شناسهٔ خبر: 37805023 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

پاسخ محترمانه شهرداد روحانی به توهین منوچهر صهبایی

صاحب‌خبر -

مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران نسبت به آنچه دیشب در غیاب او در ارکسترش اتفاق افتاد واکنش نشان داد و آرزو کرد که موسیقی ایران به سمت صلح و دوستی حرکت کند.
شب گذشته ۳ بهمن ماه، اظهارات «منوچهر صهبایی»‌ رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران درباره شهرداد روحانی و توهین به او این ارکستر را در توفانی از حواشی قرار داد تا جایی که اعتراض حاضران در سالن هم بلند شد.
شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران که بر حسب اخبار منتشره از سوی روابط عمومی بنیاد رودکی این روزها در بستر بیماری و برای معالجه در خارج از کشور است. ساعاتی قبل با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نسبت به آنچه در شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران اتفاق افتاد جوابیه‌ای منتشر کرد.
رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران به دنبال حواشی شب گذشته که توسط منوچهر صهبایی رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران ایجاد شد به انتشار پستی در صفحه شخصی فضای مجازی بسنده کرد و در آن نوشت: «مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران، با درود، از آن‌چه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه‌ اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد، عمیقاً متاسف شدم. امیدوارم فضای موسیقی ما، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.»
او در پایان این متن را با عنوان «مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران» امضا کرده است که نشان‌ از آن دارد که او هم‌چنان در این سمت باقی است.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران قبل از آغاز اجرای شب گذشته خود با اظهاراتی تند درباره شهرداد روحانی، به رهبر دائم این ارکسترتوهین کرد و باعث شد تا تالار وحدت با ورود به حاشیه‌ای پر از رنگ‌تر از متن، شبی پر از اضطراب و تشویش و نگرانی را تجربه کند و می‌توان گفت اتفاقات شب گذشته در تاریخ این ارکستر بی‌سابقه بود.
منوچهر صهبایی که برای اجرای شب گذشته، جایگزین روحانی شده بود، قبل از آغاز برنامه رو به حاضران در سالن گفت: من به جای تمام مسوولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم. وی در ادامه اظهارات تندی را نسبت به شهرداد روحانی بر زبان راند و گفت: برخلاف آنچه خوانده‌اید و شنیدید شهرداد روحانی بعد از وقایع اخیر از ایران فرار کرده و هرآنچه درباره بیماری او خوانده‌اید دروغ محض است که این جملات با اعتراضاتی از میان جمعیت روبه‌رو شد و در ادامه الفاظی نامناسب را برای روحانی به کار برد.
نوازندگان ارکستر سمفونیک که از این اظهارات به شدت ناراحت و عصبی بودند در اقدامی اعتراضی تصمیم گرفتند که در قسمت دوم روی صحنه حاضر نشوند و بعد از دقایقی انتظار که بیش از حد معمول به درازا کشید. محمدرضا کریمی به نمایندگی سایر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی خطاب به حاضران در سالن نسبت به سخنان منوچهر صهبایی درباره شهرداد روحانی گفت: حرف‌هایی که آقای صهبایی درباره شهرداد روحانی گفتند به هیچ عنوان مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از شهرداد روحانی و انتقاد به آقای صهبایی حاضر به حضور در صحنه نیستیم.
بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شده و تالار وحدت شاهد صحنه‌هایی از اعتراضات کلامی تند بود که به جرات می‌توان گفت در تاریخ این نهاد فرهنگی بی‌سابقه بوده است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از رایزنی‌های مسوولان با نوازندگان، اعضای ارکستر سمفونیک حاضر شدند با شرط حضور نداشتن منوچهر صهبایی بر روی صحنه قطعاتی را اجرا کنند که همین‌گونه نیز شد. ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته برای نخستین بار بدون رهبر به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خود اجرا کرد. اجرایی که در چنین شرایطی هیچ جایی برای نقد و بررسی ندارد.
چندی پیش روابط عمومی بنیاد رودکی در اطلاعیه‌ای رسمی عنوان کرده بود که شهرداد روحانی به دلیل عارضه قلبی، اجرای پیش روی ارکستر سمفونیک را رهبری نخواهد کرد و به جای این هنرمند و به احترام مخاطبان همیشگی ارکستر سمفونیک این اجرا با رهبری منوچهر صهبایی به روی صحنه خواهد رفت.

اشتراک گذاری در:

نظر شما