شناسهٔ خبر: 37814544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

الاخبار: معامله قرن، مجوز آمریکا به اسرائیل برای تثبیت اشغالگری خود است

روزنامه الاخبار نوشت «معامله قرن» مجوز آمریکا به رژیم صهیونیستی است تا بر اساس آن تل‌آویو هرکاری را که برای تثبیت اشغالگری خود مناسب می‌بیند، انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار چاپ بیروت در تحلیلی درباره معامله قرن نوشت: خبر‌های درز یافته از دولت آمریکا درباره «معامله قرن» که قرار است چند روز دیگر جزئیات آن اعلام شود، از آن حکایت دارد که بدترین سناریو‌ها درباره مناقشه فلسطین در راه است، زیرا این از بین بردن و نه دستیابی به راه حل برای این مناقشه را هدف قرار داده است و این مسئله برای اسرائیل تاریخی به شمار می‌رود. در حالی که نظام‌های عربی و در رأس آن‌ها کشور‌های خلیج (فارس) که مشتاقانه به دنبال عادی‌سازی روابط و ائتلاف با رژیم اشغالگر هستند، خود را از مسئله فلسطین دور می‌کنند و دیگر به آن توجه ندارند، تشکیلات خودگردان که زاده «گزینه سازش» است، آنچه را رخ می‌دهد انکار می‌کند و امیدوار است که این طرح «مانور انتخاباتی» آمریکا و اسرائیل باشد.

آنچه از معامله قرن به بیرون درزیافته، حاکی از آن است که این معامله از بین بردن مناقشه فلسطین را صراحتا اعلام می‌کند و در عین حال هرآنچه را رژیم اشغالگر بخواهد به آن می‌دهد. هرچند ممکن است این کار بهایی داشته باشد، این بها صوری خواهد بود و به تعویق خواهد افتاد، زیرا با وعده‌های اجرایی آتی برای نسل‌های آینده مرتبط است یا شرط‌هایی سخت دارد. همین مسئله باعث می‌شود معامله قرن صرفا به نفع اسرائیل و کاملا به ضرر فلسطین باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: این معامله همانگونه که به نتانیاهو و گانتس ارائه خواهد شد، شامل «اعمال حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های کرانه باختری، قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» و منطقه قدیمی با چهار محله آن است و در صورتی که اسرائیل این معامله را تایید کند می‌تواند اکنون شهرک‌ها را به آن اضافه کند». در مقابل، کشور فلسطین، که روی باقی مانده سرزمین بعد از روند ملحق کردن تشکیل می‌شود، با شرط‌های سخت مواجه است از جمله، خلع سلاح نوار غزه، که شامل حماس و گروه‌های دیگر است، به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک «کشور» یهودی به پایتختی قدس.

الاخبار افزود: این طرح که قرار است هفته آینده مطرح شود، دیگر یک معامله سیاسی نیست بلکه یک برنامه کاری هماهنگ‌شده بین ترامپ و نتانیاهو است، یعنی سلسله تدابیری به دنبال دارد که نتانیاهو به آن‌ها تکیه خواهد کرد و در نتیجه این معامله صرفا به مثابه تصمیماتی یکجانبه است نه توافق بین دو طرف. از آنجا که بدیهی بود فلسطینی‌ها بعد از اعلام این طرح مخالفت خود را با آن اعلام کنند، پیش‌بینی می‌شود که نتانیاهو از آن برای شروع اقدامات لازم به منظور ملحق کردن غور اردن و همه شهرک‌ها در کرانه باختری استفاده کند آنهم بعد از اینکه بهای سیاسی وارد شده در معامله را به صورت شفاهی قبول کرد، یعنی «پذیرش بررسی تشکیل کشور فلسطین در آینده».

همین مسئله باعث شد یک مقام بلند پایه حزب لیکود در گفتگو با رادیو اسرائیل تاکید کند این معامله «معامله رویاهای» ماست و شاید اجرایی شدن الحاق مهمترین نتیجه فوری آن باشد. همین مسئله عجله در اعلام این معامله را قبل از انتخابات اسرائیل توضیح می‌دهد چرا که می‌تواند به نفع نتانیاهو و منفعتی شخصی برای او داشته باشد و با توجه به درگیری کنونی درباره مصون بودن یا نبودن او و احتمال محاکمه‌اش به سبب پرونده فساد و رشوه، از دست دادن این فرصت برای نتانیاهو سنگین است.

کارکنان آمریکایی امور دیپلماتیک که از بند‌های این معامله مطلع هستند به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند این «یک طرح دراماتیک و بهترین طرحی است که به اسرائیل ارائه می‌شود. زیرا این امکان را به تل‌آویو می‌دهد که غور اردن و شهرک‌ها را (به سرزمین‌های اشغالی) ملحق کند.»

یک منبع بلندپایه دیگر در کاخ سفید نیز به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت اعلام این طرح که بیشتر به نفع اسرائیل است، قرار بود تا بعد از انتخابات اسرائیل به تعویق بیفتاد، اما به سبب ادامه «رکود سیاسی» قرار شد به انتظار پایان داده شود.

اسرائیل به خوبی می‌داند اعلام معامله قرن شاید با نوعی تنش امنیتی در کرانه باختری و غزه همراه باشد که البته بر اساس ارزیابی‌های اسرائیل این تنش افراطی نخواهد بود، اما به گفته منابع امنیتی، تل‌آویو همه فرضیه‌ها را مد نظر قرار می‌دهد و برای هرگونه تغییری در صحنه آماده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: در نهایت، معامله قرن، توافق راه حل بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با نظارت آمریکا نیست بلکه عملا روند سیاسی را از بین می‌برد و یک توافق دوجانبه است بین طرفی که فرض می‌شود میانجی است با طرف اشغالگر. این معامله همچنین به مثابه مجوز آمریکا به اسرائیل است تا هرکاری را که برای تثبیت اشغالگری خود مناسب می‌بیند انجام دهد آن هم در فرصتی که به نظر نمی‌رسد رژیم اشغالگر بخواهد آن را از دست بدهد. برخی طرف‌های راستگرای اسرائیل طی دو روز گذشته درباره «معامله قرن» اینگونه اظهار نظر کرده اند که این معامله برای اسرائیل رخدادی در حد و اندازه جنگ شش روزه است چرا که اعلام آن تغییر در مرز‌های حاکمیتی را به دنبال خواهد داشت در صورتی که طرح کشور فلسطین در حکم طرحی مرده خواهد بود. نسخه‌ای که با خط تشکیلات خودگردان فلسطین و کشور‌های عربی سنی مذهب پیچیده شده است؛ کشور‌هایی که با ضربه زدن به فلسطین و قدس، شریک اشغالگر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما