شناسهٔ خبر: 37813172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یادداشت/

گام دوم انقلاب و رسالت رسانه‌ها در تمدن‌سازی

کانون خبرنگاران نبأ ــ باید بپذیریم که پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی‌، علی‌رغم تلاش‌های بسیار، هنوز آثار فراوانی از عقب‌ماندگی در کشور باقی مانده است و امیدواریم رسانه‌های تأثیرگذار کشور بتوانند فرمایش رهبر معظم انقلاب را، مبنی بر اینکه باید برای تمدن‌سازی در چهل سال آینده گام دوم انقلاب را برداریم، سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

گام دوم انقلاب و رسالت رسانه‌ها در تمدن‌سازی

یکسال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد؛ بیانیه‌ای که با هدف جهاد بزرگ برای ساختن کشور به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر و در آن بیانیه استمرار راه انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب پرداخته شده است. در آن بیانیه حکیمانه روش برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب مورد تأکید است که متأسفانه در کشور به صورت اصولی و عملی به آن پرداخته نشد و در حد برگزاری چند همایش و مقاله بود.

متأسفانه مسئولان کشور و از همه مهمتر مردم نیز به‌خوبی به تبیین این بیانیه نپرداختند و شاید از اهمیت آن اطلاع کافی نداشتند.

در بیانیه گام دوم انقلاب حرکت رو به جلو و آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی به‌خوبی ترسیم شده است که چنانچه این بیانیه در کشور به‌درستی تبیین و محقق شود، شاهد رشد و پیشرفت کشور در تمامی زمینه‌ها خواهیم بود.

در حوزه رسانه نیز تمامی رسانه‌های تأثیرگذار دیداری، شنیداری، مکتوب، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری و حتی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی کشوری و به‌ویژه استانی باید حتماً در تبیین این بیانیه گام بردارند و برای تحقق عملی و اجرا شدن توصیه‌های حکیمانه رهبری که در این بیانیه به‌خوبی قابل درک است، در کشور تلاش کنند.

برای نمونه باید عرض شود که نقش رسانه‌ها برای تحقق این بیانیه در این دوره، تولید محتوا با محوریت تولید است زیرا نقش تولید در پیشرفت کشور بسیار حائز اهمیت و با تحقق رونق تولید بسیاری از موضوعات مرتبط با تحریم‌های اقتصادی، بیکاری، اشتغال و گردش اقتصادی در داخل کشور بدون نیاز به اقتصاد خارجی مرتفع خواهد شد.

البته باید بپذیریم که پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی‌ علی‌رغم تلاش‌های بسیار هنوز آثار فراوانی از عقب‌ماندگی در کشور باقی مانده است و امیدواریم رسانه‌های تأثیرگذار کشور بتوانند فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید گام دوم انقلاب را در چهل سال آینده برای تمدن‌سازی برداریم، سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

همچنین باید تأکید شود که با توجه به نزدیک شدن موعد انتخابات مجلس حتماً می‌بایست میدان را به جوانان انقلابی و ارزشی داد، البته جوانان انقلابی که تخصص دارند و با تمام وجود خالصانه تلاش می‌کنند و تجربه ریش‌سفیدان و پیشکسوتان را نیز چراغ راه خود می‌کنند که در اینجا نیز نقش رسانه‌ها در معرفی چنین افرادی به مردم بدور از نگاه‌های جناحی، سیاسی و گرایش‌های قومیتی بسیار مهم و تأثیرگذار است و نباید فراموش کرد که جنگ روانی دشمنان با تکیه بر رسانه صوتی، تصویری، اینترنتی و ماهواره‌ای با مطالعه دقیق از روش‌های تبلیغ و اقناع، همواره تلاش می‌کنند روحیه ناامیدی را در بین مردم ما القاء کنند.

دشمنان سعی می‌کنند با انتشار اخبار دروغ و ارائه تحلیل‌های مغرضانه و وارونه نشان دادن واقعیت‌ها مردم را ناامید کنند و این مهم نیز وظیفه خطیر رسانه‌ها است که توطئه‌های خبیثانه دشمنان را نقش برآب کنند، زیرا دشمنان سعی می‌کنند مردم پای صندوق‌های رأی نروند و مشارکت مردم را کمرنگ کنند و همواره دشمن تلاش می‌کند با ایجاد کنش‌گری منفی در چهره‌ها در بحبوحه انتخابات، سوء استفاده از رسانه‌های اجتماعی در فرآیند انتخابات به عنوان تخریبگر و معاند، تخریب نامزد‌های انتخابات و افزایش التهابات در جامعه با پرده‌دری، برنامه‌ریزی برای ناآرام‌سازی جامعه در برخی مناطق برای برگزاری انتخاباتی پرشور و مشارکت حداکثری مردم مانع ایجاد کند.

به‌ خوبی می‌دانیم که دموکراسی انتخابات برای مردم ما یک حماسه شگرف بوده و نقش رسانه‌ها این است که با ایجاد شور انتخاباتی، جلب مشارکت حداکثری مردم برای برگزاری انتخاباتی پرشور، آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی برای انتخاب اصلح، خنثی‌سازی توطئه دشمن برای کاهش مشارکت مردم، آگاهی‌بخشی درباره نقش مجلس به عنوان رکنی از ارکان نظام برای پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب کاری کنند که مردم از مشارکتشان خوشحال شوند و آنچه می‌خواهند عملی شود که تحقق این مهم مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام و انقلاب خواهد بود.

حسین عبدالعزیزی

انتهای پیام

نظر شما