شناسهٔ خبر: 37855656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارائه راهکارهای برای کاهش تصادف اتوبوس‌ها/جایگزینی مینی‌بوس‌های بالای سال ۹۵ در محور کندوان و هراز

راهکار‌هایی برای کاهش تصادف‌های اتوبوسی با توجه به تصادف اخیر محور سوادکوه ضروری به نظر می‌رسد که یکی از این راهکارها کاهش سن اتوبوس‌هایی که در جاده‌های کوهستانی تردد می‌کنند، می‌تواند باشد.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری فارس مازندران| عموما زمانی که بحث درباره سفر با وسایل نقلیه عمومی پیش می‌آید، با پیشنهاد اینکه ایمنی اتوبوس نسبت به خودروهای دیگر کمی بیشتر است، مواجه می‌شویم که در این بخش نیز انتظار آن است که این وسیله نقلیه عمومی بزرگ شرایط لازم و امنیت کافی برای انتقال مسافران را داشته‌ باشد و هنگامی که شاهد تصادف این وسیله نقلیه بزرگ به دلیل نقص فنی شویم، اطمینان ما نسبت به آن هم خدشه‌دار می‌شود و تصادف‌های اتوبوسی همواره دارای مصدومان و کشته‌های بیشتری نسبت به سایر وسایل عمومی هستند.

تصادف ماه گذشته اتوبوس تهران به گنبد در محور سوادکوه با ۱۹ کشته و چندین زخمی از تصادف‌های اتوبوسی ناراحت کننده‌ای است که لزوم بررسی کارشناسانه و همه جانبه آن را به منظور بازدارندگی برای دیگر تصادف‌ها دو چندان می‌کند.

 

 

سؤال افکار عمومی آن است که اتوبوسی که حامل ده‌ها مسافر بزرگ و کوچک است باید شرایط فنی لازم برای حمل مسافر را هم داشته باشد و مسافر‌هایی که سوار اتوبوس می‌شوند با اطمینان از این که بیشترین امنیت توجه به نکات فنی لحاظ شده‌ است با اطمینان سوار بر آن می‌شوند و این اطمینان به خانواده‌های آنان هم سرایت پیدا می‌کند که حاصل آن اطمینان نسبی از امنیتی است که شامل حال آنان می‌شود که تصادف‌های با دلیل نقض فنی و اشتباه راننده به استفاده از این وسیله نقلیه و ذهنیت سفر با وسایل عمومی هم صدمه می‌زند.

 

 

معاینه فنی در شرکت‌های حمل و نقل عمومی و نیز شرکت‌های زیر مجموعه توسط ستاد استانی و شهرستانی به عنوان مراکز معاینه فنی بر‌پا می‌شود هم از مواردی است که می‌تواند امنیت سفر در خودروهای مختلف را تأمین کند ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که در این مراکز فنی برای خودروهای شخصی سواری و وسایل نقلیه عمومی انجام می‌شود در برخی موارد به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند و تصادف اخیر در محور سوادکوه هم که از نظر کارشناسان به عنوان اشتباه راننده بیان شده است دارای این ابهام است که آیا این اشتباه تنها محدود به راننده اتوبوس می‌شود و یا سایر افراد مرتبط با آن هم لحاظ می‌شود.

* ضرورت‌های محدودیت‌های رانندگی برای کاهش تصادف‌های اتوبوسی

 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس مازندران، گفت: مهم‌ترین دلایل تصادفات اتوبوس‌ها؛ آشنا‌نبودن رانندگان با شرایط خاص محور، کوهستانی بودن آن، بالا‌بودن سن اتوبوس‌هایی که دچار سانحه شدند و تغییر در کنترل و نظارت مراکز معاینه فنی سنگین است.

علی نصیری با بیان اینکه در خصوص مراکز معاینه فنی، تغییرات نظارتی زیادی در دو سال گذشته توسط سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای ایجاد شد، افزود: می‌توان نظارت‌ها را با روش‌های نوین کنترلی کامل‌تر کرد و مثلا اگر اتوبوسی در یکی از مراکز به هر دلیلی رد شد در مراکز دیگر با حساسیت بیشتری تست شود و بیشتر این اتوبوس‌ها وقتی به یکی از مراکز مراجعه می‌کنند و رد می‌شوند بلافاصله به مرکزی  دیگر مراجعه می‌کنند و تاییدیه می‌گیرند.

نصیری با بیان اینکه مراکز معاینه فنی باید به هم متصل باشند تا وقتی اتوبوسی در یک مرکز رد شد مرکز دیگر متوجه شود، اظهار کرد: در خصوص شرایط رانندگی با عنایت به خاص‌بودن محورهای هراز، کندوان و سوادکوه به لحاظ کوهستانی‌بودن محورها برای رانندگانی که در این محورها اقدام به جابجایی مسافر از طریق اتوبوس و مینی‌بوس می‌کنند، محدودیت های رانندگی قائل شویم و دست‌کم پنج سال سابقه رانندگی در این محورها از الزامات باشد.

