شناسهٔ خبر: 37860215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاهش مصرف شیر با جنجال شیرهای آلوده/«شیرهای آلوده» از واقعیت تا شایعه

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است: شیرهای پاستوریزه استاندارد است و نباید مصرف آنها را قطع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محبوب نعمتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در نشست خبری با موضوع شیر و فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: نقش رسانه و فضای مجازی با توانمندی شگرف خود هیچ مرزی را نمی‌شناسد و باعث شده تا اخبار با سرعت بالا منتشر شود و این یک فرصت بزرگی برای استفاده بهینه است که البته در کنار آن تهدیداتی هم دارد.

مصرف پایین شیر در ایران

وی با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف سرانه شیر ۱۵۰ کیلوگرم است که در برخی کشورهای اروپایی حتی به ۳۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد، افزود: بر اساس آمار جهانی FAO سرانه مصرف شیر در ایران ۶۶.۱۲ در سال است که این رقم در کشور پایین است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: میانگین مصرف شیر در کشور پایین است و با این اوضاع با پخش شایعات این مصرف پایین‌تر هم می‌رود.

وی با اشاره بر اینکه شیر مهم‌ترین غذایی است که انسان استفاده می‌کند، تصریح کرد: مهم‌ترین تقلبات در حوزه غذایی برای شیر است که بیشترین موضوع هم افزودن آب به شیر می‌باشد.

نعمتی، آلودگی‌های شیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: قارچ و کپک توانایی رشد در شیر دارند که تحت عنوان آلودگی شیر شناسایی می‌شود.

وی با تاکید بر توجه روی از فرآیند تا بسته‌بندی شیر، یادآور شد: شیر از زمانی که در بدن حیوان تولید می‌شود تحت نظارت بوده و تا بسته‌‌بندی این نظارت ادامه دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: تولید شیر به صورت سنتی یعنی از طریق چند دام یک فرد و یا دامداری بزرگ تامین می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه شیرهای استان آذربایجان‌شرقی بیشتر به صورت سنتی تولید می‌شود، افزود: کیفیت شیر از طریق مسوول فنی کنترل شده و بعد از تائید به کارخانه‌های فرآوری شیر منتقل می‌شود.

نعمتی افزود: تست‌های سریع روی کیفیت شیرها انجام می‌گیرد و اگر شیری تائید نشود، این شیر وارد کارخانه نشده و معدوم می‌شود.

سم آفلاتوکسین چیست؟

وی به خبر شایعه سرطان‌زا بودن و وجود سم آفلاتوکسین در شیر اشاره کرد و گفت: منشاء این سم خود شیر نیست بلکه مربوط به خوراک دام می‌باشد که بیشتر محصول تولید کپک هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان داشت: بیش از ۲۰ نوع آفلاتوکسین وجود دارد اما چهار نوع اصلی آن شامل جی ۱، بی ۲، بی ۱، جی ۲ است که مهم‌ترین آن آفلاتوکسین بی ۱ بوده که در شیر به ام ا تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه با برخی از کارها می‌توان آفلاتوکسین در شیر را کاهش داد، توضیح داد: اصلاح خوراک دام یکی از روش‌هایی است که می‌توان میزان آفلاتوکسین در شیر را کم کرد.

نعمتی ابراز کرد: وضعیت خوراک استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ آفلاتوکسین بسیار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری بهداشتی در استان ۱۰۵ فقره است، متذکر شد: در حال حاضر ۵۵ واحد کارخانه فعال لبنی وجود دارد همچنین  ۱۳۰ پروانه بهره‌برداری کارگاهی اعطا شده  که از این میان ۹۹ کارگاه فعال  لبنی وجود دارد.

وی ادامه داد: هفت واحد تولید و بسته‌بندی شیر، پاستوریزه و استرلیزه و ۶۰ واحد غیرفعال نیز در استان وجود دارد.  

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تشریح نظارت و کنترل واحدها، گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشت، سازمان جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اداره‌کل استاندارد، سازمان صنعت و معدن جزو دستگاه‌های ذی‌ربط هستند.

وی با تاکید بر اینکه امنیت و ایمنی غذا دو مقوله مهم می‌باشد، خاطرنشان ساخت: امنیت غذا بر عهده جهادکشاورزی است که این امنیت حتما باید در کنار ایمنی غذا باشد که این بخش بر عهده وزارت بهداشت است.

خبر کذبی که در رسانه ملی منتشر شد و در فضای مجازی به بمب خبری تبدیل شد

نعمتی با اشاره بر اینکه خبری که از سوی یک آقای کارشناس در رسانه ملی منتشر شد مورد پیگیری بود و فردی که این خبر کذب را گفته است، بعدا نیز نحوه بیان خود را تغییر داد، افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت شکایت لازم را انجام داده است.

وی افزود: واقعیت امر این است که در موضوع شیر، همه چیز مستند بوده و خوشبختانه هیچ جای نگرانی نیست و خبری که منتشر شده بود، به هیچ‌وجه پشتوانه علمی نداشته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: استناد به نتیجه پایان‌نامه برای ما قابل قبول نیست در حالی که این کارشناس بر چند تحقیق فردی تکیه کرده بود.

