شناسهٔ خبر: 37823785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یک آگاه در علوم پزشکی مشهد اعلام کرد:

خلاف واقع بودن تبلیغات در زمینه میزان آفلاتوکسین در شیر

عضو هیات دانشگاه مشهد گفت: تبلیغات در زمینه مقدار آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی خلاف واقع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر اسماء افشاری افزود: بر اساس بررسی های انجام شده مقدار سمتبلیغات در زمینه میزان آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی خلاف واقعیت است آفلاتوکسین موجود در شیر و محصولات لبنی بسیار پایین تر از حد مجاز و استاندارد است و مردم نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند.

وی با بیان این که مردم نباید به اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه های گروهی که پایه و اساس علمی ندارند توجه کنند گفت: بر اساس استنادات علمی وجود 100نانوگرم سم آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی مجاز است و  هم اکنون مقدار  این سم در مواد غذایی کشور بسیار پایین تر از این مقدار است.

متخصص بهداشت و ایمنی غذایی و عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه قوانین وزارت بهداشت و اداره کل استاندارد در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سخت گیرانه تر است افزود:مردم برای اطمینان خاطر از محصولات لبنی و شیرهای صنعتی که دارای پروانه بهداشتی و ساخت هستند استفاده کنند.

دکتر افشاری افزود:  هم اکنون سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در کشور بسیار پایین تر از استانداردهای بین المللی است  و به طور حتم کاهش استفاده از محصولات لبنی و شیر در سبد غذایی، آثار سوئی بر سلامتی انسان دارد.

وی گفت:همه مراحل تولید صنعتی محصولات لبنی تحت نظارت بازرسان وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و اداره کل استاندارد است.

سم آفلاتوکسین به علت نگهداری نامناسب مواد غذایی در دما و یا رطوبت بالا ایجاد می شودکه این امر بیشتر در خشکبار، غلات، آجیل ها و فرآورده های لبنی و شیر مشاهده می شود.

نظر شما