شناسهٔ خبر: 37829811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار

۹ سال پس از انقلاب در مصر، سرکوب همچنان ادامه دارد

مصر ۹ سال پس از انقلاب و سرنگونی حسنی مبارک، با حکومتی مستبد و سرکوبگر که هر شهروندی را هدف قرار می‌دهد و زندانی می‌کند، روبروست

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما؛ شبکه تلویزیونی فرانس 24 اعلام کرد: از انقلاب مصر که به سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور منتهی شد، ۹ سال می‌گذرد. این رئیس جمهور مستبد، ۳۰ سال در راس قدرت بود. ارتش در نهایت، پس از اعتراضات شدید و صلح آمیز جوانان مصری از حمایت مبارک دست برداشت. اما ارتش، حکومت را برای خودش حفظ کرد. امروز ژنرال السیسی با تحکم و مستبدانه، اداره کشور را در دست دارد.
تعداد بازدید : 0
<div id="video-display-embed-code_4440110"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2630140/4440110?width=350&height=250"></script></div>
گزارشگر این شبکه گفت: علا عبدالفتاح از یک خانواده مدافع حقوق بشر، یکی از چهره‌های سرشناس انقلاب سال ۲۰۱۱ بود. دختر وی در قاهره، مراسم یادبودی برای پدرش برگزار کرده بود. از نظر عبدالفتاح، مبارزه باید به هر قیمتی ادامه یابد.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان علا عبدالفتاح را پخش کرد. وی گفت: هراس و مقاومت؛ ما همزمان با هردو روبرو هستیم. ادامه تلاش برای دفاع از حقوق مان مهم است.
گزارشگر ادامه داد: وی این اظهارات را ماه سپتامبر گذشته مطرح کرد. این آخرین باری بود که عبدالفتاح در جمع دیده شد. سه هفته بعد، حکومت وی را زندانی کرد. وی از اواخر سال دو هزار و سیزده به مدت ۵ سال زندانی بود. اما علا عبدالفتاح تنها کسی نیست که به این سرنوشت دچار شده است. هزاران مصری در پی شرکت در تظاهراتی که با هدف برکناری عبدالفتاح السیسی برگزار شد، از ماه سپتامبر زندانی شده اند. وی از زمان سرنگونی دولت تشکیل شده در پی پیروزی انقلاب، حکومت کشور را با تحکم در دست گرفته است. بعد از به قدرت رسیدن السیسی همه مردم هدف سرکوبگری‌ها هستند.
فرانس بیست و چهار در ادامه، بخشی از سخنان مونا سیف خواهر علا عبدالفتاح را پخش کرد. وی در باره السیسی گفت: او سیاستمداران، محققان، نویسندگان و روزنامه نگاران و همچنین وکلا را هدف قرار می‌دهد. السیسی از همه کسانی که تا کنون می‌شناختیم، فراتر رفته است. السیسی حتی مردم عادی در خیابان‌ها را هم هدف قرار می‌دهد. من فکر می‌کنم که اکنون این تنها روشی است که وی برای ترساندن ما اعمال می‌کند.
گزارشگر گفت: علا در هفته، چهار وعده غذای گرم می‌خورد. این غذای گرم را مونا و مادرش برای وی آماده می‌کنند. ملاقات با علا به مهم‌ترین برنامه زندگی این دو زن و مبارزه آن‌ها برای زنده نگه داشتن وی مبدل شده است.
فرانس بیست و چهار در ادامه، بخشی از سخنان خواهر علا را پخش کرد. مونا گفت: زندان محلی برای بازپروری نیست، زندان اردوگاه کار اجباری است که زندانیان در آن محکوم به تحمل قوانین بسیار سختگیرانه و گاهی جنایتکارانه هستند.
گزارشگر ادامه داد: مونا و مادرش امیدوارند که بتوانند علا را تا زمان آزادی اش زنده نگه دارند. از نظر سازمان‌های حقوق بشر از سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۰ هزار نفر از سوی دولت به عضویت در تشکل‌های تروریستی، متهم و زندانی شده اند.
 

نظر شما