شناسهٔ خبر: 37828979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 6 بهمن ماه:

ملي شدن جنگل هاي ايران

در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • اعلام ملي شدن جنگلهاي ايران

در ۶ بهمن ۱۳۴۱ در چهار چوب منشور انقلاب سفید جنگل‌های ایران ملی اعلام شد.جنگل‌های ایران که آن‌ها را معادن طلای سبز لقب داده‌اند و مراتع کشور ملی شد و با این نزدیک یه ۱۲۰ میلیون هکتار جنگل‌های و مراتع کشور برای بهره برداری ملی در اختیار دولت قرار گرفت. در پهنه‌ای (مساحتی) نزدیک یه 28000هکتار جنگل‌های مصنوعی ایجاد شد. بیش از 5000هکتار فضای سبز دور شهرهای بزرگ ویا پارک‌های جنگلی بیشماری در منطقه‌های گوناگون کشور به وجود آمد. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخزن‌های سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن از راه نهال کاری کویری در ایران پیاده شد.

  • روز جهانی گمرک

روز جهانی گمرک هر ساله در تاریخ 26 ژانویه جشن گرفته می شود. امسال این روز در تقویم شمسی در روز 6 بهمن قرار گرفته است. در روز جهانی گمرک (ICD) اهمیت و نقش کارکنان و موسسات گمرکی در حفظ امنیت مرزها و همچنین تاثیر آن ها در اقتصاد کشور مشخص و پررنگ تر می شود.

  •  رنجر ۳ برای مطالعه روی ماه پرتاب شد.

پروژه فضایی رنجر  یکی از نخستین ماموریت‌های ناسا بوده‌است که شامل ۹ کاوشگر فضایی رنجر می شده‌است. این ماموریت بدون سرنشین در سال ۱۹۶۰ توسط  آمریکا برای نخستین تصاویر از نمای نزدیک کره ماه به وجود آمد. رنجر در زبان پارس به معنای تکاور است.

  • تولد پولیکارپ کوش 

پولیکارپ کوش  متولد ۲۶ ژانویه ۱۹۱۱بود. وی فیزیکدان آمریکایی تبارِ زاده آلمان بود.وی در سال ۱۹۵۵ به همراه ویلیس اوژن لمب برای «محاسبه دقیق گشتاور مغناطیستی الکترون» موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد که پیامد آن، بازنگری و نوآوری در الکترودینامیک کوانتومی بود.

  • درگذشت نیکلاوس آوگوست اتو

نیکلاوس آوگوست اتو متولد  ۱۰ ژوئن ۱۸۳۲ بود. وی در سال ۱۸۶۱ اولین موتور بنزینی را اختراع کرد و تا سال ۱۸۷۶ اولین موتورهای درون‌سوز را ساخت. او موتور چهار زمانهٔ اتو و موتور دو زمانهٔ اتو را اختراع کرد. با این که در آن زمان، ایدهٔ ساخت موتورهای چهار زمانه وجود داشت ولی او اولین کسی بود که توانست آن را عملی کند و اولین موتور چهار زمانه را با نام موتور چهارزمانهٔ اتو بسازد. ۲۶ ژانویه ۱۸۹۱ در کلن درگذشت.

  •  درگذشت ادوارد جِنِر

ادوارد جِنِر متولد ۱۷ مهٔ ۱۷۴۹ بود. وی یک پزشک انگلیسی بود که کاربرد واقعی واکسیناسیون را کشف کرد. او را همچنین پدر ایمنی‌شناسی می‌دانند، و گفته می‌شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان‌ها را نجات داده‌است.او ۲۶ ژانویهٔ ۱۸۲۳ درگذشت.

نظر شما