شناسهٔ خبر: 37804477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

اجرای سیستم ارجاع، از فروش بدون ضابطه دارو جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تجویز داروهای مشابه و فروش دارو بدون ضابطه توسط داروخانه‌ها با یارانه دولتی منابع کشور را هدر می‌دهد.

صاحب‌خبر -




حیدر علی عابدی در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با تاثیر اجرای سیستم ارجاع بر کاهش مصرف دارو، اظهارداشت: در همه جای دنیا برای نظم‌دهی به ارائه خدمات بهداشت و درمان قواعدی تنظیم می‌شود که بر اساس آن خدمات سطح بندی شده و گایدلاین‌ها و راهنمای بالینی برای سیستم ارجاع تهیه می‌شود تا خدمات به صورت عادلانه در دسترس افراد نیازمند قرار بگیرند.
عابدی با تاکید بر اینکه پس از اجرای کامل سیستم ارجاع، داروها با نظم خاصی توزیع می‌شود، افزود: در سیستم ارجاع، افراد نمی‌توانند برای دریافت دارو به چند پزشک مراجعه کنند چرا که تجویز داروهای مشابه و فروش دارو بدون ضابطه توسط داروخانه‌ها با یارانه دولتی منابع کشور را هدر می‌دهد.
وی، با بیان اینکه سیستم ارجاع مانع مراجعه یک فرد به پزشک‌های متعدد می‌شود، ادامه داد: در سیستم ارجاع هر فرد می‌تواند تنها به پزشک خانواده خود مراجعه کند و همین امر باعث می‌شود از تجویز داورهای مشابه جلوگیری شود. از این رو مشکلات ناشی از مصرف بالا، خودسرانه و غیر ضروری دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها کنترل می‌شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس، خاطرنشان کرد: با اجرای سیستم ارجاع داروخانه موظف می‌شوند دارو را به صورت الکترونیکی و بر اساس تجویز پزشک به بیمار تحویل بدهند. از طرفی این فرآیند باعث می‌شود تهیه دارو بدون نسخه پزشک به دلیل تعرفه آزاد برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.
علت تفاوت قیمت فروش دارو با قیمت روی جلد
سخنگوی سازمان غذا و دارو علت تفاوت در قیمت روی جلد دارو با قیمتی که دارو در داروخانه‌ها عرضه می‌شود را تشریح کرد.
کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تفاوت قیمت روی جلد داروها با قیمتی که داروخانه دارو را به بیمار می‌فروشد، گفت: باید توجه کرد که واقعا نمی‌توان قیمت روی جلد دارو را ملاک قیمت قرار داد؛ زیرا به‌ویژه در یکی دو سال اخیر که به دنبال تحولات ارزی، تغییرات قیمتی متناوب داشتیم، ممکن است در مقطعی که هزینه تیراژ بالای بسته‌بندی کمتر بوده، یک شرکت داروسازی تعداد زیادی بسته‌بندی را در آن مقطع تولید کرده باشد و قیمتی روی آن درج شده باشد که این قیمت لزوما در زمان تولید و عرضه دارو به بازار، قیمت مصوب دارو نبوده است. بنابراین قیمت مصوب با آن قیمتی که بر روی جلد دارو درج شده، متفاوت است.
جهانپور با بیان اینکه ملاک قیمت دارو، قیمتی است که در سامانه تیتک موجود است، افزود: آخرین قیمت مصوب هر دارو در سامانه تیتک وجود دارد و مردم هم به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ به‌طوری که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت TTAC.IR نام دارو را وارد کرده و قیمت آن را ببینند. در عین حال می‌توانند از طریق نرم‌افزار و اپلیکیشنی که قابل نصب بر روی موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های اندروید است، قیمت را ببینند.
وی ادامه داد: مسیر دیگری که مردم می‌توانند از قیمت مصوب یک دارو اطلاع پیدا کنند این است که شناسه اصالت آن دارو را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرده و هم اصالت دارو و هم آخرین قیمت مصوب آن را دریافت کنند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در عین حال توصیه ما به شرکت‌های داروسازی این است که در زمان تولید ترجیحا قیمت تولید را حداقل با جت‌پرینتر بر روی بسته‌بندی‌ها نصب کنند. مجددا تاکید می‌کنم که ملاک ما برای قیمت دارو، آن قیمتی است که در سامانه قرار دارد که آخرین قیمت مصوب را نشان می‌دهد.
جهانپور گفت: اگر مردم اختلاف و تفاوتی بین قیمت عرضه شده دارو با قیمتی که به عنوان قیمت مصوب در سامانه تیتک وجود دارد، مشاهده کردند، می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند که حتما این مورد تخلف خواهد بود و بررسی خواهد شد.

نظر شما