شناسهٔ خبر: 37820876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

استاد دانشگاه: مردم از باندبازی‌ها و جناح‌بندی‌ها خسته شده‌اند

صاحب‌خبر -

شفقنا-

یک استاد دانشگاه در مازندران، می‌گوید: وقتی می‌گوییم مجلس عصاره ملت و در رأس امور قرار دارد؛ می‌بایست شایسته‌ترین افراد در آن حضور یابند.

ایلنا نوشت: “علی باکویی” استاد دانشگاه؛ پژوهشگر و از نخبگان استان مازندران مجلس را یکی از ارکان مهم نظام که هیچ نیروی موازی برای آن تعریف‌نشده عنوان نموده و می‌گوید: اهمیت مجلس به صندلی و ساختمانش نیست؛ جایگاه خانه ملت به نمایندگانی است که در آن حضور دارند؛ افرادی متخصص، کارآمد و دغدغه مند که حرف مردم را بشنوند و شجاعانه و بر اساس مصالح نظام و ملت بهترین تصمیمات را بگیرند و با پرهیز از باندبازی‌ها و مسائلی ازاین‌دست در فکر بهبود شرایط جامعه از طریق تصویب بهترین قوانین باشند.

وی بابیان این مطلب که مجلس در ۴۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و باوجود تلاش برای بهبود امور کشور و مردم هنوز نتوانسته انتظارات مردم را برآورده نماید؛ تصریح می‌کند: تصویب قانون اگرچه مهم است؛ لیکن نظارت بر نحوه اجرای قوانین نیز اهمیت شایانی دارد که به نظرمی رسد در این خصوص ضعف‌هایی وجود دارد مثلاً چرا باید ده ها نماینده محترم پای نامه استیضاح وزیر را امضاء کنند و پای عمل که می‌آید عقب‌نشینی کنند؟!

باکویی گفت: نماینده مجلس وکیل مردم است و نه ولی مردم؛ نماینده محترم مردم باید پیگیر مطالبات و خواسته‌های آنان باشد و می‌بایست سوای حزب‌بازی و جناح‌بندی‌ها و ورود به گعده‌های مختلف، با مشورت گرفتن از متخصصان و اهل‌فن در حوزه‌های مختلف به وظیفه نمایندگی خود عمل نماید.

 باکویی با طرح این سؤال که متخصصان، اساتید دانشگاهی و نخبگان امروز چه جایگاهی در نظام برنامه‌ریزی و پیشبرد امور کشور دارند؟ گفت: فکر می‌کنید چند درصد نمایندگان مجلس از مشورت اهل‌فن و متخصصان حوزه‌های گوناگون در تصمیم‌گیری‌هایشان استفاده می‌کنند؟

این استاد دانشگاه و نخبه در رشته‌های پایه با انتقاد از بی‌توجهی‌های موجود به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و نبود ارتباطی مناسب بین دانشگاه‌ها و بخش صنعت برای کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی، گفت: دانشگاه‌ها به فکر تولید فارغ‌التحصیلان هستند و هیچ مرجعی پیگیر اشتغال وعدم اشتغال آنان نیست و از سویی شرایطی برای این‌که دانشجو بتواند ایده‌های علمی خود را در قالب پروژه‌های کاربردی تعریف و اجرایی کند؛ فراهم نیست!

این کارشناس خبره و استاد دانشگاه بابیان این مطلب که مردم از سیاسی بازی‌ها و غلتیدن نمایندگان خود در باندبازی‌ها و جناح‌بندی‌ها خسته شده‌اند، اعتقاد دارد که مردم اگر احساس کنند مسئولان تلاش می‌کنند؛ رضایتمندی در آنان ایجاد خواهد شد، حتی اگر نتیجه‌ای حاصل نشود؛ می‌گوید:الان وضعیت به‌گونه‌ای است که مردم احساس می‌کنند مسئولان و همچنین نمایندگان محترم به مشکلات آنان بی‌توجه هستند و از مردم فاصله گرفته‌اند و این موضوع قطعاً عواقب خوبی نخواهد داشت.

