شناسهٔ خبر: 37842763 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیغام انتخاباتی مداحان سیاسی به اردوگاه اصولگرایان

تهران- ایرناپلاس- حاشیه دست از سر مداحان برنمی‌دارد. آنها بعد از دخالت‌های پیاپی در عرصه سیاست و انتخابات، بار دیگر به میدان آمده‌اند تا نقش خود را ایفا کنند. اما پرسش اینجاست که آیا مردم به آنها به‌عنوان مداح نگاه می‌کنند یا حزب سیاسی و فعال انتخاباتی؟

صاحب‌خبر -

گرچه اشتباه چند مداح مشهور را نباید به پای مجموعه آنها نوشت، اما تکرار برخی حواشی باعث دلزدگی از بخشی از مداحان شده است؛ کسانی که گاهی در نماز جمعه و عید فطر که جمعیتی با سلایق سیاسی گوناگون حاضرند، با چند بیت شعر، اختلاف‌افکنی می‌کنند. یک روز اتهام ارتباط یک جاسوس با چند مداح مطرح می‌شود و پرونده مسکوت می‌ماند. یک روز پیوند و مراوده نزدیک با متهمان اقتصادی فاش می‌شود و حتی شایعه پلمب خانه مسکونی یکی از مداحان معروف و رسانه‌ای، دست به دست می‌شود. یک ‌روز دیگر آنتن زنده توسط یک مداح، آتش‌بیار معرکه تفرقه و جدال مذاهب اسلامی می‌شود و وهابیت را شاد می‌کند و روز دیگر پاکت‌های نجومی فلان مداح جنجال درست می‌کند.

حاشیه‌های سیاسی، بخش مهمی از جنجال‌هایی است که یقه گروه خاصی از مداحان را گرفته و رها نمی‌کند.

البته این ماجرا مربوط به اقلیت کوچکی از مداحان است که رسانه‌ای، پرسر و صدا هستند و مداحان ویژه و شاخص محسوب می‌شوند، وگرنه اکثریت این جماعت، از این حاشیه‌ها مبرا هستند.

شکست عاطفی در دوران احمدی‌نژاد

مداحان بعد از دوم خرداد، وظیفه خود دانستند که در مسائل سیاسی به‌طور مستقیم دخالت کنند. البته این احساس وظیفه فقط به طیف خاصی از مداحان برمی‌گردد که اکثراً حلقه حاج منصور ارضی هستند و با پشتوانه نظری حسین الله‌کرم دست به اقداماتی می‌زنند. این گروه علی‌رغم تلاش بسیار، عموماً در فعالیت انتخاباتی خود موفق نبوده‌اند و خلاف تصورشان، مردم توجهی به توصیه آنها نکرده‌اند. نمونه‌اش در انتخابات مجلس قبل بود که لیست مورد حمایت آنها و حتی معرفی فردی مشخص از نزدیکان ارضی، به‌شدت با عدم اقبال عمومی مواجه شد.

البته گاهی هم این شکست‌ها، شکست عاطفی بوده است؛ مانند ماجرای حمایت‌های ویژه حلقه مداحان مسجد ارک از محمود احمدی‌نژاد و بعد تاختن به او با الفاظ رکیک در مجلس عزاداری.

مداحان از «کسی که عمرسعد خواندند» حمایت می‌کنند؟

این روزها هم در حلقه یاران منصور ارضی خبرهایی است. باز هم یکی از نزدیکان او نامزد مجلس شده و به احتمال زیاد مانند دوره قبل در لیست اصولگرایان قرار خواهد گرفت. از مسجد ارک خبر رسیده که حلقه منصور ارضی، به بخشی از اصولگرایان پیغام داده‌اند که اگر لیست‌ها متنوع باشند، ما هم لیست می‌دهیم! البته به نظر می‌رسد این بار ارضی و یارانش مجبورند از لیستی حمایت کنند که «فردی که عمرسعد خواندندش» هم در آن است و احتمالاً یکی از سرلیست‌ها باشد. اینجاست که باید گفت سیاست‌بازی به کسی رحم نمی‌کند و ممکن است نوحه‌خوان‌های امام حسین(ع) هم روزی به بیان و گمان خودشان به عمرسعد رأی بدهند.

