شناسهٔ خبر: 37817698 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

ماجرای پخش تلویزیونی بازی استقلال و شهرخودرو

ماجرای پخش زنده بازی استقلال و شهرخودرو دو نماینده فوتبال ایران در رقابت های پلی آف لیگ قهرمانان به موضوعی چالش بر انگیز تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش" ورزش سه" وقتی امروز در کنداکتور پخش زنده شبکه سه به جای بازی استقلال-الکویت بازی تیم های والنسیا-بارسلونا گنجانده شد این خبر منتشر شد که بازی نماینده ایران در پلی آف که در دوبی برگزار می شود پخش زنده نخواهد شد. موضوعی که واکنش هایی را از سوی مسئولان صدا و سیما به همراه داشت ، محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر ماجرای تغییر زمان بازی را دلیل تغییر کنداکتور عنوان کرده و مدیرکل روابط عمومی تلویزیون در آخرین اظهار نظر اعلام کرد که این مسابقه پخش خواهد شد.


اما خبر دیگری هم امروز در این رابطه در برخی از سایت ها و کانال ها دیده شد که در آن مساله مالی و هزینه بالای پخش مسابقه را به عنوان دلیل عدم پخش زنده آن عنوان کردند. براساس این خبر:" مسئولان اماراتی مبلغ زیادی را برای دادن حق پخش دیدارهای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا درخواست کردند و این درخواست باعث شده تا این لحظه بازی های استقلال – الکویت و شهرخودرو – الرفاع فعلا بر روی کنداکتور شبکه های سه سیما و ورزش قرار نگیرد."


ماجرا این است که براساس قانون امتیاز پخش تلویزیونی و تابلوهای تبلیغاتی مرحله پلی آف به میزبان مسابقه تعلق دارد. این امتیاز از مرحله گروهی به AFC خواهد رسید به این معنا که امتیاز پخش تلویزیونی و تابلوهای تبلیغاتی در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود.

 
با توجه به اینکه هر دو بازی نماینده های ایران در دوبی و شارجه انجام می شوند میزبان این دو بازی نماینده های ایران هستند و این یعنی مسئول هماهنگی تمام امور از جمله تولید سیگنال بین المللی برای پخش تلویزیونی، دو تیم استقلال و شهرخودرو هستند. به نظر می رسد مبلغ بالایی که اماراتی ها خواسته اند و مانع اصلی پخش زنده مسابقه قلمداد می شود، به احتمال زیاد هزینه تولید پخش زنده و فرستادن آن روی خطوط ماهواره ای است تا تلویزیون ایران بتواند فرکانس های آن را دریافت کند.


این هزینه ای است که باید دو باشگاه استقلال و شهرخودرو پرداخت کنند تا کارهای مربوط به پخش انجام شده و پس از آن می توانند امتیاز پخش زنده بازی را به تلویزیون ایران یا تلویزیون های کشورهای علاقمند مثل کویت، بحرین، امارات و... واگذار کنند.


البته این چالشی است که بازی کردن در امارات برای تیم های ایرانی داشته است چرا که اگر این بازی ها در قطر برگزار می شد، شبکه های این کشور در مقابل پخش زنده روی کانال های خودشان، کارهای مربوط به مراحل پخش زنده برای تلویزیون ایران را انجام می دادند.


گفته می شود هزینه تولید سیگنال های پخش زنده بین المللی به تعداد دوربین ها بستگی دارد و این هزینه با حداقل 8 دوربین چیزی در حدود 15 هزاردلار خواهد بود.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما