شناسهٔ خبر: 37818117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری پنجم بهمن ماه؛

از بارش برف تا گره استخری که هنوز باز نشده است

«بارش برف جاده های خراسان شمالی را لغزنده کرد»، «۲۰ درصد مزارع غلات با سیستم آبیاری نوین، آبیاری شد» و «تبصره ۱۹ قانون بودجه هم نتوانست گِره استخر فاروج را باز کند»، بخشی از مهم ترین تیترهای خبری امروز شنبه را شامل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرگزاری شبستان  از شیروان؛ «یونس روحانی» امروز شنبه (۵ بهمن) در جلسه ستاد کارگروه دانش آموزی و فرهنگیان به مناسبت دهه فجر اظهارداشت: باید برنامه های گرامیداشت دهه فجر در آموزش و پرورش شهرستان شیروان با رویکرد بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی اجرایی شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شیروان گفت: آرامش و امنیت امروز حاصل انقلاب و خون شهداست لذا وظیفه انسانی و اخلاقی ماست که آرمان های انقلاب را زنده نگه داریم.

مدیر آموزش و پرورش شیروان هم با بیان اینکه دهه فجر یادآور حماسه ملت ایران در دستیابی به خواسته‌های به حق، عدالت، برابری و برادری است، گفت: انقلاب ما انقلابی مردمی و برخاسته از مردم است و این جشن‌ها نیز متعلق به آ‌ن‌هاست و ما باید زمینه حضور آن‌ها را فراهم کنیم.

علی ابراهیمیان افزود: آموزش و پرورش مبدأ و مبدع تحول و فرهنگ‌سازی است و به همین جهت باید این آذین‌بندی‌ها به فضای بیرونی مدارس نیز توسعه یابد.

مدیر آموزش و پرورش شیروان بر ضرورت شناسایی و تبیین اهداف انقلاب برای نسل جدید تأکید کرد و از معاونین و کارشناسان خواست با طراحی برنامه‌ها و روش‌های جدید و کارآمد این موضوع را پیگیری کنند.

وی برگزاری جشن های انقلاب، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، هم خوانی سرود ،پخش فیلم و غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده های شهدا، شرکت در نماز جمعه، تزئین سر درب آموزشگاه ها و اداره، برگزاری شب شعر، مسابقات آدمک سازی، اعزام به راهیان نور و نواختن زنگ انقلاب را از عناوین برنامه های دهه فجر دانست.

 

 

بارش برف جاده های خراسان شمالی را لغزنده کرد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: بارش برف در محورهای استان، سبب لغزندگی سطح جاده ها شده از این رو رانندگان با احتیاط برانند.

«محمد مشتری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بارش برف در محورهای استان، سبب لغزندگی سطح جاده ها شده از این رو رانندگان با احتیاط برانند، اظهار داشت: در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی استان باز و تردد برقرار است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: بارش برف و باران در محورهای بجنورد به آشخانه - آشخانه به چمن بید و گلستان- چمن بید به گرمه - بجنورد به شوقان و حوزه رازو جرگلان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ارتفاعات و گردنه ها مه آلود است، افزود: از رانندگان عبوری از محورهای کوهستانی انتظار می رود تجهیزات زمستانه به همراه داشته باشند. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان شمالی افزود: به رانندگان توصیه می شود با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

 

 

دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات، وظیفه ائمه جمعه است

معاون جذب و گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر حضور باشکوه مردم در انتخابات پیش رو گفت: دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات پیش رو، وظیفه ائمه جمعه سراسر کشور است.

«حجت الاسلام و المسلمین عباس رضوانی نسب» با تأکید بر حضور باشکوه مردم در انتخابات پیش رو، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: قطعا با شور و شهادت سردارسپهبد حاج قاسم سلیمانی، این حضور حداکثری در اسفندماه رقم خواهد خورد.

معاون جذب و گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: در حال حاضر روال بحث تغییر ائمه جمعه با رویکرد جوان گرایی در دستور کار است.

حجت الاسلام رضوانی نسب اظهار داشت: رویکرد ما رویکرد جوان گرایی است که تقریبا در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته و ما هم در گزینش به بحث جوان ها روی می آوریم.

وی با بیان اینکه در این راستا حداقل سن 30 و حداکثر 60 سال گزینش می شوند، گفت: بیشتر رویکردمان فضای متولدینی است که در واقع دهه بعد انقلاب هستند را شامل می شود.

حجت الاسلام رضوانی نسب در خصوص نقش ائمه جماعات در انتخابات افزود: ائمه جمعه همان رویکردی که رهبری در انتخابات را دارند، خواهند داشت و اجازه اینکه از کاندیداهای خاصی حمایت کنند و یا تریبون رسمی نماز جمعه را در اختیار کاندیدای خاصی قرار دهند، وجود ندارد و ممنوع است.

