شناسهٔ خبر: 37857288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واکنش ترامپ به افشاگری‌ بولتون درباره پرونده جنجالی اوکراین

رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر نسبت به افشاگری‌های مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید درباره پرونده جنجالی اوکراین واکنش نشان داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی در واکنش به افشاگری‌های جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نوشته است: من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها. در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مساله را تایید کرده‌اند. علاوه بر این من با زلنسکی در سازمان ملل دیدار کردم. دموکرات‌ها گفته‌اند که من هرگز با او دیدار نکردم و کمک مالی به اوکراین را بدون هیچ شرط و تحقیقاتی آزاد کردم. من همین طور به اوکراین اجازه دادم تا موشک‌های ضد تانک ژاولین را خریداری کند. دولت من کارهایی فراتر از دولت قبلی انجام داده است.

نیویورک تایمز بامداد دوشنبه نوشت «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که دموکرات‌ها به شدت خواستار شهادت دادن او در محاکمه ترامپ هستند، در کتاب تازه‌اش که هنوز منتشر نشده افشاگری‌هایی علیه رئیس جمهوری آمریکا انجام داده است.

براساس این گزارش، بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ما اوت 2019 (شهریورماه) به وی گفته بود که کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند.

بولتون نوشته که ترامپ علت این کار را مجبور کردن مقام‌های اوکراینی برای انجام تحقیقات علیه دموکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 انجام می‌دهد.

به گفته نیویورک‌تایمز، این بخش از کتاب بولتون در دست‌نوشته‌هایی بوده که او میان دوستان نزدیک خود منتشر کرده و نسخه‌ای نیز به کاخ سفید برای بازبینی فرستاده است.

در این نوشته‌ها بولتون گفته است که اقدام ترامپ در قبال اوکراین بی‌احترامی بوده و برخی از مقام‌های ارشد دولت او خود را از این مسائل دور نگاه می‌داشتند؛ مثلا «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی گفته است که از نظر او سفیر آمریکا در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده است.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ در نشستی پس از بازگشت مقام‌های آمریکایی از مراسم تحلیف «ولادیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، گفته که کی‌یف در پی تخریب او است و هک ایمیل‌های شورای حزب دموکرات کار این کشور است.

دموکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، چرا که ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد.

نظر شما