شناسهٔ خبر: 37806577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی اتاق بازرگانی ایران:

محدودیت جدید آمریکا تاثیر چندانی بر روابط تجاری ایران ندارد/ لغو صدور ویزای سرمایه گذاری حاوی پیام سیاسی است

مرضیه صدری

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو روادید کار و زندگی در آمریکا برای تجارو سرمایه گذاران ایرانی را حاوی پیام منفی در عالم سیاست دانست و گفت: این اقدام تاثیر چندانی بر روابط محدود تجاری ایران و آمریکا نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

«حمیدرضا صالحی»، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در خصوص اینکه لغو روادید نوع E1 و E2 تاثیری بر اقتصاد ایران دارد یا بیشتر یک اقدام در راستای جنگ روانی آمریکا علیه ایران است، اظهار کرد: در زمان قطع روابط سیاسی ایران و آمریکا، شاید تداوم ارتباط میان فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانست باعث گسترش روابط اقتصادی شود اما اقدام اخیر ترامپ حاوی این پیام نه چندان مثبت است که در شرایط فعلی نظر سیاسیون بر نظر اقتصادی‎ها غالب می‎شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگرچه پس از انقلاب تبادلات اقتصادی ایران و آمریکا کمتر شده‌ بود اما هیچ‌گاه ضریب تجاری ایران با این کشور به صفر نرسیده‎ بود و شاید اگر ترامپ مسیر دیگری را در سیاست پیش می‎گرفت، می‌توانستیم امیدوار باشیم که اگر سیاسمداران از طریق سیاست نمی‌توانند باهم ارتباط برقرار کنند، در حوزه اقتصاد مسیری باز شود چراکه تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور و صاحبان برخی شرکت‌ها و برندها باهم روابط دیرینه دارند و مقامات ایرانی هم، هیچ‌گاه در روابط اقتصادی ایران با آمریکا مانع ایجاد نکرده‌اند.

صالحی تاکید کرد: اقتصاد ما نیاز به مبادلات اقتصادی با همه دنیا دارد و اگر می‌خواهیم اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا داشته‌باشیم باید بتوانیم با همه ارتباط داشته باشیم.

او افزود: مراحل قبلی تحریم‌های آمریکا که حتی شامل برخی کشورها و شرکت‌های اروپایی می‌شد، تاثیر خود را گذاشته‌ بود و ما تاکنون نمی‌توانستیم به صورت مستقیم با بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و حتی برخی شرکت‌های چینی رابطه داشته‌ باشیم و این اقدام اخیر تاثیر چندانی بر روابط اقتصادی ایران نخواهد داشت.

به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی اتاق بازرگانی ایران ویزاهای لغو شده مربوط به سرمایه‌گذاری برای برخی فعالان اقتصادی است که قصد داشتند منابع و سرمایه خود را به آمریکا برده و در آنجا زندگی کنند، امروز عملا محدود می‌شوند. بنابراین با توجه به آثار تحریم‌ها پیش از این، می‌توان گفت این اقدام جدید آمریکا از لحاظ تجاری تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر ما روابط تنگاتنگ اقتصادی با آمریکا داشتیم و فعالان اقتصادی و تجار ما مدام در حال رفت و آمد به این کشور بودند، شاید می توانست تاثیر بیشتری بر روابط تجاری ما بگذارد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: معتقدم در شرایطی که سیاستمداران دو کشور از طریق سیاست نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، باید در اقتصاد مسیری باز کنند تا فعالان این حوزه از طریق مشترکات اقتصادی باهم رابطه برقرار کنند.

او در پایان افزود: آمریکا دارای بازار بزرگی است و شاید می‌توانست فرصتی فراهم شود تا در زمان قطع روابط سیاسی، روابط اقتصادی گسترش یابد اما همین کورسوی امید هم با اقدامات این چنینی بسته می‎شود چراکه این اقدام اخیر ترامپ نشان داد در شرایط فعلی، نظر سیاسیون بر نظر اقتصادی‌ها غالب است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما