شناسهٔ خبر: 37820489 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرزندان شاهد: همراهی کلمه انقلاب با جشنواره فجر تضاد بین مضمون و قالب است

کانون همبستگی فرزندان شاهد، در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و با توجه به حواشی پیش آمده در برگزاری این جشنواره، در بیانیه‌ای به رویکرد این جشنواره اعتراض و پیشنهاداتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کانون همبستگی فرزندان شاهد در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و با توجه به حواشی پیش آمده در برگزاری این جشنواره، در بیانیه‌ای به رویکرد این جشنواره اعتراض و پیشنهاداتی را ارائه کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امام خمینی(ره): هنر، دمیدن روح تعهد است در کالبد انسان‌ها

جشنواره فجر اندکی پس از جنگ قد کشید. شاید کسانی که بذر آن را کاشتند گمان می‌‌کردند هنر می‌تواند روح رنجور ملتی در حال دفاع را التیام بخشد. به روزهایی رسیدیم که پدران ما از دفاع مقدس برنگشتند و گمان این بود که امثال جشنواره‌های فجر مثل خواهرانی تنی، چنان که برادرشان؛ دفاع از مرزهای جغرافیایی حراست کرد، آن‌ها نیز نگاهبانان مرز‌های ذهنی می‌مانند. اما هر ساله در انجام رسالت خود کاهل‌تر شدند. تا جایی که همراهی کلمه انقلاب با جشنواره فجر تضاد بین مضمون و قالب به نظر آمد.

اینک در آستانه چهل و یکمین جشن پیروزی انقلاب، در شرایطی که مردم فهیم ایران پس از شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی بار دیگر با آرمان‌های امام راحل(ره) بیعت کردند و پرچم مقاومت را به اهتزاز در آوردند، برخی هنرمندان با بهانه قرار دادن سانحه دلخراش سقوط هواپیمای اکراین از جشنواره فجر انصراف می‌دهند. هر‌چند بسیاری از این بزرگواران اصولاً در جشنواره فیلمی برای ارائه نداشتند، اما به تلاش‌های مدنی همه اقشار با هر تنوع فکری احترام می‌گذاریم.

گمان ما بر این است که هنر و هنرمند متعهد بایستی بتواند بر نگرش‌های بنیادین تأثیر مطلوب بگذارد و پیش‌‌آهنگِ جریان‌های آرمان‌گرای اجتماعی باشد نه این که در پسِ خرده فرهنگ‌هایی استحاله شده پنهان شود. در هیچ کجای جهان چنین آزادی بیانی دیده نمی‌شود که به نام عالی‌ترین آرمان‌های یک حکومت، رویدادی هنری رقم بخورد و آن رویداد عاری از ارزش‌های اولیه و بدیهی حکومت باشد. فرزندان شهدا بدین وسیله به متولیان امر فرهنگ و هنر ایران اسلامی اعلام می‌کند:

1- اثر هنری هر فرد بازنمای دغدغه‌های درونی اوست و نمی‌توان از هنرمندانی که دارای انگیزه‌های فردی در حوزه انقلاب نیستند، انتظار ارائه اثر در این خصوص داشت. چالش انصراف این بزرگواران از جشنواره فجر در صورت همراه شدن با نگاهی مدبرانه، می‌تواند به فرصتی برای حضور دغدغه‌مندان حقیقی این عرصه تبدیل شود.

2- اگر هنرمندان متعهد، مؤمن و انقلابی به ویژه آنان که نیازمند حمایت مالی برای ارائه و خلق آثار درخور نظامند، پشتیبانی شوند، دکان نان به نرخ روز خورها کساد می‌شود و مافیای سینما درهم شکسته می‌شود.

3- تعیین تکلیفی برابر حق برای هنرمندانی که به واسطه همین سینما دیده شده‌اند و عدم رهاشدگی فکری هنرمندان از طرف متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند مانع بروز رفتارهای سطحی از هنرمندان شود. این وانهادگی اعتقادی، ثمره‌ای جز آنارشیسم فرهنگی به دنبال نخواهد داشت‌.

در پایان ضمن آرزوی توفیق برای هنرمندان بزرگی که همواره در تعامل با رسانه‌های داخلی، در فرایند خدمتی متقابل، هم بالیدند و هم سطح استانداردهای بصری رسانه را کیفیت بخشیدند؛ خطاب به عزیزانی که از حضور در جشنواره فجر انصراف داده‌اند، می‌گوییم: هنر نزد ما همان دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌هاست و

قلندران طریقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آن کس که از هنر عاری است

کانون همبستگی فرزندان شاهد
(اتحادیه تشکل‌های فرزندان شاهد)
سوم بهمن 98

انتهای پیام/

نظر شما