به گفته وی اینک نزدیک به 900 ائمه جمعه در کشور فعالیت دارند.

گفتنی است؛ معاون جذب و گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور  روز جمعه گذشته به منظور شرکت در جلسه شورای اداری شیروان با محوریت معارفه امام جمعه جدید این شهر در شیروان حضور یافته است.

 

 

۲۰ درصد مزارع غلات با سیستم آبیاری نوین، آبیاری شد

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری، ۲۰ درصد مزارع غلات این استان با سیستم های آبیاری نوین، آبیاری شد.

«مهندس محمد نقی کاظمیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بر کاهش مصرف آب، بهینه مصرف کردن آن و افزایش راندمان آب و تولید تاکید کرد و افزود: در این سال ها که با خشکسالی های پی در پی مواجه هستیم از کشاورزان می خواهیم که از سیستم های نوین آبیاری و همچنین روش های علمی بهره مند شوند تا پایداری تولید داشته باشیم.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشت گندم آبی و دیم در سال زراعی جاری در سطح کشتزارهای این استان به ترتیب 98 هزار هکتار و 47 هزار و 500 هکتار بوده که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی ندارد.

وی بیان کرد: کشت جو آبی و دیم نیز به ترتیب 23 هزار هکتار و 20 هزار هکتار است که در این کشت نیز در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته ایم.

کاظمیان گفت: از کشاورزان می خواهیم که از کودها و سموم نیز طبق نظر کارشناسان استفاده کنند.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار مربوط به کشتزارها است و بیشتر کشتزارهای خراسان شمالی نیز مربوط به کشت گندم و جو است.

 

 

افتتاح ۷۰ پروژه حوزه صنعت برق/ ۲۹۱ کیلووات نیروگاه خورشیدی در نقاط روستایی به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی از بهره برداری ۷۰ پروژه صنعت برق به مناسبت ایام دهه فجر در شهرستان های استان خبر داد و گفت: این پروژه ها با اعتبار ۵۴۲ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

«مهندس علیرضا صبوری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از 70 پروژه حوزه صنعت برق قابل افتتاح در ایام دهه فجر، 9 پروژه در بجنورد، 10 پروژه در شیروان، 14 پروژه در اسفراین، هشت پروژه در مانه و سملقان، هفت پروژه در جاجرم، 9 پروژه در گرمه، چهار پروژه در فاروج و 9 پروژه در شهرستان راز و جرگلان  به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی با بیان اینکه مجموع پروژه های شهرستان بجنورد با اعتبار 165 میلیارد ریال افتتاح می شود، مهم ترین پروژه ها را نصب ترانس و احداث شبکه هوایی فشار متوسط و ضعیف جهت رفع افت ولت و تامین برق متقاضیان جدید شهری بجنورد، تامین و بهبود روشنایی معابر با نصب و جایگزینی چراغ های LED در معابر بجنورد و اصلاح و ترمیم و بهینه سازی شبکه برق در نقاط مختلف روستایی شهرستان بجنورد اعلام کرد.

وی مهم ترین پروژه های شهرستان شیروان را احداث شبکه جهت تامین برق متقاضیان جدید شهری، اصلاح و ترمیم شبکه های فشار متوسط و فشارضعیف شهری، احداث شبکه  و نصب ترانس جهت گذر از پیک شهر شیروان و نصب 800 عدد چراغ LED در معابر شهری ذکر کرد که با مجموع اعتبار 37 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

صبوری بیان کرد: 14 پروژه شهرستان اسفراین با اعتبار 181 میلیارد ریال شامل احداث 291 کیلووات نیروگاه خورشیدی در نقاط مختلف روستایی، احداث شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب ترانس جهت تامین برق  نقاط مختلف روستایی، تقویت پنج دستگاه ترانس در نقاط مختلف روستایی و احداث شبکه فشار ضعیف جهت تامین برق متقاضیان جدید شهری و روستایی می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی با بیان اینکه پروژه های شهرستان مانه و سملقان با اعتبار 28 میلیارد ریال افتتاح می شود، افزود: اصلاح و ترمیم شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط و جابه جایی ترانس روستای درکش، اصلاح و ترمیم 33 کیلومتر شبکه فشارضعيف با کابل خودنگهدار  منطقه روستایي، احداث شبکه و نصب ترانس جهت تامین برق معدن هماتیت و نصب 360 دستگاه چراغ گازي و کم مصرف در سطح روستاهاي شهرستان مانه و سملقان از جمله مهم ترین پروژه ها به شمار می رود.