وی با بیان اینکه صنعت غذا روز به روز در حال پیشرفت است، گفت: افزودنی‌هایی غذا نیز موضوع قابل توجه است ولی هیچ افزودنی به شیر نداریم و هر افزودنی که اضافه شود یک نوع تقلب است و به راحتی قابل کشف می‌باشد.  

گلایه از فرهنگ غلط به کودک خود شیر استریل ندهید

نعمتی یادآور شد: طرز تفکری مبنی بر اینکه به کودک خود شیرهای استریل ندهید، یک موضوع اشتباه است بلکه استریل کردن به منزله افزایش به یکباره دمای شیر در چند دقیقه است و بلافاصله پایین آورده می‌شود و دیگر هیچ میکروبی به آن وارد نمی‌شود.

وی گفت: گاها طعم شیر طبیعی با شیر پاستوریزه متفاوت است و این به دلیل چربی داخل شیر است و در شیر پاستوریزه هیچ‌وقت چربی از شیر جدا نمی‌شود ولی در شیر طبیعی با یک گرم کردن، می‌توان روی آن خامه دید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: بنده به عنوان یک  شهروند همه نوع شیر پاستوریزه را برای خانه‌ خود می‌خرم و شیر طبیعی هم نمی‌خرم.

وی با بیان اینکه وجود پالم از چندین سال پیش مطرح بوده و روزانه در مواد غذایی ما وجود دارد و نباید به عنوان سم شناخت، افزود: موضوعی که در پالم مواد غذایی وجود داشت، تقلب در آنها بود زیرا چربی شیر را جدا می‌کرده و به صورت جدا و با قیمت زیاد آن را می‌فروختند و به جای آن از روغن پالم استفاده می‌کردند و این بحث اصلی وزارت بهداشت بود.

نعمتی متذکر شد: برخی تبلیغات رسانه‌ای و حربه‌های تبلیغ و موج‌‌سواری اعم از روغن بدون کلسترول و بدون پالم  باعث خسران می‌شود.  

شایعه کیک‌های دستکاری شده و شیرهای سمی سفره مردم ایران را کوچک کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در ماجرای کیک‌های قرص‌دار شاهد تعطیلی برخی خط تولیدها و آسیب به تولید ملی شدیم و این روال در شیرها نیز قابل احساس است، گفت: کیک‌های دستکاری شده در بررسی‌های فنی نشان داده شد که همگی  در بیرون کارخانه دستکاری شده است و حتی یک مورد هم دیده نمی‌شد که در داخل کارخانه انجام گرفته است ولی متاسفانه یک عکس در فضای مجازی به تولید ما آسیب زد.

۱۵ برند آذربایجان تحت حمله کیک‌های دستکاری شده

نعمتی ادامه داد: در کیک‌های دستکاری شده، متاسفانه، ۱۵ برند استان آذربایجان‌شرقی هم مورد حمله قرار گرفت در حالیکه یک عکس بدون محتوا، بدون مرجع منجر به این همه آسیب شد.  

یک دیوانه سنگی در چاه انداخت و ۴۰ عاقل آن را نمی‌توانند بیرون بیاورند

وی توضیح داد: در شیر نیز این‌گونه شده است که البته دلیل آن به بحث معضل فرهنگی برمی‌گردد زیرا به قول یک ضرب‌المثل ترکی " یک دیوانه پیدا شد و سنگی در چاه انداخت ولی چهل عاقل نتوانستند آن را بیرون آورند"، الان هم یک کارشناس حرفی زد و مجری تائید کرد ولی الان هر کارشناس، پزشک و مسوول آن را تکذیب می‌کنند ولی باز مشکلات پابرجاست.

نعمتی اضافه کرد: بعد از این ماجرا بنده بارها دیدم که خانم‌ها برای کودکان خود شیر نخریده و حتی در سوپرمارکت نیز دعوا راه می‌اندازند که این شیرها را جمع کنید در حالیکه باید رسانه‌ها به ما کمک کنند و از بستر فضای مجازی برای آگاه‌سازی مردم استفاده کرد.

وی با اشاره بر اینکه اگر آن خبر کذب در همان شبکه سه می‌ماند، اینقدر تاثیر نگذاشته بود، افزود: زمانی این خبر به بمب خبری تبدیل شده و وارد فضای مجازی شد، از این‌رو فعالان مجازی باید این اعتماد را به مردم دهند که  خانواده‌ها نگران نباشند.

وی در رابطه با فیلم منتشر شده، افزودن برف به شیرها در داخل یک خودرو، اضافه کرد: خودروهای حمل شیر دو مدل هستند که یک مدل برای پخش کارخانه‌های پاستوریزه است که این خودروها مجهز بوده و حتی دما را هر لحظه ثبت می‌کند ولی خودروهای دیگری هم مثل نیسان هستند که یک تانکر در پشت نصب کرده و شیر جابه‌جا کرده و عمده محل جابه‌جایی هم شیرسراها هستند و به علت فرهنگ اشتباه عده‌‌ای از آنها خریداری می‌کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

نظر شما