شناسهٔ خبر: 37797768 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

کنسرت «حاشیه‌ها» در تالار وحدت/ صهبایی: شهرداد روحانی فرار کرد!

صاحب‌خبر -

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این مجموعه دولتی یکی از شب‌های پرحاشیه خود طی سال‌های اخیر را برای مخاطبان رقم زد.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی شب گذشته به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این اجرا شبی تلخ و پرحاشیه برای مخاطبان رقم زد.

طبق اعلام قبلی در این برنامه آثاری منتخب از راخمانینف و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا شد که البته حواشی این برنامه بر متن آن سایه انداخت.

بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازه‌ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می‌شود.» اطلاعیه‌ای که شنیده‌ها حکایت از دلخوری و واکنش تند صهبایی به آن داشت و همین دلخوری هم احتمالاً جرقه اصلی حواشی دیشب بود.

صحبت‌ها و انتقادات تند صهبایی در واکنش به این اطلاعیه در حاشیه اجرا، باعث شد تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران تبدیل به پرحاشیه‌ترین کنسرت این ارکستر در سال‌های اخیر شود. کما اینکه غیبت ناگهانی و طولانی مدت شهرداد روحانی در هفته‌های اخیر نیز در برخی محافل غیررسمی و رسانه‌ای باعث طرح برخی شایعات و حرف و حدیث‌ها درباره پشت پرده این جدایی شده بود.

 

اظهارات منوچهر صهبایی علیه شهرداد روحانی

منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، قبل از شروع کنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودکی» که به گفته او در رفت و آمد مخاطبان تاثیر منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.

وی افزود: من در کنسرت امشب به این دلیل حضور پیدا کردم که آقای سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی) از من خواهش کرد تا رهبری ارکستر را به عهده بگیرم. من هم چون دوست داشتم کمک کنم این حضور را پذیرفتم. در حالی که فشار سنگین ناشی از رهبری ارکستر کنسرت نمایش «مری پاپینز» بارها من را راهی اورژانس کرد و حتی روزهای گذشته مجبور شدم آپاندیسم را عمل کنم. با وجود این شرایط قبول کردم تا در این کنسرت حضور داشته باشم.

صهبایی با ابراز تاسف و ناراحتی از اتفاقات ناگوار هفته‌های گذشته در کشور از جمله جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و سیل استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای این کنسرت حداقل ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت، ولی خوشبختانه نوازنده‌ها خیلی خوب بودند و ما با دو جلسه تمرین توانستیم برنامه خوبی را ارائه دهیم. به هر حال وقایع اخیر کشور باعث تاسف است و ما هم نمی‌توانیم به این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما دلمان می‌خواهد کار کنیم تا اینکه اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام می‌دهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام آور صلح و دوستی است.

بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!». این دیالوگ موجب شد برخی از مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واکنش نشان دهند.

 

استراحت نیم ساعته‌ای که حاشیه‌ها را دوچندان کرد

پس از صحبت‌های صهبایی که در برخی از مقاطع با واکنش انتقادی تعدادی از نوازندگان حاضر بر روی صحنه نیز همراه بود، ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعاتی از راخمانینف و بتهوون پرداخت. اما با پایان یافتن این بخش بود که آنتراکت معمول ۱۰ دقیقه‌ای بین بخش اول و دوم کنسرت، حاشیه جدید دیگری را رقم زد.

پس از گذشت زمانی حدود بیست دقیقه‌ای بود که به دلیل حضور نیافتن به موقع گروه نوازندگان روی صحنه، تماشاگران نیز متوجه حواشی رخ داده در پشت صحنه کنسرت شدند. کما اینکه برخی از آن‌ها در نقاط مختلف جایگاه تماشاگران با دست زدن‌هایی که نشانه اعتراض بود، خواهان حضور یکی از مدیران برگزاری کنسرت یا نوازندگان برای توضیح درباره دلایل تاخیر شروع قسمت دوم برنامه بودند.

