شناسهٔ خبر: 37824569 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر چه تغییراتی دارد؟

باشگاه خبرنگاران

مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره هنر‌های تجسمی فجر آخرین تحولات جشنواره را تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، به دنبال حواشی و اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای که برای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش آمد، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، در گفت و گویی به برخی از سوالات پاسخ داد.

آقای مظفری لطفا از آخرین وضعیت جشنواره تجسمی فجر بگویید؟

همانطورکه درآخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره با درخواست دبیران محترم بخش‌های دهگانه و تصویب شورای سیاستگذاری بعنوان عالی‌ترین رکن جشنواره بعد از مراسم چهلم شهادت سردارسلیمانی و جانباختگان هواپیمای اکراین ازتاریخ ٢٩ بهمن تا ٥ اسفند برگزارخواهد شد.

درمورد مکان برگزاری جشنواره توضیح دهید؟

قبلا اعلام شده بود که این دوره در نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود، اما با توجه به تغییر ٥ روزه‌ی زمان جشنواره، برنامه ریزی زمان‌های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح که جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ٢٤ تا٢٨ بهمن برگزارمی شود و نمایشگاه بعدی، صنعت نفت وگاز درتاریخ ٦ اسفندماه. جشنواره تجسمی فجر درمیان دونمایشگاه قرار می‌گرفت که زمان تغییر دکوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه‌ها بود و آسیب جدی به این جشنواره می‌زد. از این رو مکان جشنواره را همچون سال قبل، به فرهنگستان هنر- موسسه صبا منتقل کردیم.

دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی انصراف دادند و شما استعفای دبیر محترم را نپذیرفتید. لطفا درباره این وضعیت توضیح دهید؟

اتفاقاتی که حدفاصل ١٣ دی و با شهادت تکان دهنده‌ی سردار سلیمانی شروع شد و سپس با درگذشت غم انگیز هموطنانمان در مراسم تشییع جنازه ایشان درکرمان و سقوط دلخراش هواپیما منتشر شد، همه‌ی کشور را متاثرکرده بود و واکنش هریک از دبیران و داوران این جشنواره و سایرجشنواره‌ها نیز در همین شرایط و فضا اتفاق افتاد.

سطح تالمات روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت که بسیاری از ایشان، بدون توافق جمعی و بصورت شخصی تصور کرده بودند این تصمیم، مناسب‌ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده‌های داغدار است که این اتفاق بصورت گسترده درفضای مجازی منتشر شد و چنان برداشت شد که تصمیم جمعی است در حالیکه به هیچ عنوان اینگونه نبود.

در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری که قبول مسئولیت نموده بودند این بود که چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام‌تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم، اما باید قبول کرد که جو و فضای عمومی جامعه تاثیر گذارتر از خواهش و درخواست‌های ما بود.

با این شرایط، وضعیت شرکت کنندگان جشنواره به کجا می‌رسید؟

اتفاقا نکته بسیار مهمی بود. بیش از ٣ هزار هنرمند و با ٦ هزار اثر در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کرده بودند و ما بعنوان برگزار کنندگان یک جشنواره ملی و رسمی امانتدار تک تک این آثار بودیم. همین امر باعث شد که استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند که کار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه‌ای با دبیران بخش‌های دهگانه جشنواره برگزارکردند و اعلام کردند من به کمک شما قادرم این بار را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با بیانیه‌ای که در آن درخواست تعویق جشنواره به بعد ازمراسم چهلم و نیز حذف بخش‌های غیر ضروری جشنواره درجهت کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان نمودند، دعوت مجدد دبیرمحترم را پذیرفتند تا در قالب جدید و ایجاد شورا‌های هنری در رشته‌های مختلف، جشنواره را تا پایان همراهی نمایند و من می‌خواهم همین جا از رفتار مسولانه دبیر محترم و تمامی دبیران و داوران که چنین نقش و مسولیتی را پذیرفتند، تشکر و قدردانی کنم.

وضعیت داوری‌ها و انتخاب نفرات برتر به چه شکل خواهد بود؟

جشنواره تجسمی فجر یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی هنرمندان و استعداد‌های جوان و ظرفیت‌های استانی درسطح ملی است که اساتید، پیشکسوتان و مدیران گالری‌ها درکنار هم، ظرفیت‌های تجسمی را به جامعه معرفی کنند. از آنجایی که طبق آیین نامه جشنواره در هر رشته‌ی دهگانه فقط امکان معرفی یک نفر و اهدای یک جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر نموده است که به جای انتخاب یک نفر ویک اثر، امکان خرید آثار بیشتری، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم شود و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام نماید.

به عنوان مثال در بخش خوشنویسی به جای انتخاب یک اثر از بین تمام رشته‌های نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث و نقاشی خط، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری نموده و شورای هنری با هماهنگی هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.

به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنر‌های تجسمی رویکرود اکسپو و فروش آثار شرکت کنندگان را-منوط به تایید خود هنرمندان - دنبال خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما