شناسهٔ خبر: 37823458 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جانی تازه به صادرات محصولات دانش بنیان

تهران- ایرنا- چندی پیش بود که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان (۳۰۰ میلیون دلار) درآمد حاصل از صادرات، گردش مالی و فروش شرکت‌های دانش بنیان وابسته به پارک‌های علمی و فناوری است که این عدد در شرایط کنونی کشور تا حدودی نشان دهنده روند مثبت صادرات و اهمیت محصولات دانش بنیان است.

صاحب‌خبر -

مهدی کشمیری با بیان اینکه در کشور۴۳ پارک علم و فناوری میزبان حدود ۷ هزار شرکت فناور هستند، گفت: جدی‌ترین دغدغه شرکت‌ها دسترسی به بازار و پیچیدگی‌های فضای کسب و کار بوده که به اهتمام ملی نیاز دارد.

شرکت های دانش بنیان و فناور با وجود سایه سنگین تحریم‌ها، سعی کرده‌اند محصولات دانش بنیان خود را به کشورهای همسایه و حتی اروپایی صادر کنند و در این شرایط معاونت علمی رییس جمهوری حمایت‌های بسیاری برای حضور این شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی داشته است.

به طور کلی در کشور ۶۳۱ شرکت خلاق و نوآور، ۴۹ شتابدهنده فناوری، ۱۱۸ مرکز نوآوری و چهار هزار و ۷۵۹ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند و تا کنون چهار هزار و ۸۴۸ خدمات ارائه شده در کریدور صادرات است.

شرکت های دانش بنیان شراکت استراتژیک بین‌المللی داشته باشند

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص صادرات محصولات دانش بنیان و سهم بازار آن‌ها عنوان کرد: در شرایط فعلی کشور نیاز است خود مدیران کسب و کار با برنامه ریزی‌های صحیح و پیدا کردن بازار و شرکای استراتژیک در خارج کشور؛ موضوع تعاملات بین‌المللی را توسعه دهند.

مجید دهبیدی پور با بیان اینکه مسائل سیاسی تا حدودی تاثیرات خود را  بر بین‌المللی سازی محصولات دانش بنیان داشته است، تصریح کرد: نیاز است مدیران شرکت‌ها و واحدهای نوپا تعاملاتی را از جنس بازار و شرکای استراتژیک در سطح بین‌المللی پیدا کنند تا محصولات آن‌ها به سایر کشورها معرفی شود.

وی همچنین عنوان کرد: شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی بسیار در معرفی محصولات موثر است که معاونت علمی در این مسیر از بسیاری از شرکت‌ها حمایت می‌کند.

نگاه صادراتی و رو به بیرون داشته باشیم

همچنین محمد علی‌آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریاپلیمر پیشگام نیز پیشتر در خصوص بین المللی سازی محصولات دانش بنیان به ایرنا گفته بود: برای توسعه باید بتوانیم به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم تا توسعه عمیق را شاهد باشیم. محصولات ما خاص با بازار محدود و سرعت رشد بالا هستند. برای اینکه این رشد مداوم باشد و در سال‌های آینده متوقف نشود باید دیدمان صادراتی و به بیرون باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط سیاسی کشور مسئله صادرات خیلی سخت است آن هم محصولاتی مثل تولیدات ما که ماده اولیه شرکت‌ها محسوب می‌شود و شرکت ها باید ضمن اطمینان از قیمت و کیفیت از تامین مداوم و پایدار مطمئن باشند. برای همین مسئله ورود ما به بازارهای جهانی زمان‌بر استف اما توانسته ایم با حمایت‌های صورت گرفته روند مطلوبی داشته باشیم.

زیر ساخت های کشور برای افزایش صادرات مناسب است

سعید ذکایی مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف نیز می‌گوید: ما در حوزه تعاملات بین‌المللی مشکل جدی داریم، همین امر باعث می‌شود شرکت های ایرانی برای یافتن بازارهای صادراتی با هزینه‌های بیشتر به سمت حضور در نمایشگاه‌های خارجی بروند. این درحالی است که ما با وجود زیرساخت‌های موجود در کشور و مزیت‌های رقابتی به راحتی می‌توانیم سهم خودمان را از صادرات افزایش دهیم.

نظر شما