شناسهٔ خبر: 37858219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افشاگری بولتون درباره باج‌خواهی ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین/ ترامپ منکر شد

سپیده هاشمی

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا ظاهرا در کتاب خاطراتش که هنوز منتشر نشده، مدعی است که رئیس جمهور کنونی کشورش تلاش کرد تا ارائه کمک صدها میلیون دلاری به اوکراین را منوط به اجابت درخواست‌هایش از رهبران اوکراین برای انجام تحقیقات از معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منابع مختلف آگاه از کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفتند: بولتون در این کتاب می‌نویسد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شخصا به او گفت که کمک 391 میلیون دلاری به اوکراین باید مسدود شود تا زمانی که مقامات اوکراینی این تحقیقات از جمله تحقیق از کمیته ملی دموکرات‌ها را اعلام کنند.

این کتاب که تاریخ انتشارش هنوز مشخص نیست، برای بررسی به کاخ سفید ارائه شده است. کاخ سفید هنوز درباره بررسی این کتاب هیچ اظهارنظری نکرده است.

رودی جولیانی، یکی از وکلای ترامپ در بیانیه‌ای که به دست شبکه ای‌بی‌سی نیوز رسیده گفته است: من همیشه جان بولتون را دوست داشتم و برای او احترام قائل بودم و به مردم می‌گفتم اشتباه می‌کنید که فکر می‌کنید او فرد بی‌مسئولیتی است. اما اشتباه می‌کردم!

وی افزود: او حتی یکبار هم نزد من ابراز نگرانی نکرد. اگر با من رو به رو شده بود، می‌توانستم این موضوع را به او توضیح دهم. او آنقدر مرد نبود که یک سوال بپرسد و به جای آن بهانه‌های نادرست و غیرمسئولانه‌ای تراشید تا کتابی درباره حرفه شکست خورده‌اش بنویسد.

این گزارش در حالی منتشر شده که سنا چند روزی است در حال بحث درباره این است که آیا در جریان محاکمه ترامپ اجازه حضور شاهدانی به جز افرادی را که در تحقیقات مجلس نمایندگان حضور داشتند، بدهد یا خیر.

چارلز شومر، رهبر اقلیت سنا که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا را برای صدور مجوز حضور شاهدان تحت فشار گذاشته در توییتی نوشت: جان بولتون شواهدی دارد. در حال حاضر به چهار سناتور جمهوری‌خواه بستگی دارد تا مطمئن شوند که جان بولتون، مایک مولوینی و افرادی دیگر که اطلاعات دست اول از اقدامات ترامپ دارند در جلسه محاکمه سنا شهادت دهند.

این در حالی است که به دنبال انتشار این گزارش، ترامپ امروز (دوشنبه) این مساله را انکار کرد که به بولتون گفته ارائه کمک امنیتی به اوکراین به تحقیقات این کشور از جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و هانتر بایدن، پسرش بستگی دارد.

ترامپ در توییت‌هایی انجام هرگونه اقدام اشتباه را رد کرده و بولتون را به اتهام‌زنی برای جلب حمایت از کتاب خاطراتش متهم کرد.

 وی در توییتی نوشت: من هرگز به جان بولتون نگفتم که کمک به اوکراین منوط به تحقیقات درباره دموکرات‌ها از جمله بایدن و پسرش است. در حقیقت او هرگز در آن زمان درباره این موضوع شکایتی نکرده بود. اگر جان بولتون چنین چیزی گفته، تنها هدفش فروش کتابش بوده است.  

ترامپ همچنین به اقدام دولتش برای ارائه موشک‌های ضد تانک جاولین به اوکراین و دیدار احتمالی‌اش با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سازمان ملل اشاره کرد.  

وی همچنین مدعی شد که کمک نظامی به اوکراین را بدون هیچ پیش‌شرط و درخواست تحقیقاتی و پیش از موعد مقرر آزاد کرده است.

با این حال این کمک نظامی پس از انتشار گزارشات خبری درباره مسدود شدن این کمک آزاد شد و کل کمک 391 میلیون دلاری نیز تا پیش از پایان سال مالی ارائه نشده است.

افشاگری‌ها در این کتاب بولتون کاملا مغایر با تاکید کاخ سفید است مبنی بر اینکه ترامپ صریحا کمک امنیتی و تحقیقات را به یکدیگر مرتبط نکرده است.   

انتهای پیام     

نظر شما