شناسهٔ خبر: 37824252 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

فیلم و سینمای ایران

تک درخت، به نام عباس کیارستمی ثبت می‌شود

مستندساز و عکاس از ثبت تک درخت به نام عباس کیارستمی و ساخت و نصب مجسمه این کارگردان بزرگ در زیر تک درخت معروف خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی شادی زاده، مستندساز و عکاس درباره ساخت مجسمه عباس کیارستمی، گفت: حدود دو سال پیش زمانیکه مستند همراه با باد را می ساختم به این فکر افتادم تک درختی که در مجموعه عکس های سفید برفی عباس کیارستمی است و همه ما آن را در مجموعه آثار این کارگردان بزرگ دیدیم را ثبت کنم زیرا عباس کیارستمی در فصول مختلف از این درخت عکاسی کرده اما عکسی که در مجموعه سفید برفی بوده جهانی شده است.

تک درخت یکی از نمادهای آثار عباس کیارستمی است که در آن زمان تصمیم گرفتم این درخت زیبا را از طریق اداره میراث فرهنگی ثبت کنم زیرا بعد از فوت عباس کیارستمی نمادی از تک درخت در چند کشور دنیا از جمله کالیفرنیا ثبت شده است و مهم ترین سوال این بود که چرا در کشور خودمان آن را به اسم عباس کیارستمی ثبت نمی کنیم.

این مستندساز ادامه داد: در ابتدا این طرح در حد یک جرقه ذهنی بود ولی بعد از مدتی تصمیم قطعی گرفتم. تک درختی که ما در عکس های عباس کیارستمی می بینیم قدمت ۵۰۰ ساله دارد و در روستای آرو در دماوند قرار دارد. در ابتدا خیلی ها اعلام آمادگی و همکاری کردند ولی هیچ کدام به سرانجام نرسید و هیچ حمایتی صورت نگرفت تا اینکه با شهرام شریفی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دماوند صحبت کردیم.

وی گفت: شریفی در تمامی مراحل کنار ما بود و از هیچ کمکی دریغ نکرد. همچنین یک شرکت زنجیره‌ای فروش لباس به طور کامل از این طرح حمایت کرد.

شادی زاده خاطرنشان کرد: قرار است از چند روز آینده احمد عرب بیگی ساخت مجسمه عباس کیارستمی را آغاز کند که ساخت این مجسمه اواخر بهمن ماه تمام می شود و زیر تک درخت نصب می شود. در کنار آن پیشینه تک درخت و بیوگرافی عباس کیارستمی نصب و به نام این کارگردان برجسته ثبت می شود. 

این عکاس از ساخت مستندی درباره این پروژه خبر داد و گفت: مستندی درباره تک درخت ساخته می شود که تمامی مراحل این پروژه در آن مستند ثبت شده است. این مستند با حمایت هنر و تجربه در موزه سینما نمایش داده می شود.

عباس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود که از چهره‌های تأثیرگذار فیلم‌سازی در سینمای جهان به‌شمار می‌آید. 

نظر شما