وی پیشنهاد جایگزینی مینی‌بوس‌های بالای سال ۹۵ در محور کندوان و هراز به دلیل توپوگرافی خاص محورها و تردد اتوبوس‌های پایین‌تر از پنج سال در محور سوادکوه و سایر محور‌های کوهستانی لحاظ شود، بیان کرد: حساسیت نظارت پلیس‌راه در سه محور اصلی استان بیشتر باشد و توسط افراد با‌تجربه و با سابقه ٢٠ سال به بالا صورت پذیرد ضمن اینکه افزایش گشت‌های بین‌راهی از ضرورت‌های نظارت باشد و آموزش دوره‌ای رانندگان تخصصی در محورهای کوهستانی با وجود باتجربه‌بودن رانندگان در فاصله‌های زمانی ۶ ماهه هم مورد توجه باشد.

نصیری از وجود ۵ مرکز معاینه فنی سنگین در شهرستان‌های گلوگاه، ساری، آمل و قائم‌شهر خبر داد و با بیان اینکه در تصادف اتوبوسی محور سوادکوه، عامل انسانی دلیل اصلی تصادف بود و مشکل فنی عامل برجسته در بسیاری از تصادف‌های اتوبوسی اعلام شد، گفت: در خصوص مشکل فنی در ناوگان سنگین، مراکز فنی کارنامه قابل قبولی دارند و مشکل اتوبوس تصادفی اخیر محور سوادکوه سیستم ترمز بود که ربطی به مرکز معاینه فنی نداشت و به نظرم اتوبوس مورد‌نظر با مشکل لحظه‌ای ترمز مواجه گردید و به دلیل عدم توجه راننده این اتفاق افتاد ضمن اینکه اگر اتوبوس از سن کمتری برخوردار بود اینقدر تلفات نمی‌داد و راننده هم تجربه کافی نداشت و در ابتدای مشکل، راننده می‌توانست از مهارت خود استفاده کند و راه‌های فرار زیادی داشت که میتوانست آسیب رو به حداقل برساند.

* کاهش سن اتوبوس‌های جاده‌های کوهستانی

رئیس پلیس راه مازندران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، گفت: در سه سال اخیر دو اتوبوس در محور سوادکوه واژگون شدند که دلیل آن، نقص در سیستم ترمز بود که بخشی را راننده و بخش دیگر را شرکت مقصر بود.

علیرضا قدمی افزود: سرازیری دو کیلومتری در محور سوادکوه وجود دارد که از نظر استاندارد دارای اشکال است و احداث راه فرار هم از تدابیر لازم برای کاهش تصادف‌ها در نظر گرفته شد.

وی سن بالا و فرسودگی اتوبوس‌ها را از دلایل بروز حوادث ذکر و خاطر نشان کرد: پیشنهاد کاهش سن اتوبوس‌هایی که در جاده‌های کوهستانی تردد می‌کنند، می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش تصادف‌ها باشد و کنترل فنی و الکترونیکی فرمان و ترمز اتوبوس‌ها هم به کاهش تصادف‌ها کمک می‌کند.

رئیس پلیس راه مازندران، وضعیت فعالیت معاینه فنی را «خوب» توصیف کرد و خواستار تجهیز بیشتر آن شد.

* حامل ۴۰ شیشه خون

 

مهرداد شکری‌پور که از سال ۱۳۸۵ راننده اتوبوس شد و مسیر‌های مشهد، تهران، مهران و سایر نقاط کشور را بار‌ها با اتوبوس پیموده است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس به روند ارزیابی فنی اتوبوس‌های شرکت‌های تعاونی اشاره کرد و گفت: مدیر فنی تعاونی باید ماشین را بشناسد و موتور، لاستیک، کمربند، بخاری و زنجیر و سایر قسمت‌ها، بازدید و ارزیابی شود و هر تعاونی اتوبوس یک مدیر فنی دارد.

وی با بیان اینکه اگر اتوبوس از نظر فنی مشکل داشت مدیر صورت حساب نمی‌دهد تا ماشین حرکت نکند و معاینه فنی ۳ ماه و ۶ ماه داریم، افزود: با شنیدن تصادف اتوبوس در محور سوادکوه تأسف خوردم و به ذهنیت افکار عمومی درباره مسافرت با اتوبوس‌ هم لطمه وارد شد.

شکری‌پور با بیان اینکه راننده اتوبوس وقتی پشت فرمان برای حرکت قرار می‌گیرد باید متوجه باشد که حامل ۴۰ شیشه خون است، خاطر نشان کرد: ماشین که ترمز مشکل داشت نباید حرکت می‌کرد و همواره من از مسیر ورسک تا پل‌سفید بر طبق سرعت بیان‌شده تابلو و حداکثر با سرعت ۶۰ کیلومتر حرکت می‌کنم.

*راهکار‌هایی برای کاهش تصادف‌های اتوبوسی

برگزاری میزگرد‌ها و جلساتی با موضوع تصادف‌های اتوبوسی و بررسی صریح و کارشناسانه و همه‌جانبه موضوع و ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از تصادف‌های اتوبوسی و مصدومیت و فوت ناراحت‌کننده هموطنان و تکرار اجرایی شدن این راهکار ها در سمینارها و جلسات مختلف و اختصاص بودجه لازم برای اجرایی‌شدن این راهکار‌ها می‌تواند تعداد بالای تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور را با کاهش محسوس همراه کند.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

نظر شما