سایت خبری فردانیوز، ۳۰ آذر ۸۶ نوشته بود: حاج منصور ارضی حسینیه صنف لباس‌فروشان و میان دعای عرفه سخنرانی می‌کرد، گفت: مداح که نباید فقط مداحی کند و من هم می‌خواهم حرف‌های خودم را درباره مسائل روز بیان کنم. وی با اشاره به واقعه کربلا گفت: به عمربن‌سعد گفتند که با قتل امام حسین(ع) به ملک ری نمی‌رسی که با تمسخر پاسخ داده بود اگر به گندمش نرسم به جوی طویله‌اش که خواهم رسید. وی افزود: برخی ابن‌سعدهای دوران ما هم این‌گونه‌اند و اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند، به جوی شهرداری که رسیده‌اند و این برایشان کافی است!

البته این اهانت و عمرسعد خواندن یک چهره سیاسی، باب پیوند جدیدی بین شهرداری و مداحان باز کرد و گروهی از مداحان از حمایت‌های ویژه برخوردار شدند. شاغل شدن نزدیکان مداحان معروف در بخش‌های مختلف شهرداری، اختصاص یک بنای تاریخی که جزو میراث فرهنگی است به مداحان به‌عنوان خانه مداحان و حمایت‌های مالی از برخی هیئت‌ها و مداحان، نمونه‌ای از این فتح باب است.

دستگاه امام حسین(ع) نباید جناحی باشد

علی‌اکبر مداحی، ریاست هیئت‌های رزمندگان اسلام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس درباره موضع این هیئت در انتخابات گفت: ما طبق روال گذشته تعیین مصداق نمی‌کنیم و لیست نمی‌دهیم و فقط هدفمان این است که مشارکت، حداکثری باشد و معیارها و ملاک‌هایی را که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، برای مردم تبیین کنیم. سیاست هیئت رزمندگان این است و این جزو مصوبات هیئت امناست و تغییری نکرده، مگر هیئت امنا در این مصوبه تغییر بدهند.

هیئت رزمندگان اسلام از جمله تشکل‌های مداحی است که زیر نظر سپاه اداره می‌شود و در سراسر کشور نمایندگی دارد و عموماً مراسم دعای کمیل و ندبه این هیئت از تلویزیون پخش می‌شود. مدیران این مجموعه در طی سال‌های گذشته سعی کرده‌اند این هیئت را از حاشیه‌های سیاسی دور نگه دارند و تا حد زیادی موفق بوده‌اند.

سردار مداحی با اشاره به این نکته که برخی مداحان با نام‌هایی شبیه هیئت رزمندگان اسلام در انتخابات لیست می‌دهند و فعال هستند، گفت: هیئت رزمندگان اسلام، نام، آرم و مشخصات روشنی دارد. ممکن است مسجد ارک به نام هیئت رزمندگان حزب‌الله، لیست انتخاباتی بدهد. این هیئت رزمندگان اسلام نیست و با هم فرق دارند. سیاست آنها از اول این بوده که به اسم رزمندگان حزب‌الله یا اسامی شبیه به این لیست می‌دهند.

رئیس هیئت رزمندگان اسلام در پاسخ به این سؤال که آیا دخالت مستقیم و مصداقی مداحان در سیاست و انتخابات باعث لطمه به هیئت و عزاداری نمی‌شود، گفت: این را از خودشان بپرسید. اگر معتقد باشند لطمه می‌زند، قطعاً این کار را نمی‌کنند. لابد معتقد نیستند. الان جناح‌های مختلف برای لیستشان، سراغ مداحان و سخنران‌ها می‌آیند و می‌گویند نظر بدهید یا نفر پیشنهاد بدهید. نفر پیشنهاد دادن برای لیست عیبی ندارد و هر قشر و گروه و طبقه‌ای می‌توانند افرادی را پیشنهاد بدهند. مداح‌ها هم می‌توانند آدمی را به لیست اصولگرایان یا دیگران معرفی کنند.

علی‌اکبر مداحی در پایان نظر خودش را این‌گونه توضیح داد: هیئت امام حسین(ع) و دستگاه سیدالشهدا مربوط به همه است، مربوط به همه جناح‌هاست. هر چند دستگاه سیدالشهدا سیاسی هم هست و به فرمایش آقا هیئت نباید سکولار باشد، ولی الزاماً نباید در دسته‌بندی‌ها شرکت کند. الزاماً نباید لیست بدهد. دستگاه امام حسین(ع) نباید جناحی باشد.

نظر شما