این شرایط نیز در حالی رقم خورد که شنیده شد منوچهر صهبایی به دلیل این شرایط پیش آمده به لحاظ جسمانی دچار عارضه قلبی شده به حدی که تعدادی از افراد به دنبال تماس با اورژانس برای حضور در تالار وحدت برای مراقبت‌های پزشکی و رسیدگی به حال جسمی وی بودند.

هم زمان شنیده شد بعد از پایان بخش اول کنسرت، تعدادی از نوازندگان ارکستر تصمیم گرفتند به دلیل اظهارات ابتدایی صهبایی درباره شهرداد روحانی، روی صحنه حاضر نشوند. فضایی که هم فضای پشت صحنه ارکستر را تحت تاثیر قرار داده بود و هم بسیاری از تماشاگران متوجه این امر شده بودند.

 

صحبت‌های کنسرت مایستر و اعتراضی که حاشیه را به تماشاگران کشاند

بعد از حدود نیم ساعت شنیده‌ها حکایت از آن داشت به دلیل اوضاع نامساعد جسمی منوچهر صهبایی و تصمیم تعدادی از نوازندگان ارکستر مبنی بر حضور نیافتن روی صحنه، بالاخره تصمیم بر این شده است‌ که نوازندگان روی صحنه حاضر شده و به احترام تماشاگرانی که بلیت این کنسرت را خریداری کرده‌اند با در نظر گرفتن این نکته که منوچهر صهبایی روی صحنه حضور نداشته باشد، قطعاتی را بدون رهبر اجرا کنند.

محمدرضا کریمی کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بعد از استقرار نوازندگان در محل اجرای خود خطاب به تماشاگران گفت: متاسفانه در بخش اول کنسرت بی‌احترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.

همین توضیح کوتاه که موید شنیده‌ها بود باعث شد این‌بار تعداد بیشتری از تماشاگران نسبت به این اقدام نوازندگان اعتراض کرده و در محل استقرار خود با صدای بلند نسبت به این تصمیم نوازندگان موضع‌گیری کنند. شرایطی که حتی باعث شد تعدادی از تماشاگرانی که در ردیف‌های مختلف سالن نشسته بودند، در واکنش به غیبت منوچهر صهبایی و این اقدام نوازندگان صندلی خود را ترک کنند.

جالب اینکه به نظر می‌رسید نوازندگان ارکستر نیز اجماع کلی روی این تصمیم نداشته‌اند و همین موضوع نیز به خودی خود باعث شد عده‌ای از تماشاگران در حمایت از صهبایی و تعدادی دیگر نیز در حمایت از اقدام نوازندگان به موضع‌گیری بپردازند. در این بین حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی، محمدرضا صفی مدیر داخلی ارکستر، امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی، منیژه صهبایی، مسعود اله‌یاری و تعدادی دیگر از کارکنان تالار وحدت نیز تلاش زیادی می‌کردند تا اوضاع به سمت آرام شدن پیش رود.

سرانجام بعد از دقایقی بگومگوی پرحاشیه، نوازندگان ارکستر دو قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های تالار وحدت در ماه‌های اخیر باشند. اما آنچه که در این شرایط می‌تواند برای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی حائز اهمیت باشد، لزوم اطلاع رسانی شفاف و صادقانه درباره این تغییر بود که اگر طی هفته‌های اخیر نسبت به دلایل کناره‌گیری، خروج، انصراف و یا غیبت موجه شهرداد روحانی صورت می‌گرفت، می‌توانست شرایط آرام تری را برای این کنسرت فراهم سازد.

این در حالی است که عودت بلیت‌های خریداری شده به تماشاگرانی که خواهان حضور در یک کنسرت ارکستر سمفونیک تهران بودند نیز می‌توانست یکی از راه‌های دلجویی از مخاطبان این کنسرت پرحاشیه باشد.

محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینو سپهر، فرزاد صیدی، عاطفه سادات حسینی، دانیال جورابچی، احسان شامی، عرفان شریف‌زاده، هومان جلالت، بهار فلسفی، محمد حسن ده لاری، فرشاد شیرانی، سارا نادری، سنا معزز، فرناز دارویی نوازندگان ویولن یک، عماد رضا نکویی، مونیکالران، مهوش عسگری، علیرضا چهره قانی، پیمان شامی، عرفان وکیلی، محمد امین واحدی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، محمد علی غریبی، نگین حاتمی، علیرضا گلستانه نوازندگان ویولن دو، ماکان خویی‌نژاد، هستی حامدسپاسی، پارسا هادی، کیانمهر کشاورز، شهرزاد مجد، میرنوید حمیدی، نرگس فلاح پسند، ویلاد ملا حسنی نوازندگان ویولنسل، کاوه تسعیری، امین زمان خان، پژمان اختیاری، زهرا عبدالله زاده، آتنا زنگنه، الهام عادلی زاده، سیده صبا صفوی، مسعود پور بخت، مهدی منادی، علیرضا یزدی نوازندگان آلتو، پورنگ پور شیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، علی فریوسفی، محمدرضا جبار نوازنده کنترباس، نازنین احمدزاده ، کیمیا شعربافیان نوازندگان ابوا، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده نوازندگان فلوت، مینلی دانلیان، یلدا احسانی نوازنده کلارینت، علیرضا متوسلی داراب، فرشاد محمدی نوازنده فاگوت، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان نوازندگان ترومپت، سیامک کریم‌پور، سپهر عباسی، رامین براتی نوازندگان ترومبون، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی نژاد، نرگس تقی پور نوازندگان هورن، بابک میردادیان نوازنده توبا، محمدرضا پناهی نژاد نوازنده تیمپانی، کاوه میرحسینی، آرمین خیردان و فروف فضلی نوازندگان سازهای ضربی و کلاوسن گروه نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت پنجشنبه شب سوم بهمن ماه حضور داشتند.

برگزاری کنسرت با اجرای آثاری از آنتونیوسالیری، فرانتس شوبرت، لبرون و تعدادی دیگر از آهنگسازان مطرح موسیقی کلاسیک دنیا در فروردین ماه به رهبری مهمان منوچهر صهبایی در تالار وحدت، برپایی کنسرت با اجرای اورتور «اجراگر» از موتزارت، کنسرتو ساکسیفون از اریک لارسون، سمفونی شماره سه در لامینور اثر مندلسون به رهبری مهمان نصیر حیدریان، برگزاری کنسرت با اجرای سمفونی ۹ بتهوون به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای سوئیت سمفونی «شهرزاد» در تیر ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای برترین موسیقی متن‌های دنیای سینما در مرداد ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، برگزاری کنسرت سمفونی «قدرت سرنوشت» جوزپه وردی، «شاگرد جادوگر» پل دوکا، «بولرو» موریس راول و سمفونی «شماره ۴» بتهون در مرداد به رهبری مهمان نیکلاس کراوتز در تالار وحدت، اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک کشورهای فرانسه و ایتالیا به رهبری نیما کشاورزی در آبان ماه، اجرای آثاری از لوریس چکناواریان در قالب پروژه «صلح و دوستی طی آذر ماه در تالار وحدت، اجرای کنسرت ویژه «بزرگداشت موسیقی جنگ» در آبان ماه به میزبانی تالار وحدت، اجرای قطعاتی از کلود دبوسی آهنگساز فقید فرانسوی از مبتکران و طراحان سبک امپرسیونیسم در موسیقی با تک نوازی هارپ طناز بیگی، ژوزف موریس راول آهنگساز فقید فرانسوی و آثاری سرگئی سرگئیه‌ویچ پروکفیِف آهنگساز و پیانیست روس و ایگور استراوینسکی آهنگساز روس و از هنرمندان تاثیرگذار موسیقی در قرن بیستم در دی ماه از جمله برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران در ماه‌های گذشته بوده است.

نظر شما