شناسهٔ خبر: 37855146 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا مدعی فعالیت مشکوک موشکی کره‌شمالی شد

تهران- ایرنا- شماری از مقامات آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از فعالیت‌های مشکوک در مرکز تحقیقات موشکی "سانوم‌دونگ" کره‌شمالی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

یک مقام عالیرتبه آمریکایی به شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گفت، طبق برآورد مقامات آگاه در وزارت دفاع آمریکا، تصور نمی شود وسایل نقلیه ای که به منظور سوخت‌رسانی به موشک‌ها در این مکان مشغول فعالیت معمولی باشند،  بلکه به نظر می رسد فعالیت این وسایل مربوط به مرحله پیش از آزمایش یک موشک دیگر باشد.  

به گفته این مقام آمریکایی، گرچه کارشناسان نمی توانند قریب الوقوع بودن آزمایش های موشکی کره شمالی را رد کنند اما، پیونگ یانگ قبل از توانایی پرتاب موشک های دور برد باید دست به اقدامات دیگری، از جمله سوخت رسانی مشهود، بزند.

پژوهشگران "موسسه میدلبری" آمریکا نیز خاطرنشان می کنند که مقامات کره شمالی خبر دارند که سایت تحقیقات موشکی سانوم‌دونگ تحت نظارت است و هرگونه فعالیت آشکار در این مرکز می تواند بخشی از تلاش عامدانه برای منحرف کردن روند نظارت بر آن باشد.

"جفری لوئیس"، مدیر "برنامه منع اشاعه هسته ای شرق آسیا" به "سی‌ان‌ان" گفت، تعبیر این رفت و آمد غیرمعمول دشوار است. بازدید رهبر کره شمالی از این مرکز می تواند هم به معنای شروع و هم پایان ساخت موشک بالستیک دور برد و یا پرتابگر فضایی باشد.

لوئیس افزود، آنچه مهم است اوج فعالیتی است که در این مرکز و سایر تاسیسات، از جمله سوهائه در جریان است.

"کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی، به تازگی از تصمیم پیونگ یانگ برای تولید تسلیحات راهبردی برای مقابله با سیاست خصمانه آمریکا خبر داد.

نظر شما