وی احداث ساختمان اداری عملیاتی شهر جاجرم، احداث هزار متر شبکه فشار ضعیف جهت تامین برق متقاضیان جدید شهری، اصلاح و ترمیم چهارهزار و 700 متر شبکه فشار ضعیف با کابل خودنگهدار منطقه روستایی، تامین روشنایی معابر خیابان شهید رجایی و احداث هزارو 850 متر شبکه فشار ضعیف جهت تامین برق متقاضیان جدید روستایی را بخشی از پروژه های شهرستان جاجرم معرفی کرد که با اعتبار 18 میلیارد ریال افتتاح می شود.

صبوری مجموع  اعتبار پروژه های شهرستان گرمه را 25 میلیارد ریال و مهم ترین پروژه ها را تامین برق معدن دانیال شهر درق، تامین برق سنگ شکن سلیمانی، احداث پست امامت  و  برق رسانی به روستای کلاته سردی شهرستان گرمه اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی با بیان اینکه پروژه های شهرستان فاروج با اعتبار 6 میلیارد ریالی به بهره برداری می رسد، مهم ترین پروژه شهرستان فاروج را نصب چهار  دستگاه کلید LBS جهت افزایش قابلیت مانور ذکر کرد و گفت: 9 پروژه شهرستان راز و جرگلان هم با اعتبار 83 میلیارد ریال شامل اصلاح و ترمیم 97 کیلومتر شبکه فشارضعیف با کابل خودنگهدار مناطق روستایی، احداث هزارو 251 متر شبکه فشار ضعيف هوايي جهت تامين برق متقاضيان جديد روستايي و احداث 305 متر شبکه فشار متوسط هوائي جهت شهرک صنعتي راز فاز اول می شود.

صبوری تامین برق پایدار، مطمئن و مستمر، کاهش افت ولتاژ و خاموشی ها و افزایش رضایتمندی مشترکان را مهم ترین نتایج اجرای این پروژه ها ذکر کرد و افزود: به این ترتیب علاوه بر تامین برق مشترکان جدید و رفع مسائل حوزه برق برخی مشترکان قدیمی، رونق صنعت و کشاورزی و دامپروری را به واسطه تامین برق مراکز صنعتی، معدنی و دامپروری شاهد خواهیم بود.

 

 

فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در خراسان شمالی اکران می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: برای پنجمین سال متوالی، خراسان شمالی میزبان اکران فیلم های سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر می شود.

«حسین فرخنده» با بیان اینکه خراسان شمالی برای پنجمین سال، اکران فیلم های سینمایی جشنواره بین المللی فیلم فجر را میزبانی خواهد کرد، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: تعدادی از فیلم های این جشنواره از ۱۵ تا ۲۱ بهمن ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان شمالی اکران می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بیان کرد: سینماهای گلشن و عمیق در بجنورد مرکز خراسان شمالی میزبان اکران فیلم های این دوره از جشنواره خواهند بود.

فرخنده اظهارداشت: تعداد و اسامی فیلم ها و روش های تهیه بلیت متعاقباً اعلام می شود.

وی همچنین از اجرای بیش از 30 برنامه فرهنگی و هنری همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در شهرستان های این استان خبرداد و گفت: برنامه های ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) با رویکرد مردمی و به همت و مشارکت انجمن های فرهنگی و هنری و موسسات فرهنگی قرآن وعترت و کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: شب شعر فاطمی، محافل ادبی و هنری، اهدا کتب قرآنی، برگزاری نشست های قرآنی و محافل قرآنی، نمایشنامه خوانی، برگزاری کارگاه آموزشی شعر فاطمی اجرای تئاتر و کتابت خوشنویسی از اهم برنامه های این ایام به شمار می رود.

فرخنده، رونمایی از کتاب، کارگاه آموزشی خوشنویسی و شعر و داستان، برگزاری کرسی تلاوت قرآن کریم، قرائت دسته جمعی سوره یاسین در مساجد، اجرای شبیه خوانی و کارگاه تجسمی را از دیگر برنامه ها در این ایام برشمرد.

یادآوری می شود؛ هفتم تا یازدهم بهمن ماه سال جاری از سوی ستاد ساماندهی شئونات مذهبی به عنوان ایام سوگواری فاطمیه دوم تعیین شده است.

 

 

۴۵۰۰ بانوی باردار از خدمات رایگان بهداشتی بهره مند شدند

معاون بهداشتی و سرپرست مرکز بهداشت و درمان شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مادر باردار در این شهرستان، خدمات مختلف بهداشتی و سلامت را دریافت کردند.

«دکتر معصومه هاشمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه چهار هزارو ۵۰۰ بانوی باردار از خدمات رایگان بهداشتی بهره مند شدند، اظهارداشت: در این مراکز وضعیت سلامت مادر برای تحمل دوران بارداری مورد بررسی قرار می گیرد و مادران در حین بارداری نیز می توانند از خدمات «مراقبت های ادغام یافته سلامت مادران» استفاده کنند.

