شناسهٔ خبر: 37860082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یادی از سینمای درخشان دهه چهل

یک منتقد سینما گفت: دهه چهل را می‌توان شکوفاترین دوره هنری و سینمایی کشور دانست.

صاحب‌خبر -

هفتاد و سومین برنامه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان به موضوع «سینمای ناصر تقوایی از متن تا میزانسن» اختصاص داشت. هامون شیرازی، منتقد و مدرس انجمن سینمای جوانان اصفهان در این نشست که شامگاه ششم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد، با معرفی فیلم‌سازان تأثیرگذار سینمای ایران در دهه چهل گفت: ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد، احمد فاروقی قاجار، پرویز کیمیاوی، کامران شیردل، خسرو سینایی و ناصر تقوایی ازجمله فعالان سینمای مستند و داستانی دهه چهل بودند و می‌توان گفت که این برهه شکوفاترین دوره هنری و سینمایی کشور است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۰۷ تا اوایل دهه چهل، سینمای ما یک پرش سی‌ساله داشته اما به دلیل نبود آرشیو درست، متأسفانه بالای ۸۰ درصد از فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها در دسترس نیست و خیلی از فیلم‌ها به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و یا آتش‌سوزی، از بین رفته‌اند. ضمن اینکه در این برهه ما مجذوب سینمای خارج بودیم و این عامل در کنار آنچه ذکر شد، موجب بی‌توجهی به سینمای ایران شد.

شیرازی با اشاره به نقش مهم سینمای مستند در ایران گفت: فیلم‌های داستانی از دل سینمای مستند بیرون می‌آید و باید اذعان داشت که سینمای ایران در بخش مستند و کوتاه در این برهه شبیه به سینمای جهان بود.

این مدرس سینما، دلایل انسجام در سینمای دهه چهل را وجود افرادی مثل ابراهیم گلستان، فرخ غفاری و فریدون رهنما دانست و گفت: گعده‌هایی که این افراد در کلوپ‌های نمایش فیلم تشکیل داده بودند و در آن سینمای جهان و اروپا را بررسی می‌کردند منجر به تغییر دید مخاطبان آن روز نسبت به سینما شد.

وی در ادامه با پرداختن به سینمای ناصر تقوایی گفت: فیلم‌های «تاکسی‌متر»، «نان‌خورهای بی‌سوادی»، «پنجشنبه» و «بازار میناب» او متأثر از آثار دیگری است و این کارگردان در فیلم‌های «نخل»، «باد جن»، «اربعین»، «موسیقی جنوب» و «مشهد قالی» در جستجوی زبانی تازه است.

شیرازی با بیان توضیحاتی درباره اولین فیلم بلند تقوایی اظهار کرد: «آرامش در حضور دیگران» سال ۱۳۴۹ ساخته و توقیف شد اما درنهایت سال ۱۳۵۲ به نمایش درآمد. فیلم‌نامه این فیلم بر اساس داستانی به همین نام از غلامحسین ساعدی نوشته‌شده  و در فیلم ۱۳ فصل از ۲۶ فصل این داستان را می‌بینیم.

در ادامه بخش‌هایی از فیلم‌های «باد جن»، «اربعین»، «دایی جان ناپلئون»، «ناخدا خورشید»، «کاغذ بی‌خط» و «ای ایران» برای حاضران به نمایش درآمد.

انتهای پیام

نظر شما