شناسهٔ خبر: 37830134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا دامنه «دات‌کام» خبرگزاری فارس را مسدود کرد

روزنامه جوان

در پی فشار حداکثری دولت امریکا به ایران و برخلاف همه ادعا‌های آزادی بیان و حمایت از رسانه‌های آزاد، دولت امریکا دامنه «com» خبرگزاری فارس را مسدود کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در حالی که دولت‌های غربی رسانه را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند، دسترسی به دامنه «com» خبرگزاری فارس که دامنه اصلی این خبرگزاری بود از طرف شرکت خارجی ارائه‌کننده خدمت مسدود شده و این خبرگزاری اکنون روی دامنه «ir»، قابل دسترسی است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس می‌گوید: «ایمیلی به خبرگزاری ما آمد که شما تحت توصیه اوفک در لیست SND هستید و ما مجبور هستیم دامنه شما را ببندیم. بعد از آن هم پنل کاربری را کاملاً قطع و اجازه انتقال به شرکت دیگری را هم به ما ندادند.»

پیام تیرانداز با اشاره به اینکه اقدام صورت گرفته مغایر با آزادی بیان است، می‌افزاید: «وقتی سعی می‌کنند صدای یک رسانه را قطع کنند و از آن طرف هم اصل آزادی بیان و شعار‌های اینچنینی می‌دهند، بیشترین تناقض آن‌ها مشخص شده و این خود یک دستاورد رسانه‌ای برای جریاناتی است که می‌خواهند ماهیت غرب و امریکا را نشان بدهند. بقیه موارد هم برمی‌گردد به اینکه ما خودمان چقدر می‌توانیم قوی باشیم و اجازه ندهیم که از این فرصت‌ها برای خاموش کردن صدای مخالفانشان استفاده کنند.»

سیدهاشم میرلوحی استاد دانشگاه، پیرامون اقدام دولت امریکا علیه آزادی بیان می‌گوید: «امریکا به ادعا‌هایی که درباره دموکراسی و آزادی دارد، هرگز عمل نمی‌کند و مردم امریکا کوچک‌ترین حقی برای اعتراض ندارند. امریکا یک سیاست دوگانه را درباره آزادی اعمال می‌کند. در امریکا علناً قوانینی وجود دارد که خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند از آن خط قرمز‌ها بگذرند. صحبت از آزادی بیان در غرب و به ویژه امریکا برای من مانند لطیفه‌ای است که ساعت‌ها باید بنشینم به آن بخندم!»

فارس در گزارشی می‌نویسد: «اعلامیه جهانی حقوق بشر که به دلیل پذیرش از جانب اکثریت قریب به اتفاق کشور‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و مفاد آن تبدیل به عرف بین‌المللی شده است، در ماده ۱۹ اعلام می‌کند که هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.»

دولت امریکا هنوز واکنشی نسبت به این اقدام ضدآزادی بیان نداشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما