شناسهٔ خبر: 37799136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال مسلمانان روهینگیا از حکم دیوان بین المللی دادگستری

دهلی نو-ایرنا- دیوان بین المللی دادگستری ( لاهه) در حکمی به دولت میانمار دستور داد که اقدامات لازم را در جهت محافظت از مسلمانان روهینگیا در برابر نسل کشی انجام دهد.

صاحب‌خبر -

نشریه "بنگلادش ۲۴" روز جمعه نوشت: مسلمانان روهینگیا حاضر در اردوگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار بنگلادش ضمن استقبال از این حکم اعلام کردند که عدالت برقرار شده است.

محمد رسول یک روهینگیایی ۲۶ ساله در بنگلادش گفت: آنها پدر من را در مقابل من به قتل رساندند. هیچ یک از این افراد مجازات نشده اند. اما حکم دادگاه عدالت را برقرار می کند.

عبدالرحیم یک مسلمانان روهینگیا دیگر گفت: بخشی از عدالت برقرار شده است. ما عزیزان از دست رفته خود را نخواهیم دید. هیچکس حاضر به جبران جان افراد کشته شده نخواهد شد. اما حداقل جهان می داند که یک جنایت بزرگ علیه روهینگیا به وقوع پیوسته است.

بنگلادش: میانمار به دستور العمل های دیوان بین المللی دادگستری عمل کند

نشریه "نیوز ایج بنگلادش" نیز نوشت: دولت بنگلادش روز جمعه از دولت میانمار درخواست کرد تا کاملا توصیه ها و دستور العمل های دیوان بین المللی دادگستری را اجرا کند.

مسعود ابن مؤمن معاون وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: اجرایی کردن دستور العمل های دیوان بین المللی دادگسترسی یک اقدام مثبت برای ایجاد یک محیط سازنده جهت بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشورشان است.

امتیاز احمد رییس مرکز مطالعات  نسل کشی در دانشگاه داکا گفت: اکنون پیروی از دستور العمل های دیوان بین المللی دادگستری بر عهده میانمار است. میانمار اکنون تحت فشار زیادی قرار گرفته است زیرا تمام جهان در حال تماشای این کشور است.

گامبیا کشور کوچک آفریقای غربی، در سال جاری پرونده ای در مورد جنایات اعمال شده  نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل تشکیل داد و میانمار را متهم به نقض کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ این سازمان کرد.

طبق گزارش مقام های بنگلادش از ماه اوت(مرداد) سال ۲۰۱۷ قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده اند، درحالی که پیش از این چند صد هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

 اکنون نیزحدودیک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش  زندگی پرصعبی را می گذرانند  که ۷۰۰ هزار  نفر  آنها  پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند.بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجرینی غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آنها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سخت از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند؛

نظر شما