شناسهٔ خبر: 37820988 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دژپسند مطرح کرد:

بهره‌برداری از گمرک هوشمند در سال ۹۹ / گسترش پایه‌های مالیاتی بدون فشار بر مؤدیان خوش‌حساب/ لایحه حمایت از سهامداران خرد وارد مجلس شد

وزیر اقتصاد گفت: براساس اقدامات انجام شده مجوز ثبت شرکت‌ها از 72 روز به 3 روز کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در دومین نشست هم‌اندیشی کارآفرینان جوان با بیان اینکه در جلسه پیشین درخواست کردم کارگروهی تشکیل شود تا مباحث و مشکلات در آن مطرح و راهکارها استخراج شود، اظهار داشت: این کارگروه می‌تواند در شناسایی مشکلات و رفع آنها در مدت‌زمان کوتاه موثر باشد.

وی در پاسخ به مطالبه یکی از کارآفرینان مبنی بر طولانی بودن اخذ مجوزها اظهار داشت: مدیریت هیات مقررات‌زدایی با وزارت اقتصاد است و بسیاری از موضوعات برای کاهش پروسه ارائه مجوزها ابلاغ و اعلام شده است اما اگر بخواهم به دستگاه‌های اجرایی بگویم پروسه ارائه مجوزها را با این ابلاغیه‌ها به دو روز برسانید، توهین به خودم است چون می‌دانم که کاهش زمان ارائه مجوزها بسیار سخت است.

وی ادامه داد: اراده اصلی وزارت اقتصاد این است که به سمت روانتر کردن فعالیت‌ها پیش برود و در حال حاضر هم برای رفع یک مقرره زاید هزینه‌های بسیار زیادی می‌دهیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم یک مجوزی که در حال حاضر ارائه آن در 13 ماه انجام می‌شود را به 15 روز کاهش دهیم، یک زنجیره بسیار فعال پشت آن قرار دارد تا بتوانیم این مقرره زاید را رفع یا زمان آن را کاهش دهیم.

دژپسند ادامه داد: قبول دارم که سرعتی که در هیات مقررات‌زدایی که از سال 94 شروع به کار کرده، مطلوب نیست اما در این مدت توانستیم سرعت کاهش زمان مقررات را بالا ببریم.

وزیر اقتصاد همچنین از مدت‌زمان مجوز ثبت شرکت‌ها به سه روز از اردیبهشت ماه سال 99 خبر داد و گفت: براساس اقدامات انجام شده مجوز ثبت شرکت‌ها که در حال حاضر 72 روز است به 3 روز کاهش می‌یابد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی باید به صورت مستقیم با کارآفرینان در ارتباط باشند گفت: خوشبختانه این دومین جلسه هم‌اندیشی با کارآفرینان است که خوشحالم کارآفرینان کشور با صراحت موضوعات و مشکلات را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: جلسات بعدی در سازمان بورس و امور مالیاتی برای پیشنهادات و ارایه راهکارها برگزار خواهد شد و اگر هم تعللی در برگزاری این جلسات رخ داد کارآفرینان باید مطالبه گر باشند.

دژپسند با اشاره به رفع یکی از مطالبات فعالان اقتصادی اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات در حوزه کسب و کار کاهش مدت زمان صدور مجوزها است که این خبر را می‌دهم که اردیبهشت 99 مجوز ثبت شرکت‌ها در تهران در سه روز انجام می‌شود.

لایحه حمایت از سهامداران خرد وارد مجلس شد

این عضو کابینه دولت دوازدهم از ارایه لایحه حمایت از سهامداران خود خبرداد وگفت: از رییس مجلس خواسته ام که این لایحه در اولویت مورد بررسی قرار بگیرد چرا که با تصویب این لایحه در این زیرشاخه جایگاه ایران تا بیست رتبه بهبود پیدا می کند.

دژپسند تاکید کرد: ازدیگر اقدامات وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار ایجاد مجتمع های قضایی و دعوایی خاص برای بخش اقتصاد و تجارت است تا جدا از سایر فرآیندها این پرونده ها مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار در وزارت اقتصاد گفت: از سال 94 که قانون رفع موانع تولید تصویب شد تعداد جلسات در کمیسیون تخصصی مقررات زدایی تا یک سال گذشته 57 جلسه بوده است اما در یک سال اخیر با مدیریت جدید وزارت  اقتصاد تعداد این جلسات به 44 جلسه رسیده است.

