شناسهٔ خبر: 37858029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تحلیل- عبدالباری عطوان/

اسرائیلی‌ها امروز در ریاض و مدینه هستند و فردا شهرک‌های‌شان را در خیبر می‌سازند

حمید محمدطاهری

اسرائیلی‌ها امروز به عنوان تاجر و یا حتی گردشگر به ریاض، جده و مدینه منوره سفر می‌کنند و فردا به عنوان زائر وارد خیبر می‌شوند و پس فردا هم به عنوان مهاجم و صاحبان حق و غرامت شهرک‌های‌شان را در خیبر می‌سازند و مقامات عربستان پس از تمامی این تحولات می‌گویند که هیچ‌گونه روابطی میان آنها و دولت اشغالگر اسرائیل وجود ندارد!

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد با اشاره به مجاز شدن سفر به عربستان برای شهروندان ساکن اراضی اشغالی نوشت: پیش از این گمان می‌کردیم که عربستان و دیگر کشورهای عربی از رهگذر موضع سیاسی، عقیدتی و اخلاقی و به دلیل اشغال قدس، اراضی و مقدسات عربی و اسلامی و به خاطر خون شهدایی که تاکنون در راه آزادسازی آن ریخته شده است، مانع از ورود اسرائیلی‌ها به خاک خود می‌شوند اما امضای یک مجوز رسمی توسط آریه درعی، وزیر امور داخلی اسرائیل که به شهروندان آن اجازه سفر به عربستان را می‌دهد، بیانگر بهبود روابط میان دو طرف است و این اعتقاد را به طور کلی از بین برد.

می‌توان از این تصمیم (وزارت امور داخلی اسرائیل) فهمید که مقامات اسرائیل اشغالگر پیش از این مانع سفر اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی می‌شدند، چراکه به اعتقاد ما، نگران امنیت جانی آنها بودند و به خوبی می‌دانستند مقامات عربستان که میزبان حرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره هستند، به دلیل این جایگاه دینی نمی‌توانند حضور این افراد را در خاک خود بپذیرند اما اینگونه به نظر می‌رسد که همه این تابوها از بین رفته است و نه تنها اسرائیلی‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند بلکه امنیت آنها نیز تأمین شده و زمینه حضورشان در کنفرانس‌ها، سمینارها و بررسی معاملات تجاری نیز در بالاترین سطح فراهم شده است.

اما نکته قابل توجه این است که چنین تصمیمی تنها پس از انجام هماهنگی‌های قبلی با مقامات عربستان می‌تواند اتخاذ شود، چرا که روابط میان کشورها در یک مسیر یکطرفه قرار ندارد و چنین اتفاقی درپی چند تحول رخ داده است:

۱ ـ نزدیک شدن موعد اعلام جزئیات معامله قرن توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که حاوی متونی صریح مبنی بر مشروعیت بخشیدن به عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل است، به ویژه کشورهایی که ژوئیه گذشته در کنفرانس منامه به ریاست جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و پیش‌برنده اصلی این طرح حضور داشتند و به صورت محرمانه متعهد به حمایت از طرح‌های اقتصادی معامله قرن شدند که بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

۲ ـ ورود تیم رسانه‌ای شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به ریاض و و گشت و گذار کادر خبرنگاران آن در شماری از شهرهای عربستان و مصاحبه با شهروندان سعودی در جده، مدینه منوره و پایتخت این کشور و پخش زنده این مصاحبه‌ها.

۳ ـ تشویق شهروندان سعودی از سوی مقامات این کشور برای ابراز علاقه به اسرائیلی‌ها، سفر به شهرهای اشغال شده فلسطین، افتخار به عادی سازی روابط با اسرائیل، استقبال گرم از اسرائیلی‌ها و دعوت آنها به خانه‌های خود در هنگام سفر به ریاض.

۴ ـ به راه انداختن کمپین نفرت نسبت به فلسطینی‌ها و متهم شدن آنها به فروش زمین‌هایشان، از سوی ارتش سایبری عربستان در شبکه‌های اجتماعی بنابر خواست مقامات رسمی.

۵ ـ‌ تحریف و خدشه دار کردن وجهه مقاومت و انتشار گزارش‌های جعلی درباره وجود روابط میان کشورهای این محور و به ویژه ایران، سوریه و حزب‌الله با دولت اشغالگر اسرائیل با تمرکز بر ایجاد فتنه فرقه‌ای.

۶ ـ مجرم شمردن جنبش‌های مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس و قرار دادن آن در لیست گروه‌های "تروریستی" و همچنین بازداشت تمامی افراد دارای ارتباط با آن طبق خواسته‌های اسرائیل.

ما اطمینان داریم که بیشتر مردم عرب و مسلمان عربستان مانند برادرانشان در دیگر کشورهای عربی و اسلامی، چنین سیاست‌هایی را بر نمی‌تابند و همچنان اسرائیل را دشمن نژادپرستانه و غاصب اراضی و مقدسات می‌دانند. چنین رویکردهای نادری که در تعارض با میراث ملی و متمدن آنها است تنها شامل گروه اندکی می‌شود که در رأس قدرت هستند، اینها همان‌هایی هستند که ثروت‌های این کشور را برباد داده و وجهه و شهرت آن را نابود  و همچنین آن را غرق جنگ‌های بیهوده در یمن، سوریه و لیبی کرده‌اند.

جای تعجب دارد که پس از تمامی این تحولات عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تأکید می‌کند که هیچگونه روابطی میان دولت کشورش و دولت اشغالگر اسرائیل وجود ندارد.

بنابراین اگر لغو ممنوعیت سفر اسرائیلی‌ها به عربستان، اعطای ویزاهای توریستی به آنها و گشت و گذار اعضای یک تیم تلویزیونی اسرائیلی با دوربین‌هایشان در اطراف مقبره رسول خدا (ص) در مدینه منوره نشان دهنده وجود این روابط نیست، پس رابطه چگونه است؟!

امروز اسرائیلی‌ها به عنوان تاجر و یا حتی گردشگر به ریاض، جده و مدینه منوره سفر می‌کنند و فردا به عنوان زائر وارد خیبر (خیبر شهر کوچکی است در شمال غربی مدینه، همچنین نام ناحیه‌ای در نزدیکی مدینه از راه شام است) می‌شود و پس فردا هم به عنوان مهاجم و صاحبان حق و غرامت...باید منتظر ماند و دید که چه می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما