شناسهٔ خبر: 37804717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقل; ناب‌ترین سوغات ارومیه + عکس

نقل ارومیه از تنقلات و سوغاتی‌های اصلی مردم آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که رهاورد هر سفری از سوی مسافرانی است که میهمان این قسمت از کشور می‌شوند و در سفرهای نوروزی نیز یکی از سوغات های اصلی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه, هر شهر و دیاری سوغاتی‌های مخصوص به خود را دارد، گرچه ارومیه  را همگان رنگین کمان  اقوام و ادیان و پایتخت والیبال ایران می‌شناسند اما در کنار همه این ها نقل های خوشمزه با رنگ ها و طعم های متعدد دستاورد این شهر است.

اگر گذرتان به این دیار خوش آب و هوا خورده باشد و مهمان مردمش شوید بدون تردید در کنار سینی‌های چای، در میان قندان، نقل‌های حبه شده را مشاهده می‌کنید که بیشتر از قندها برای خورده شدن چشمک می‌زنند.

خبرنگارتسنیم برای تهیه گزارش از نحوه پخت نقل ارومیه به یکی از باسابقه‌ترین نقل فروشی‌های شهر که از سال 1328 در خیابان امام واقع شده سر زده است.

طیب علوی از کارکنان سالخورده این نقل فروشی که سال‌ها در کارگاه نقل پزی  کار می‌کرده است می‌گوید: نقل، خوشمزه‌ترین سوغات ارومیه، تحفه‌ای است که در سایه نوآوری تولیدکنندگانش و در ترکیب با بیدمشک و سایر افزودنی‌های معطر و خوش طعم شهرت ملی یافته است.

       

 علوی می‌افزاید: از بین نقل‌های تولیدی ارومیه نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی از جمله نقل‌هایی است که مشتری بسیاری به خود جذب کرده است، برای تهیه این نقل از بادام‌هایی که قبلاً خلال شده و در گل بیدمشک که ترک زبان‌ها به آن "پیش پیشا" می‌گویند خوابانده شده استفاده می‌شود.

وی در خصوص تهیه این چاشنی شیرین می‌گوید: شکر و آب را در دیگی جدا، مخلوط و در درجه‌ای از حرارت آن را به جوش می‌آورند تا مانند شیره عسل شود، خلال بادام‌ها را در دیگ مسی  بزرگ ریخته و پس از 15 دقیقه به تدریج  شیره  حاصله را  را به آن اضافه می‌کنیم.

          

این نقل پز در رابطه با این سؤال خبرنگار تسنیم که با چه دستگاهی نقل را می‌پزند  بیان می‌کند: "قازان" دستگاهی چرخشی است که با چرخیدن خود به درست شدن نقل‌ها کمک می‌کند و در 110 درجه حرارت لازم را به خلال‌ها می‌رساند، این درجه حتماً باید در 110 قرار گیرد چراکه زیاد و کم بودن آن منجر به از بین رفتن نقل‌ها می‌شود.

     

 محدثه ایمانی فروشنده دیگر این نقل فروشی  می‌گوید: نقل پزها برای آن که پاسخگوی ذائقه‌های مختلف باشند، با طعم دار کردن نقل‌ها در جذب مشتری با هم رقابت می‌کنند که نقل‌های زنجبیلی، هلی، زعفرانی، گشنیزی، کنجدی، پسته‌ای، گردویی، بادامی، بیدمشکی و کاکائویی برخی از این انواع است.

طعم ناب لبوی ارومیه تکه‌ای شیرین از یک خاطره +تصاویر

ایمانی تصریح می‌کند: برخی از تولیدکنندگان در سایر مناطق کشور نقل را از اسانس یا عرق بیدمشک تهیه می‌کنند اما نقل پزان ارومیه‌ای از گیاه بیدمشک به صورت خلاقانه برای پختن این سوغات آذربایجان استفاده کرده‌اند و برند آن را تا به امروز در اختیار داشته‌اند.

           

           

           

گزارش از راضیه محمودپور

انتهای پیام/4578/ز

نظر شما