شناسهٔ خبر: 37796810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسوشیتدپرس گزارش داد؛

 تظاهرات میلیونی عراق قدرت ایران را محک می‌زند

تهران-ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تظاهرات گسترده امروز جمعه در عراق علیه اشغالگری نیروهای آمریکایی نوشت: این تظاهرات قدرت ایران را برای وادار کردن سربازان آمریکایی برای خروج از عراق محک می‌زند.

صاحب‌خبر -

این رسانه آمریکایی نوشت: ایران از مدتها قبل خواستار عقب نشینی نیروهای آمریکایی از کشور همسایه اش، عراق است اما  ترور سردار قاسم سلیمانی در بغداد انگیزه جدیدی را برای چنین تلاشی ایجاد کرده است. این ترور احساسات ضدآمریکایی را در عراق برانگیخت و تهران امیدوار است از آن برای تحقق هدف خود بهره بگیرد.

ترور و شهادت سردار سلیمانی همچنین باعث شد پارلمان عراق خواستار اخراج نیروهای آمریکایی شود.

اولین آزمون برای تحقق این هدف ایران، تظاهرات میلیونی در عراق علیه حضور نیروهای آمریکایی است که به دعوت مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه عراق برگزار می شود.

آسوشیتدپرس نوشت: ایران احتمالا از تظاهرات عراق برای ارسال این پیام استفاده خواهد کرد که به فشار بر سربازان آمریکایی در عراق ادامه خواهد داد.

این گزارش افزود: کارشناسان می گویند ایران می تواند از این تظاهرات به عنوان فرصتی برای پیشبرد برنامه های خود در عراق استفاده کند. خروج نیروهای آمریکایی ها از عراق پیروزی برای ایران خواهد بود و تهران از مدتها قبل یک راهبرد دو وجهی را در عراق دنبال کرده است که یکی حمایت از شبه نظامیان ضد آمریکایی و دیگری حمایت از گروه هایی است که خواسته این کشور را دنبال کنند.

یک کارشناس مقیم خارج با اشاره به قطعنامه مجلس عراق درباره اخراج همه نیروهای خارجی از عراق گفت: آنچه که آنها (ایرانی ها) می خواهند خلاص شدن از نیروهای آمریکایی در عراق به شیوه ای مشروع از نظر سیاسی است. اگر خود عراقی ها رای به خروج نیروهای  آمریکایی دهند برای ایران بهتر و مهمتر از آن، تصمیمی ماندگارتر خواهد بود.

بغداد پایتخت عراق از نخستین ساعت های صبح امروز /جمعه/ شاهد حضور هزاران هزار مردمی است که برای شرکت در تظاهرات میلیونی علیه اشغالگران آمریکایی به خیابان ها آمده اند.

نظر شما