامه داد: ایران در تربیت نیروی انسانی جزو کشور‌های تراز اول در جهان می‌باشد و به نحوی که در نشستی که بین وزیر نفت و ۹ دانشگاه با محوریت توسعه و برداشت از میدان‌های نفتی برگزار شد قرارداد‌های خوبی نیز به امضا رسیده است.

محمدزاده با اشاره به امضای ۲۶ قرارداد بزرگ بین وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه گفت: ۱۴ قرارداد به موضوع بالادستی و ۱۲ قرارداد به موضوعات پایین دستی مربوط است که با دانشگاه‌ها به امضا رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در خصوص موضوع این تفاهم نامه‌ها نیز اظهار کرد: حل مسائل صنعت، ایجاد نهاد حل مسئله و ایجاد رابطه بین صنعت و قشر فناور و نوآور مهمترین شاخصه این تفاهم نامه‌ها بوده است.

وی افزود: توزیع اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت مد نظر ما بوده و در همین راستا شورای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اکوسیستم فناوری در صنعت نفت راه اندازی شده است.

محمدزاده در خصوص دومین عملکرد این وزارت خانه برای توسعه فناوری تصریح کرد: ایده پارک صنعت نفت وپارک رازی دومین برنامه ما بود که قرار است در بخش پژوهشگاه نفت در شهر ری به متراژ ۱۷ هزار هکتار و با هدف به هم رسانی مجموعه‌های فناوری به صنعت نفت به زودی راه اندازی شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: این پارک به صورت محور و مجموعه توسعه سیستم نوآوری است و این اجزا حتما قرار نیست در خود شهر ری مستقر باشند بلکه حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در کل کشور و در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: در‌های پژوهشگاه صنعت نفت به روی همه پژوهشگران باز است و نیازی نیست که حتما از بین موضوعات پژوهشگاه مسئله‌ای را انتخاب نمایند بلکه می‌توانند در هر موضوع مد نظری در این پژوهشگاه فعالیت نمایند.

محمدزاده با تاکید براینکه یک فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه در حوزه صنعت نفت در نظر گرفته شده است گفت: اساتید دانشگاهی که بخواهند به مسائل صنعت نفت به صورت عمیق در راستای حل مسائل ورود پیدا کنند از یک فرصت مطالعاتی بهره‌مند خواهند شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تصریح کرد: هم چنین برای اساتید دانشگاه یک گرنت پژوهشی در نظر گرفته شده به نحوی که اگر هر عضو هیئت علمی بتواند طی فرایند در نظر گرفته شده یکی از مسائل حوزه نفت را رفع نماید می‌تواند از حمایت بسیار خوب وزارت نفت برخوردار شود البته به شرط آنکه دانشجویان مقطع دکترا نیز در این پژوهش‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با اعلام این خبر که مجوز صندوق نوآوری نفت صادر شده است گفت: سرمایه اولیه این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و توسط شرکت‌های خصوصی و ۴ شرکت اصلی نفتی تامین شده است.

محمدزاده در خصوص بخش‌های مستقر در پارک فناوری نفت اظهار کرد: اجزایی که باید در پارک کنار یکدیگر قرار گیرند مجموعه‌ای از افراد هستند که به دنبال حل چالش و مشکلات بوده هم چنین باید در کنار آن‌ها صندوق‌های VC، شرکت‌های بالغ و مدیران ارشد وزارت نفت نیز حضور داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در خصوص گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های صنعت نفت که قرار است در روز‌های ۲۷ تا ۲۹ بهمن در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شود تاکید کرد: در این گردهمایی از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان دعوت شده است و تا امروز نزدیک به ۵۰۰ مجموعه اعلام آمادگی کرده اند البته ثبت نام هم چنان ادامه دارد، اما مراحل داوری آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: در این گردهمایی علاوه بر مجموعه‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها مجموعه‌ای از چالش‌های صنعت نفت نیز به شرکت کنندگان ارایه خواهد شد تا در صورت امکان به رفع آن اقدام نمایند و تا امروز هزار چالش مطرح شده است.

محمدزاده اظهار کرد: شرکت‌هایی که در پارک مستقر شوند از حمایت‌های وزارت نفت برخوردار خواهند شد که یکی از آن‌ها فرایند تضمین و خرید تضمینی خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری افزود: هر مجموعه‌ای که بتواند نسبت به حل محصول و خدمت برای رفع نیاز صنعت فعالیت کند قطعا یک خرید تضمینی برای آن مجموعه در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که برای رونق فناوری در صنعت نفت در نظر گرفته شده مسئله نظام خرید از تولید داخلی است، در حال حاضر لیستی به نام AVL در وزارت نفت وجود دارد که هر مجموعه‌ای در این لیست قرار گیرد به طور قطع محصولاتش خریداری خواهد شد.

محمدزاده گفت: هر محصولی در کشور تولید شده و تایید شود و قابلیت استفاده در صنعت را داشته باشد خرید محصول مشابه آن از خارج از کشور ممنوع بوده و اگر بتواند تنها بخشی از نیاز صنعت را تامین کند تنها به قدر نیاز از نمونه خارجی خرید خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید کرد: حمایت از فناوری معطوف به ساخت نیست بلکه معطوف به رفع نیاز است و ممکن است در حوزه‌های مختلف مثل خدمات یا نرم افزار باشد و حتما نباید فکر کنیم که یک تولید فیزیکی است.

وی ادامه داد: در صنعت نفت حجم انبوهی از تجهیزات داخلی هستند به طور مثال از کاتالیست‌ها و یا موارد مشابه مثل توربین از نمونه داخلی استفاده می‌شود، اما در صنعت نفت مسئله ایمنی محور اهمیت ویژه‌ای دارد و این تجهیزات باید مورد تایید قرار گیرند به همین دلیل تلاش کرده ایم اولین استاندارد‌های ایران را توسعه دهیم و دوما نهاد صدور گواهی انطباق کیفیت و نهاد عالی کیفیت را ایجاد کرده ایم.

محمدزاده در خصوص نهاد عالی کیفیت گفت: این بخش با همکاری سازمان استاندارد کار خود را آغاز کرده و به دنبال این هستیم که گواهی نامه‌های مربوط به صنعت نفت به زودی صادر شود.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۵۰ درصد محصولاتی که در لیست AVL قرار دارند دانش بنیان هستند و ما بر روی مشارکت دانشگاه‌ها حساب باز کرده ایم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: از ۲۶ قرارداد امضا شده با ۱۵ دانشگاه ۵ مورد مربوط به بخش اکتشاف است و امیدواریم دانشگاه‌ها بتوانند در داخل و خارج شبکه سازی کنند.

نظر شما