شناسهٔ خبر: 37823251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیدمحمدجواد شوشتری بیان کرد:

نقش مقاومت رسانه‌ای در مواجهه با شبیخون فرهنگی دنیای غرب

گروه اندیشه ــ مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در نشست علمی «درآمدی بر مقاومت رسانه‌ای در قرآن کریم» با اشاره به اینکه سبک زندگی ما به شدت تحت هجوم و شبیخون فرهنگ غربی است، بر نقش مقاومت رسانه‌ای در مواجهه با این آسیب تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نشست علمی «درآمدی بر مقاومت رسانه‌ای در قرآن کریم» عصر شنبه، 5 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا برگزار شد.نقش مقاومت رسانه‌ای در مواجهه با شبیخون فرهنگی دنیای غرب

در ابتدای این نشست، شوشتری به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که آیات قرآن، خصوصاً آیه نفی سبیل مهم‌ترین راهبرد را به ما ارائه داده است؛ و در این راهبرد به ما می‌آموزد اجازه ندهیم کسی غیر از مسلمانان بر ما تسلط داشته باشد. طبق آخرین نظرسنجی‌ها بیش از 80 درصد مردم ایران از آمریکا متنفر هستند. این درصد تنفر از آمریکا قاعدتاً منحصر به موضوع جنگ نیست، بلکه موضوع زندگی کردن است و به اعتقاد آمریکا به یک نظام سلسله‌مراتبی برمی‌گردد.

وی افزود: پایگاه‌های نظامی آمریکا در اطراف دنیا پراکنده است. این یک جنبه از تسلط بیگانگان بر ماست. جنبه‌ دیگری از تسلط نیز هست که خود ما آن را احساس نمی‌کنیم، ولی وجود دارد که همان تسلط در عرصه فرهنگی و اجتماعی است. سبک زندگی ما به شدت تحت هجوم و شبیخون فرهنگ غربی است. اصطلاح «تهاجم فرهنگی» اصطلاحی نیست که ما بعد از انقلاب اسلامی ابداع کرده باشیم؛ این اصطلاح علمی است و حتی اروپاییان معتقدند آمریکایی‌ها به آنها تهاجم فرهنگی دارند و باید در مقابل آمریکا بایستند و مقاومت کنند.

«تهاجم فرهنگی» اصطلاحی نیست که بعد از انقلاب اسلامی درست کرده باشیم؛ بلکه اصطلاحی علمی است و حتی اروپاییان معتقدند آمریکایی‌ها به آنها تهاجم فرهنگی دارند و باید در مقابل آمریکا بایستند و مقاومت کنند.

مدیرعامل ایکنا تصریح کرد: ما در زندگی روزمره‌ خود این فرهنگ را می‌بینیم؛ از رفتاری که داریم و پوششی که انتخاب می‌کنیم تا چیزی که می‌خوریم و آنچه که می‌شنویم، همه آنها تحت تسلط است. در سال 1998 دقیقاً به اندازه صادرات نفت ایران در آن سال، از آمریکا فقط امواج صوت و تصویر صادر شده است که همچنان به همین صورت ادامه دارد. این حجم حمله فرهنگی و اجتماعی به کل دنیا نیاز به مقاومت دارد و این مقاومت در حیطه وظایف و رسالت رسانه‌هاست.

وی یادآور شد: اگر کسی به ما موشک بزند یا ما به کسی موشک بزنیم، همه می‌فهمند، هیجانی می‌شوند، اسلحه برمی‌دارند و می‌خواهند در خط مقدم بجنگند. اما گاهی هست که فرش را از زیر پای ما می‌کشند و ما اصلا آن را حس نمی‌کنیم. چنین وضعیتی باعث می‌شوند که ما حتی در مبارزه سخت هم با مشکل مواجه شویم. شما شاهدید وقتی مردم وقتی غیرتی می‌شوند، به صحنه می‌آیند. نظیر این اتفاق را در تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی، نماز جمعه تهران یا تظاهرات ضدآمریکایی روز گذشته مردم عراق می‌توان دید. این هیجان و غیرتمندی مردم است؛ ولی از سوی دیگر، وجود فراگیر محصولات آمریکایی است؛ حجم مصرف محصولات آمریکایی نظیر بازی‌های آمریکایی در همه موبایل‌ها و ... بالاست ما این را درک نمی‌کنیم.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در خصوص فرهنگ مطرح می‌شود، این است که می‌گویند فرهنگ ثابت و در عین حال متغیر است؛ یعنی در فرهنگ تغییر اتفاق می‌افتد اما این تغییر زمان‌بر است، لذا به سادگی احساس نمی‌شود. اگر پوشش‌های امروزی را با پوشش‌های دهه هفتاد مقایسه کنید، میزان تغییر آن مشهود است. مسئله این است که ما این تغییر را احساس نمی‌کنیم، در حالی که وجود دارد.

وی اظهار کرد: جمله‌ای با این مضمون از مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که فرمودند اگر می‌توانستم رهبر نباشم، مسئول فضای مجازی می‌شدم. بحث فضای مجازی خیلی مهم است. اکنون همه افراد در جامعه جهانی رسانه هستند و هر کدام از ما می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی یک پیام مخابره کند؛ لذا همه ما رسانه‌ هستیم و دیگر نیازی به سایت‌های خبری نیست. در چنین شرایطی که همگی می‌توانیم ابراز وجود کنیم، حرف بزنیم و موضع بگیریم، اگر نتوانیم به کسانی که اصول اسلام را قبول دارند، اتفاقات امروز دنیا را تفهیم کنیم، باخته‌ایم.

شوشتری در پایان گفت: ای کاش بتوانیم خسارت‌های نرمی را که بر ما وارد می‌شود، نشان بدهیم و مردم را نسبت به آن حساس کنیم. من تفاوتی بین فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی نمی‌بینم. وقتی دو فرهنگ هزار و چهار صد سال در هم آمیخته شوند، حتماً بسیار به هم نزدیکند و فاصله زیادی از هم ندارند. ما باید بتوانیم در این نگاه، جایگاه مقاومت را تبیین کنیم و این اقدام، وظیفه مهم رسانه است. باید با برداشت‌های درست از قرآن و اهل بیت(ع)، این دستورات را همه‌فهم کنیم؛ باید گفت یکی از اشکالات ما در حوزه فرهنگ و رسانه‌داری این است که نتوانستیم قرآن و روایات را به عنوان کتاب زندگی به مردم معرفی کنیم.

انتهای پیام

نظر شما