شناسهٔ خبر: 37823283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

روایت انقلاب|1

تحصن و اعتراض مردم نسبت به بسته شدن فرودگاه مهرآباد توسط بختیار

فرودگاه مهرآباد به دستور شاپور بختیار توسط تانک‌های ارتش برای جلوگیری از ورود امام خمینی(ره) به کشور بسته شد و مردم در پاسخ به آن تحصن کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و فرار شاه از کشور، شاپور بختیار فرودگاه مهرآباد را بست. برنامه نخستین این بود که امام خمینی در ۶ بهمن ۱۳۵۷ وارد ایران شود ولی دولت شاپور بختیار فرودگاه‌ها را بسته اعلام کرد.

این سفر تاریخی به وسیله هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت ایرفرانس انجام گرفت. سر خلبان پرواز «ژان موءی» بود و کمک خلبان «باتاوش» (فرانسوی الاصل) بود.

بسته شدن فرودگاه‌ها به پردامنه شدن اعتراضات و اعتصابات انجامید. امام خمینی در پاریس اعلام کرد که به محض بازشدن فرودگاه‌ها به کشور باز خواهد گشت و مردم را به ادامه اعتراضات دعوت کرد. در ۹ بهمن ۱۳۵۷ به فرمان بختیار فرودگاه مهرآباد بازگشایی شد.

شاپور بختیار در جلسه شورای امنیت کشور که به ریاست خودش برگزار شد، از ارتش خواست برای موضوع ورود امام خمینی(ره) به کشور طرحی ارائه دهد. وی طرحی را عنوان کرد که هواپیما امام به کیش برده و ایشان دستگیر شود و این طرح مورد موافقت قرار نگرفت.

وی با نزدیک شدن خبرهای برای بازگشت امام به کشور فرودگاه مهرآباد را بست و از پرواز هواپیمای امام خمینی به پاریس برای بازگرداندن ایشان به تهران جلوگیری کرد و به تمام شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی اعلام شد که به تهران پرواز نکنند.

تانک‌های ارتش هم فرودگاه مهرآباد را محاصره کردند. ده‌ها هزار نفر از مردم در اعتراض به این عمل در اطراف فرودگاه مهرآباد اجتماع کردند. 

از سوی دیگر کمیته استقبال از امام خمینی(ره) برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی و ساماندهی بازگشت ایشان در کشور تشکیل شد و ریاست آن برعهده آیت‌الله شهید مطهری بود. کارهای بختیار به فرجامی نرسید و دوباره فرودگاه باز شد.

از محمدعلی حسن‌نیا

انتهای پیام/4082/

نظر شما