او می‌گوید: ایمان‌دارم که مردم در اسفند ۹۸ به دنبال چهره‌های جدیدی خواهند بود؛ من تأکیددارم که اگر به دنبال تغییر شرایط هستیم و در پی تحقق عدالت و سلامت جامعه هستیم باید افرادی را به خانه ملت معرفی کنیم که متفاوت باشند و افکارشان معطوف به بهبود و اصلاح جامعه باشد.

این استاد دانشگاه با تأکید به این مطلب که مردم بهترین قاضی برای سنجش عملکرد مسئولان و نمایندگان می‌باشند؛ می‌گوید: چرا در شرایطی که مردم در سخت‌ترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند؛ نمایندگان عزیز مجلس هیچ وزیری را به‌پای میز استیضاح نمی‌کشاند تا دغدغه‌های مردم را منعکس کنند؟

باکویی راجع به دغدغه‌های استان مازندران و مسائل مهمی که باید منتخبان مردم در خانه ملت پیگیری کنند؛ می‌گوید: باگذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب؛ هیچ راهبرد مشخصی در بخش کشاورزی استان مازندران تدوین‌نشده؛ مزیت‌های این بخش معلوم نیستند؛ برای ایجاد صنایع تبدیلی برنامه مشخصی نداریم؛ از ظرفیت‌های ۳ بندر مهم استان استفاده کامل به عمل نمی‌آید؛ از نقطه نظرات متخصصان در رشته‌های کشاورزی و بحث صادرات و توسعه صنعت گردشگری بهره مند نمی‌شویم و یک راهبرد و استراتژی مناسب نداریم؛ خب چه انتظاری داریم؟

وی گفت: یک پای مدیریت صنعت گردشگری در استان همیشه لنگ می‌زند و هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های فوق‌العاده این حوزه برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد استفاده درست به عمل‌آوریم؛ زباله در استان معضلی جدی شده و باوجود طرح‌های مختلف کارشناسی شده برای استفاده مطلوب از این موضوع؛ شاهد چالش‌های فراوان هستیم و شاید مافیا نمی‌خواهند راه به‌جایی ببریم و همچنین وضعیت نابسامان جنگل‌ها که همه درباره آن صحبت می‌کنند و هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ خب وظیفه نماینده یا نمایندگان محترم چیست؟

او می‌گوید: اگر قرار است مشکلات پیش روی استان مازندران مرتفع شود؛ تمامی نمایندگان استان باید هماهنگ و وحدت داشته و هر نماینده‌ای فقط به فکر حوزه خود نباشد.

این استاد دانشگاه ریشه بسیاری از مشکلات استان مازندران را داخلی عنوان نموده و می‌گوید: تحریم‌ها را بهانه نکنیم؛ هرجایی از ظرفیت‌های داخلی استفاده کردیم و به توانمندی‌های خودمان رجوع کردیم، برد کرده‌ایم!

 ” علی باکویی” مشارکت بخش خصوصی و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی اشتغال‌زایی از سویی و تلاش برای حذف و کاهش موانع موجود را مهم‌ترین وظیفه مسئولان و نمایندگان مجلس عنوان نموده و می‌گوید: آنقدر اشکال‌تراشی می‌کنند و سنگ اندازی هست که سرمایه گذار قید تولید و اشتغال‌زایی را می‌زند و ترجیح می‌دهند در اقتصاد نامولد گام برداشته و این‌گونه است که می‌گوییم چرا مازندران با وجود این‌همه ظرفیت‌ها، هنوز به جایگاه شایسته‌اش نرسیده؟

وی تحریم‌ها را بهترین فرصت برای بازشناسی خود و قطع اتکا به درآمدهای نفتی و اتکا به اقتصاد مبتنی بر توانمندی‌های داخلی توصیف کرده و می‌گوید: اگر منویات رهبری در خصوص لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی را اجرایی نماییم و چشم یاری از بیگانگان برداشته و به داشته‌های خود ایمان بیاوریم؛ مطمئن باشید که پایه‌های اقتصاد کشورمان مستحکم خواهد شد

نظر شما