شناسهٔ خبر: 37817614 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آزادی بیان به شیوه آمریکایی/ مسدود کردن خبرگزاری فارس مصداق بارز ترور رسانه‌ای

خبرگزاری فارس یا مدیران آن در فهرست تحریم‌های آمریکا نبوده‌اند و مسدود کردن دامنه خبرگزاری فارس، نقض صریح «آزادی بیان» از سوی کشوری است که همواره شعار آزادی بیان سر می‌دهد!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه: آزادی بیان را باید به عنوان سنگ بنای اصول مردم‌سالاری و حقوق بشر دانست. این حق تا آنجا مهم است که بسیاری از اندیشمندان از آن به عنوان پایه‌ای‌ترین اصل آزادی یاد می‌‌کنند. به عنوان مثال در رویه قضایی شورای قانون اساسی فرانسه از آن به عنوان «آزادی اساسی» یاد می‌شود. یا در دومین کنفرانس جهانی حقوق بشر که در ژوئن ١٩٩٣ در وین برگزار شد، در سند مصوب آن معروف به «بیانیه حقوق بشر وین»، به آزادی بیان به عنوان یک عنصر جهان‌شمول اشاره شده است.

 اعلامیه جهانی حقوق بشر که بدلیل پذیرش از جانب اکثریت قریب به اتفاق کشورها از اهمیت به سزایی بر خوردار است و مفاد آن تبدیل به عرف بین‌المللی شده است، در ماده ۱۹ اعلام می کند که هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.

عقلا معتقدند: اگر دموکراسی بر سه پایه «قانون‌گرایی»، «نظارت پذیری» و «مشارکت» شکل می‌گیرد، آزادی بیان در تقویت و تجلّی آن نقش مهمی را ایفا می‌کند و در صورتی که لازم باشد محدودیت‌هایی بر آزادی بیان اعمال شود، چنین فرآیندی باید به گونه‌ای دموکراتیک و توسط مرجعی شایسته و قانونی باشد.

 

اما برخی کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا نه تنها این موضوع را رعایت نمی‌کنند، بلکه خود را پشت نقاب «آزادی بیان» پنهان می‌‌سازند تا عملکردشان را توجیه کنند. هر چند این موجه جلوه‌دادن اقدامات، گاهی آنقدر کاریکاتوری می‌شود که دیگر هیچ جای توجیهی باقی نمی‌گذارد.

یکی از جدیدترین این اقدامات که صد درصد با آزادی بیان تعارض دارد، محدود کردن دامنه اصلی خبرگزاری فارس به نشانی FarsNews.com است. در ایمیلی که از طرف سرویس دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده، به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN» عنوان شده است.

این در حالی است که خبرگزاری فارس یا مدیران آن در فهرست تحریم‌های آمریکا نبوده‌اند و چنین اقدامی، نقض صریح «آزادی بیان» از سوی کشوری است که همواره شعار آزادی بیان سر می‌دهد!

سیدهاشم میرلوحی استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «آمریکا بدون نقاب» در این باره می‌گوید: آمریکا به ادعاهایی که درباره دموکراسی و آزادی دارد، هرگز عمل نمی‌کند و مردم آمریکا کوچکترین حقی برای اعتراض ندارند. آمریکا یک سیاست دوگانه را درباره آزادی اعمال می‌کند. در آمریکا علناً قوانینی وجود دارد که خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند از آن خط قرمزها بگذرند. صحبت از آزادی بیان در غرب و به ویژه آمریکا برای من مانند لطیفه‌ای که ساعت‌ها باید بنشنیم به آن بخندم!»

آمریکا در حالی از آزادی بیان دم می‌زند که صاحبان قدرت با نادیده گرفتن متمم اول قانون اساسی آمریکا به شیوه‌های مختلف، حق آزادی بیان و مذهب افراد این کشور را زیر پا می‌گذارند.

این موضوع با فراگیر شدن اینترنت شکل دیگری به خود گرفته است؛ رسانه نوینی که نقش مهمی در تأمین حق آزادی بیان دارد و با رفع محدودیت‌های انتشار، جستجو و دریافت اطلاعات، زمین استفاده از این حق بنیادین جوامع انسانی را فراهم کرده اسـت. اما رسانه‌های آمریکایی بارها نشان داده‌اند که در موارد و اتفاقاتی که به سود منافع آمریکا نیست (مانند اعتراض اخیر مردم عراق به آمریکا) حقایق آنگونه که هست، منعکس نمی‌شود. و حتی از این رسانه سوء استفاده هم می‌کنند.

این در حالی است که در مفاد توصیه‌نامه سال ۲۰۰۸ شورای اروپا در خصوص فیلترینگ آمده است: آگاهی کاربران و توانایی آنها در استفاده مؤثر از فیلترهای اینترنت از عوامـل مهمی است که آنها را قادر می‌سازد به طور کامل از حقوق انسـانی آزادی بنیادی‌شان برخوردار شوند؛ به ویژه حـق آزادی بیان و اطلاعـات و اینکه به طور فعـال در فرایندهای دموکراتیک مشارکت نمایند.

موضوع مهم این است که فیلترینگ یک وبسایت با مسدودکردن دامنه آن تفاوت بسیاری دارد. در فیلترینگ، کاربر می‌تواند به کمک ابزارهایی مانند VPN به سایت فیلترشده دسترسی پیدا کند، اما مسدود کردن دامنه یعنی بستن سایت و عملاً دسترسی به آن از هیچ طریقی میسر نخواهد بود.

مسدودکردن دامنه یک خبرگزاری رسمی در هیچ جای دنیا نمونه ندارد. آمریکا می‌تواند نشانی اینترنتی خبرگزاری فارس را در این کشور فیلتر کند، همانطور که عربستان سعودی این کار را کرده است، اما مسدودکردن دامنه موضوعی است که با هیچ منطقی سازگار نیست.

 

انتهای پیام/

نظر شما