معاون بهداشتی و سرپرست مرکز بهداشت و درمان شیروان افزود: برنامه ارتقاء سلامت مادر و کودک در تمامی مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت شهری و روستایی اجرایی می شود و مادران پیش از بارداری تا 42 روز پس از زایمان، تحت مراقبت های تخصصی  در این مراکز قرار می گیرند.

هاشمی بیان کرد: این خدمات توسط  185 پزشک، ماما، مراقب سلامت، و بهورز به کلیه مادران شهرستان شیروان ارائه شده است.

وی با اشاره به برگزاری بیش از سه هزار جلسه کلاس آمادگی برای زایمان به صورت کاملا رایگان در مرکز بهداشت شهرستان شیروان تصریح کرد: تکنیک های تنفسی، تکنیک های تن آرامی، ماساژ، رایحه درمانی و موسیقی درمانی با تلاش بر ترویج زایمان طبیعی و ممانعت از انجام سزارین های غیرضروری و بدون اندیکاسیون نیز از عناوین کلاس های برگزار شده در مراکز بهداشت است.

 

 

فاروج در تخصیص اعتبارات از میانگین استانی بالاتر است

دبیر کمیته برنامه ریزی شهرستان فاروج گفت: ۴۶۰ میلیارد ریال رقم اعتبار مصوب شهرستان فاروج از مجموع منابع اختصاص یافته با ۶۴ درصد تخصیص است که با توجه میانگین تخصیص ۶۲ درصدی استان، فاروج در این بخش بالاتر از استان قرار گرفته است.

«قربان کیوان» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور از 15 منبع 696 میلیارد تومان اعتبارات را ابلاغ کرده که در استان توزیع شده  و 62 درصد آن تخصیص یافته است.

دبیر کمیته برنامه ریزی شهرستان فاروج با اشاره به اینکه منابع اعتباری اختصاص یافته از دو درصد نفت، هفته آینده توزیع می شود، بیان داشت: از محل منابع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای شهرستان 210 میلیارد ریال مصوب شد که 28 درصد آن معادل 60 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی اعتبارات تملک دارایی های مصوب شهرستان را  35 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 48 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.

کیوان، قالب تخصیص اعتبارات را اسناد خزانه سه ساله عنوان کرد و افزود: جذب اسناد خزانه در استان کمرنگ بوده و ضروری است روند جذب برای پیشگیری از جا به جایی اعتبارات در روزهای پایانی سال، در سطح استان و شهرستان سرعت یابد.

کل اعتبار امسال شهرستان فاروج از منابع مختلف 280 میلیارد ریال بوده است.

 

 

تبصره ۱۹ قانون بودجه هم نتوانست گِره استخر فاروج را باز کند

فرماندار فاروج گفت: زور بروکراسی اداری در خصوص طرح استخر شنا بر تبصره ۱۹ قانون بودجه چربیده است و همچنان بهره برداری از این طرح به تعویق افتاده است.

مسعود صادق تیتکانلو به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: نزدیک به یک دهه از شروع ساخت استخر فاروج می گذرد، از سال 93 اين استخر در شمار طرح های قابل واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت و از آن سال به بعد هم اجازه تامين اعتبارات دولتي براي اين بخش داده نشده است.

فرماندار فاروج با اشاره به رغبت یکی از سرمایه گذاران شهرستان برای سرمایه گذاری بر روی این طرح افزود: در حوزه شهرستان همه اقدامات انجام شده اما بروکراسی اداری در مرکز استان و دستگاه متولی، مانع از تحقق پیگیری های سرمایه گذار شده است.

وی با اشاره به اینکه یک سال است که طرح استخر شنای فاروج برای بهره مندی از تبصره 19 قانون بودجه ( واگذاری بخشی از طرح های دولتی به بخش بخصوصی ) مصوب شده است، بیان داشت: اما همچنان سرمایه گذار در انتظار تصمیم اداره کل ورزش و جوانان است.

گفتنی است؛ کلنگ زنی اين استخر كه از آن به عنوان پيشرفته ترين استخر خراسان شمالي ياد مي شد در فضايي به وسعت هزار و 150 مترمربع و با اعتبار اوليه 12 ميليارد ريال در سال 89  انجام شد و قرار بود در سال 91 به بهره برداري برسد. قرار بود براي ساخت استخر فاروج هر سال 400 ميليارد ريال از محل اعتبارات استان با مسئوليت اداره كل ورزش و جوانان هزينه شود و اگرچه مقرر شده بود اين طرح در سال 91 به بهره برداري برسد اما با پايان اين سال، نه تنها افتتاح نشد بلكه با پيشرفت 50 درصدي و بدهي به پيمانكاران، اجراي آن متوقف شد.

 

 

 

پایان پیام/ 71

نظر شما