شناسهٔ خبر: 37837995 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

خلاقیت آینده صنعت هوایی را دگرگون می‌کند

خلاقیت‌هایی که برای ورود به این صنعت، باید مسیری مطمئن و استاندارد بیابند. مسیر مطمئنی که از گذرگاه آزمایشگاه‌های فضایی دانش‌آموزی می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روزگاری دانش‌آموزی تنها برابر بود با گذران دروس در قالب برنامه‌ریزی‌ دروس آموزشی در مدارس و بس. در آن روزها سخنی از خلاقیت و بهره‌گیری از کلاس‌های فوق برنامه‌ای که به دانش‌آموزان رسم چگونه زیستن در آینده را بیاموزد، نبود.

امروزه نسلی در مدارس تربیت می‌شوند که با شناخت علایق و توانایی‌های خود، در مسیر درست قدم برمی‌دارند. دانش‌آموزانی در هیات زیست‌فناوران، فضانوردان، سرآمدان دریایی و هوایی، خلاقان صنعت نانوتکنولوژی و داروسازی که در راه درست رسیدن به آینده شغلی خود گام های استواری برمیدارند. تحول صنعت هوافضا و حمل و نقل کشور با توانمندی دانش‌آموزان به هوشمندسازی و ایجاد اکوسیستم های فناوری به پیش می‌رود.

یکی از این راه‌های درست که چراغ راه دانش‌آموزان علاقه‌مند به صنعت هوافضا شده است، راه‌اندازی و ساخت آزمایشگاه‌های فضایی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است. آزمایشگاه‌هایی که در کنار آزمایشات خلاقانه در خلا، فشار و جاذبه، نحوه کارکرد ماهواره‌برها و طراحی و ساخت ماهواره ها و نحوه کارکرد آن ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

«برگزاری کارگاه‌های مربیگری، آموزش ساخت و پرواز هواپیمای مدل در حوزه هوایی»، «راه‌اندازی نخستین شبکه اجتماعی تخصصی بومی هوایی دانش‌آموزی در حوزه پرواز آزاد»،« کارگاه آموزشی ساخت و پرواز هواپیمای Free Flight-p-30 در ایران»، هم از دیگر اقداماتی است که به دانش‌آموزان راه و رسم ورود به این صنعت حیاتی را نشان می‌دهد. 

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که پای اصلی زیست‌بوم توسعه فناوری‌های صنعت هوافضا در کشور است از راه‌اندازی این آزمایشگاه‌های فضایی در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حمایت می‌کند. این ستاد در تلاش است تا تعداد این آزمایشگاه‌ها در کشور را افزایش داده و در گستره وسیع‌تری از کشور توسعه دهد.

تا راهی بهتر رابرای تربیت نسلی توانمند، خلاق و کارا برای صنعت هوافضای کشور که می‌تواند نیروهایی تازه نفس را به این صنعت راهبردی تزریق کند. ایران کشوری است که جمعیتی جوان و خلاق دارد. کشوری که می‌تواند با اتکا به همین خلاقیت ها و نیروهای تازه نفس، گلیم خود را از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیرون بکشد. توانمندانی که با طی مسیری درست از ابتدای دوران آموزش و یادگیری، تبدیل به سربازان اقتصادی و سرآمدان علمی کشور می‌شوند.

انتهای پیام/4144/

نظر شما