شناسهٔ خبر: 37850892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

انتشار کلیات طرح معاملۀ قرن در یک روزنامه اسرائیلی

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خود را برای ارائه معامله قرن که شامل حل مناقشه فلسطینی – اسرائیلی می شود، در دو روز آینده آماده می کند.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین

یک روزنامه اسرائیلی هم نوشت که طرح صلح پیشنهادی شامل یک "برهۀ آمادگی 4 ساله" می شود.

این در حالیست که ارتش اسرائیل خود را برای مقابله با هر گونه اقدامات واکنشی احتمالی فلسطینی ها آماده می کند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت امروز یکشنبه نوشت: آمریکا به این دلیل برهۀ آمادگی 4 ساله را به سر زبانها انداخته است که می داند محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان با اجرای طرح معاملۀ قرن مخالفت خواهد کرد و این امید وجود دارد که شاید جانشین وی با چنین طرحی موافقت کند.

آحارونوت به نقل از منابعی اسرائیلی که نامی از آنها نبرد، گزارش داد: معاملۀ قرن شامل تشکیل کشور فلسطینِ "بی ارتش و حاکمیت" در 70 درصد از خاک کرانه باختری رود اردن با امکان پایتختی شهرک" شعفاط" در شمال شرق شهر اشغالی قدس می شود.

این طرح صلح همچنین شامل الحاق 30 تا 40 درصد از منطقه "ج" به اسرائیل می شود. منطقه ج حدود 61 درصد از کرانه باختری رود اردن را تشکیل می دهد و این منطقه تحت کنترل امنیتی و اداری اسرائیل است و به همین دلیل تشکیلات خودگردان برای اجرای هر گونه پروژه و انجام هر اقدامی در این منطقه نیاز به موافقت رژیم اشغالگر اسرائیل دارد.

آحارونوت افزود: طرح صلح شامل تشکیل کشور فلسطین در 70 درصد از خاک کرانه باختری رود اردن می شود که 30 درصد از منطقه ج نیز جزء این 70 درصد خواهد بود و با این حال اسرائیل می تواند به فعالیت های ساخت و ساز خود در شهرک های موجود بدون توسعۀ این شهرک ها ادامه دهد.

- کشورِ بی حاکمیت

طبق طرح صلح آمریکایی؛ کشور فلسطین فاقد ارتش، اختیار کنترل حریم هوایی و گذرگاه های مرزی و هر گونه اختیاری برای امضای توافقنامه با کشورهای دیگر خواهد بود.

این طرح همچنین شامل ساخت یک "تونل" بین باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن به عنوان یک "مسیر امن" بین دو منطقه مذکور خواهد بود. ولی اسرائیل از احتمال استفاده از این تونل برای جابجایی تجهیزات نظامی یا افراد تحت تعقیب نگران است.

در گزارش روزنامه اسرائیلی آمده است: معاملۀ قرن شامل کنترل مجدد اسرائیل بر باریکه غزه و خلع سلاح گروه های مقاومت فلسطین خصوصاً حماس و جنبش جهاد اسلامی می شود.

طبق طرح صلح پیشنهادی؛ تعداد 15 شهرک اسرائیلی دورافتاده همچنان تحت کنترل اسرائیل خواهند ماند هر چند این شهرک ها از لحاظ جغرافیایی متصل به اسرائیل نیستند. در این طرح از اسرائیل خواسته شده است که 60 منطقه غیر قانونی را که حدود 3 هزار شهرک نشین در آن زندگی می کنند، تخلیه کند.

طرح پیشنهادی دولت آمریکا شهر قدس را متعلق به اسرائیل می داند که در این طرح شهر قدس شامل حرم قدسی و دیگر اماکن مقدس نیز می شود و این اماکن به صورت مشترک با طرف فلسطینی اداره خواهد شد و در مقابل، فلسطینی ها کنترل هر آنچه را که بیرون دیوار نژادپرستانۀ دورتادور شهر قدس باشد، به دست خواهند گرفت.

طرح معاملۀ قرن مبلغ 50 میلیارد دلار را برای تأمین هزینۀ پروژه هایی که در محدودۀ کشور فلسطین اجراء خواهد شد، پیشنهاد داده است و به نوشتۀ این روزنامۀ اسرائیلی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و چندی دیگر از سران عرب خلیج فارس به دولت ترامپ قول تأمین این هزینه ها را داده اند.

- آمادگی های اسرائیل

این در حالیست که اسرائیل خود را برای مقابله با هر گونه واکنش های ناشی از ارائه طرح معاملۀ قرن آماده می کند طرحی که انتظار می رود روز سه شنبه آینده (28 ژانویه) در مراسمی در واشنگتن رسماً اعلام شود مراسمی که با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتس رئیس حزب "آبی – سفید" مهمترین رقیب انتخاباتی حزب لیکود برگزار خواهد شد. انتخابات کنیست اسرائیل اوایل ماه مارس 2020 برگزار خواهد شد.

در همین راستا "آویو کوخاوی" رئیس ستاد ارتش اسرائیل نشست نظامی مهم خود را که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود، لغو کرد. شبکه تلویزیونی "کان" اسرائیل اعلام کرد که علت لغو این نشست نگرانی اسرائیل از بروز ناآرامی ها در کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه و آمادگی برای امور عملیاتی بود.

این شبکه اسرائیلی روز شنبه به نقل از چند مسئول امنیتی فلسطینی – بدون ذکر نام آنها – گزارش داد: هم اکنون اوضاعی شبیه اوضاع قبل از انتفاضه اول (1993 - 1987) حاکم شده است و مسئولان فلسطینی (تشکیلات خودگردان) مساله قطع روابط با اسرائیل و پایان دادن به همکاری امنیتی با اسرائیل را بررسی می کنند.

رادیو ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که فرماندهی مرکزی ارتش 6 گردان را در کرانه باختری رود اردن برای جلوگیری از بروز حملات انتقام جویانه مستقر کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از یکی از مسئولان تشکیلات خودگردان نوشت: فلسطینی ها به تشکیلات خودگردان فشار فراوانی می آورند که تصمیمات قاطعی همچون پایان دادن به همکاری امنیتی خود با اسرائیل بگیرد.

نظر شما