شناسهٔ خبر: 37855203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی نامه ای؛

اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی خواستار جلوگیری از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد شدند

اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در نامه‌ای از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در نامه‌ای از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری کنند.

متن نامه به شرح زیر است:
با احترام به استحضار می‌رساند طی ۴ سال گذشته، مسئولین، کارشناسان، اصحاب رسانه، تشکل‌های دانشجویی، تولیدکنندگان و سایر دلسوزان ایران اسلامی بار‌ها و بار‌ها نسبت به انحراف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود و تحمیل خسارت‌های هنگفت به کشور تذکر داده اند و درخواست اصلاح این مناطق و در صورت عدم اصلاح، درخواست حذف این مناطق و ایجاد و تقویت پایانه‌ها و بارانداز‌های صادراتی را داشته اند، ولی متاسفانه علیرغم تمامی تذکرات نه تنها مسئولین دولتی مرتبط علی الخصوص دبیران فعلی و سابق شورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وقتی برای اصلاح این مناطق نگذاشتند بلکه با اصرار غیرکارشناسی و غیرمنطقی تا به امروز پنج بار لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه و وسعت آن‌ها را به مجلس ارائه و با اتلاف وقت و هزینه فراوان برای مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب کرده اند که با درایت و هوشیاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون این ضربه مهلک اقتصادی ناکام مانده است. مناطق آزاد و ویژه جدید در صورت تصویب عبارتند از: لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، لوایح ایجاد مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون، لوایح افزایش وسعت مناطق آزاد قشم، ماکو، چابهار و انزلی، مصوبه افزایش وسعت منطقه آزاد ارس بعلاوه طرح افزایش ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی جدید و طرح ایجاد ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی دیگر و طرح ایجاد مناطق آزاد زیارتی و سیاحتی که از امتیازات مناطق آزاد برخوردار هستند. لازم به ذکر است در حال حاضر نیز حدود ۷۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد. افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن مغایرت با اسناد بالادستی و قانون اساسی در شرایط فعلی و با روند موجود سبب: افزایش قاچاق، واردات بی رویه، فرارمالیاتی، کاهش درآمد‌های حاکمیتی به علت معافیت‌های بلندمدت مالیاتی، افزایش تبعیض و رقابت نابرابر، افزایش دلالی و سوداگری به جای تولید و صادرات، افزایش زمین خواری، گسترش فرهنگ مصرف گرایی و استفاده از کالا‌های لوکس و غیر ضروری، ضربه به تولید و اشتغال، افزایش خروج ارز و در نتیجه التهاب بازار ارز، افزایش تاسیس شرکت‌های صوری، افزایش گرانی‌های بی منطق برای بومیان، ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی از جمله تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی، افزایش مشکلات امنیتی و ... خواهد شد. توجه نمایندگان مجلس به منافع محلی و انتخاباتی و عدم توجه ایشان به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، لزوم نظارت هر چه بیشتر مسئولین و نهاد‌های انقلابی از جمله حضرتعالی و همکاران محترمتان را می‌طلبد؛ لذا خواهشمند است هر گونه که صلاح می‌دانید از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری فرمایید.

امضاءکنندگان:

۱- اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
۲- اتحادیه دفتر تحکیم وحدت
۳- اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
۴- مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
۵- اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
۶- قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

نظر شما