همچنین تعداد جلسات مقررات زدایی در هیات مربوطه از سال 94 تا 97 بیست و دو جلسه بوده که در یک‌سال اخیر 10 جلسه در این باره برگزار شده است. قصد مقایسه این دو دوره و نقد نسبت به دوره گذشته را ندارم اما میزان جلسات نشان‌دهنده اهمیت بهبود فضای و کسب کار است.

دژپسند با تاکید بر اینکه در بحث مالیات دو موضوع تسریع در تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات مستقیم را پیگیری می‌کنم، ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن مطرح شده اما به دلیل حساسیت زیاد در این‌باره این لایحه به کمیسیون برگشت داده شد اما امیدواریم تا پایان سال لایحه مالیات بر ارزش افزوده تعیین و تکلیف شود.

وی ادامه داد: تصویب قانون مالیات‌های مستقیم بارها مطالبه بنده بوده و درخواست ما این است که هرچه سریع‌تر تصمیم گرفته شود.

گسترش پایه‌های مالیاتی بدون فشار بر مؤدیان خوش‌حساب

دژپسند با بیان اینکه در حالیکه به افزایش درآمدهای مالیاتی تاکید داریم اما معتقدیم افزایش درآمدهای مالیاتی نباید با فشار بر مؤدیان  شفاف و خوش حساب انجام شود .

وزیر اقتصاد تاکید کرد : افزایش درآمدهای مالیاتی با ساماندهی معافیت ها و گسترش پایه های مالیاتی دنبال می کنیم . تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی در شرایطی است که دشمن جلوی ورود درآمدهای حاصل از فروش نفت گرفته است بنابراین چاره ای جز گسترش درآمدهای مالیاتی نداریم.

وی تاکید کرد: البته نمی خواهیم این اقدام با فشار بر مؤدیان  خوش حساب انجام شود بلکه این موضوع را با ساماندهی معافیت های مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی دنبال می کنیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی در ایران باید اصلاح شود گفت: برای افزایش درآمدهای مالیاتی جلوی فرار مالیاتی را خواهیم گرفت.

وی افزود: 4 رکن اساسی برای افزایش درآمدهای مالیاتی تعریف کردیم که تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، اصلاح انواع مالیاتی، ساماندهی معافیت مالیاتی و وضع مالیات بر عایده سرمایه 4 رکن در نظر گرفته شده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: منظور ما از ساماندهی معافیت‌های مالیاتی حذف تمام معافیت‌ها نیست و قصد نداریم نگاه خط کشی به معافیت‌های مالیاتی داشته باشیم. در مقطعی معافیت‌های مالیاتی ضروری بود اما نیازی نیست این معافیت‌ها تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در تعیین نرخ‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای سازماندهی شده رفتار می‌کنیم که به سمت گسترش پایه‌های مالیاتی و اصلاح مجاری ورود مالیات بپردازیم، گفت: امروز قصه‌های غصه‌داری از فعالان اقتصادی در حوزه مالیات می‌شنویم که دنبال این هستیم با راهکارهایی این مشکلات به حداقل برسانیم که یکی از این راهکارها حذف یا کاهش روابط چهره به چهره است و به‌دنبال الکترونیکی شدن پروسه مالیات هستیم.

بهره برداری از گمرک هوشمند در سال 99

دژپسند از بهره‌برداری گمرک هوشمند در اردیبهشت سال 99 خبرداد و گفت: این سازوکار را در سایر بخش های وزارت اقتصاد هم دنبال می‌کنیم و پذیرای پیشنهادات و نکته نظرات کارآفرینان هستیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه در بهبود شرایط باید کشور خودمان مثال کشورهای دیگر باشد، اظهار داشت: در شرایط شدت‌بخشی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی قرار داریم و دشمن به خیال خودش می‌خواهد ایران را به زانو در بیاورد اما همواره نشان داده‌ایم که مقابل این سیاست‌ها مقاوم هستیم و نمی‌گذاریم در عبور از این شرایط به جامعه ایران و مردم نجیب کشورمان فشار وارد بیاید.

نظر شما