شناسهٔ خبر: 37797343 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیامدهای برداشتن معافیت مالیاتی فیلم و سریال‌سازی ـ الهام غفوری

باری کمرشکن که برای اقلیت پولساز واجب است

سهیلا شهبازی

تهیه‌کننده مجموعه‌های «پایتخت» درباره‌ی پیامدهای برداشتن معافیت مالیاتی فیلم و سریال‌سازی معتقد است: مالیات بر درآمد اقلیت پول‌ساز و پولدار و متمکن، لازم و واجب است اما در مورد اکثریت قاطع آن‌ها که از تسهیلات اجتماعی (بیمه+حوادث+وام‌ها و...) بهره‌ای ندارند، باری کمرشکن خواهد بود.

صاحب‌خبر -

الهام غفوری در گفت‌وگویی با ایسنا چنین می‌گوید: مالیات در همه کشورهای جهان امری لازم و قانونمند و پذیرفته شده است. مالیات بر درآمدها یکی از راه‌های تأمین بخشی از بودجه سالانه کشورهاست و طبعا متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف، تابع مقررات و ملاحظات خاص همان کشور است.

وی ادامه می‌دهد: در شرایط جامعه ما که سال‌هاست شاهد بحران‌های شدید اقتصادی و فراز و فرود قیمت‌ها، تورم و نوسانات در عرصه بورس، ارز، طلا و... هستیم و به عنوان کشوری تک محصولی، این تنش‌های سیاسی، همواره بر قیمت نفت تأثیر داشته و در بازار جهانی بالا پایین‌های پیوسته‌ای داشته است، طبیعی است که موضوع مالیات باید با توجه به همین ویژگی‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

تهیه کننده مجموعه‌های «پایتخت» با بیان اینکه اکثریت قاطع جامعه هنری کشورمان در شرایط معمولی و حتی نابسامان درآمدی به سر می‌برند، یادآور شد: اهل هنر همانند کارگران فصلی از امنیت دائمی شغلی و عواید آن برخوردار نیستند. اکثرا ماه‌هایی از سال را مشغول کارند و ماه‌هایی را بیکارند. طبیعتا وقتی درآمدشان سرشکن می‌شود به زمان‌های بیکاری‌شان، متوجه می‌شویم که مبلغ قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان عرصه فرهنگی و به خصوص در عرصه تولید فیلم، سریال و تئاتر، در شرایط نابسامان و نامتعادل بحران‌ها و حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور، کاملا شرایط ناامنی را طی می‌کنند. تورم روز، ارز، قیمت‌ها، بحران‌های جهانی، تحریم‌ها و... سرمایه‌ها را دچار سردرگمی و تشویش می‌کند. سرمایه‌گذاری که امسال بر یک محصول فرهنگی ورود کرده و سرمایه‌گذاری کرده، هیچ تضمینی برایش وجود ندارد که تا سال آینده در بر همین پاشنه بچرخد و ثبات اقتصادی و مالی وجود داشته باشد و حوادث، پول را بی‌ارزش و سرمایه آن‌ها را بی‌ارزش نگرداند.

تهیه‌کننده «خواب‌زده»در باره‌ تأثیر منفی و مثبت مالیات بر تولیدات فرهنگی، گفت: طبیعی است که آثار نمایشی به عنوان خوراک ذهنی و فرهنگی جامعه می‌بایستی سوبسید فرهنگی داشته باشد و مدیران فرهنگی و سرمایه‌گذاران و هنرمندان را تشویق به ورود در این عرصه نمایند. نه آنکه آن‌ها را پشیمان یا متواری و گریزان سازد. مالیات بر درآمد اقلیت پولساز و پولدار و متمکن، لازم و واجب است، اما در مورد اکثریت قاطع آن‌ها که از تسهیلات اجتماعی (بیمه+حوادث+وام‌ها و...) بهره‌ای ندارند، باری کمرشکن بر زندگی آن‌ها خواهد بود. بنابراین معافیت مالیاتی حق طبیعی آن‌هاست و مشوقی برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری، ریسک هزینه کردن برای تولید آثار نمایشی و...

غفوری در پایان یادآور شد: اگر قرار است مجلس و قانون‌گذار به این مسئله ورود کند، ابتدا باید تکلیف امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیلات اجتماعی (بیمه و...) و تضمین ایجاد شغل در طول سال و... را روشن نماید و سپس به مسئله مالیات ورود نماید.

بر اساس تصمیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، فرش دستباف و صنایع‌دستی تولید داخل از مالیات معاف هستند و معافیت مالیاتی حوزه‌هایی چون تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات، خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلم­برداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال و خدمات اقامتی هتل­‌های سه ستاره و پائین­‌تر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط، برای بررسی دوباره، به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما