شناسهٔ خبر: 37828925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

ظریف در گفت‌و‌گو با اشپیگل:

فردی که به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد اکنون در زندان است

صاحب‌خبر - محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل در پاسخ به این سوال که غیر از حملات موشکی انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین‌الاسد، آیا احتمال اقدام دیگری از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد؟ بیان کرد: حمله به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق واکنش نظامی ‌رسمی‌ ایران بود و هیچ قصدی برای تلفات جانی در این حملات موشکی وجود نداشت. ما از حق‌مان برای دفاع از خود به گونه‌ای مناسب بهره بردیم. اما پاسخ اصلی را مردم منطقه خواهند داد، آنهایی که اکنون نشان می‌دهند از رفتار آمریکا بیزارند. آمریکایی‌ها خواهند دید که قاسم سلیمانی به عنوان یک شهید به مراتب موثرتر از سردار سلیمانی است. ما به آمریکا آسیب‌های زیادی وارد کرده‌ایم زیرا با تمام توان و قدرت نظامی آنها نمی‌توانند مانع از حمله موشک‌ها به پایگاه‌های‌شان شوند. این نشان می‌دهد که آمریکا چقدر آسیب‌پذیر است. ترور سردار سلیمانی، آغاز پایان حضور آمریکا به ‌ویژه در عراق و دیگر نقاط منطقه است و ممکن است این اتفاق همین فردا رخ ندهد اما ما قدمتی هزاران ساله داریم و عجله‌ای نداریم.
ظریف درباره انتقال پیام میان تهران و واشنگتن در شرایط تشدید تنش‌ها از طریق سوئیس بیان کرد: این کار ابتدا از سوی آمریکا و به شکلی کاملا نامناسب آغاز شد. وزیر خارجه پمپئو دیپلمات خوبی نیست. پیام او به ما، تحریک برانگیز، توهین‌آمیز و تهدیدآمیز بود. من به هیچ عنوان آن را موجب کاهش تنش نمی‌بینم. ما نیز پس از حمله موشکی خود پیامی بسیار مناسب از طریق سوئیس برای آنها فرستادیم، بدون هر‌گونه شعارزدگی و گنده‌گویی. ما به آنها اعلام کردیم که پاسخ ما انجام گرفته و اگر آنها دست به اقدام دیگری نزنند، ما نیز کاری نخواهیم کرد و به‌ علاوه ما مسئول رفتار دیگران نیستیم.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره تعلل دولت برای پذیرش مسئولیت هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط نیروهای نظامی ایران خاطر نشان کرد: این‌ وضعیتی پیچیده در برهه زمانی بسیار پیچیده‌ای بود. سایرین حتی به مدت زمان بیشتری نیاز داشتند. تقریبا 32 سال پیش بود که آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد. آنها هرگز به‌طور رسمی عذرخواهی نکرده‌اند. حتی افسر آمریکایی مسئول این حمله مدال گرفت اما فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است. وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اعتراضات در ایران پس از سانحه هواپیمای اوکراینی گفت که مردم ایران حق داشتند ناراحت باشند زیرا به دلیل کشته شدن جمعیت زیادی از جوانان نخبه کشور در این حادثه شوکه شده بودند و این‌ شرایطی بسیار احساساتی بود.
وی افزود: مردم حق داشتند نسبت به اینکه چرا حقیقت از آنها دریغ شده بود‌ معترض باشند اما دولت مسئول آن نبود. من دو روز پس از وقوع حادثه از حقیقت مطلع شدم. این زمانی بود که مقامات ارشد در نیروی نظامی ایران به این نتیجه‌گیری نهایی رسیدند که هواپیما به دلیل خطای انسانی هدف قرار گرفت. به محض آنکه این نتیجه‌گیری به رهبر انقلاب اطلاع‌رسانی شد، وی خواستار علنی شدن آن شد. صبح روز شنبه بود. آن هفته‌ها بسیار دردناک بودند.
وی در پاسخ به اینکه اگر تحریم‌های سازمان ملل بازگردد، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ خاطر نشان کرد که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران طی نامه‌ای به طرف‌های توافق اعلام کرده است که در‌صورت بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل، ایران اقدامات مختلفی از جمله خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را انجام خواهد داد.
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی را غیر محتمل می‌دانید؟ اظهار کرد: خیر. من هرگز چنین امکانی را رد نمی‌کنم، به شرط آنکه آنها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید می‌نشیند. چیزی که اهمیت دارد نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند؛ تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم. آنها میز را ترک کردند. آمریکا آسیب بزرگی به مردم ایران زده است. روزی که آنها برای جبران کاری بکنند، خواهد آمد. ما صبر زیادی داریم.

نظر شما