شناسهٔ خبر: 37796091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

متولیان فراموش‌‌کار «طرح ملی حفظ قرآن»

تسنیم

دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن آ‌نقدر از وظایف خود دور مانده‌اند که ممکن است فراموش کرده‌ باشند که اصلاً عضو این ستادند.

صاحب‌خبر -

رجانیوز- معارف: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب در سال 1390  مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن‌کریم، ستادی تحت عنوان "ستاد راهبری طرح ملی حفظ" راه‌اندازی شد؛ ستادی که البته حرکتش ملایم و کند بود و فقط برای تدوین و تنظیم سندش 4 سال (از سال 1390 تا 1394) معطل ماند. اوایل امسال بود که اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ معرفی شدند و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان رئیس ستاد و معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن‌کریم مسئولیت هدایت این ستاد را بر عهده گرفتند.

 

ستگاه‌های مسئول کدام‌اند؟

نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد قرآنی، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو صاحب‌نظر حفظ و آموزش قرآن (با معرفی شورای ارزیابی حافظان قرآن) و دبیر ستاد (با انتخاب رئیس ستاد) از اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن‌کریم‌اند.

از سال 1390 تا هم‌اکنون اظهارنظر‌های مختلفی درباره عملکرد ستاد راهبری طرح ملی حفظ و تعداد کل حافظان قرآن‌کریم از سوی مسئولان مختلف قرآنی مطرح شد که بالاترین آن را سال گذشته محمد انجم‌شعاع معاون وقت نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد و خبر از آمار 2 میلیونی حافظان قرآن یعنی تحقق 20 درصد از مطالبه رهبری از سوی او مطرح شد اما پس از آن، افراد زیادی این مطلب را انکار کردند.

به هر حال مسئله حفظ قرآن آن هم در مقیاس میلیونی، اقدام کوچکی نیست که بتوان با یک ستاد بی‌رمق و چند کمیته و سند سه و نیم صفحه‌ای به سرانجام برسد و پشتوانه‌ای چون عزم و اراده ملی و تلاش آتش‌به اختیار مدیرانی را می‌خواهد که چشم بر سندها، بودجه و غیره بسته‌اند و فعالیت شبانه‌روزی برای اعتلای فرهنگ حفظ قرآن می‌کنند.

البته دور از انصاف است که نگوییم که موضوع حفظ در برخی نهادهای عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ به خوبی دنبال می‌شود اما هنوز تا افق‌ چشم‌انداز قرآنی مورد انتظار رهبر انقلاب فاصله زیادی وجود دارد. شاید بخشی از آن به این علت باشد که حفظ قرآن، هنوز به یکی از دغدغه‌های مهم برای مردم تبدیل نشده است.

امروز هدایت سکان ستاد راهبری طرح ملی حفظ به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است، این در حالی است که دستگاه‌های  دیگر عضو این ستاد شرح وظایفی مفصّل در خصوص ترویج فرهنگ حفظ و نهادینه کردن آن برعهده دارند.

 اخیراً مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفته است: «برخی دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ به وظایف خود عمل نمی‌کنند و اگر این ستاد تا پایان سال جاری، نتواند انتظارات را برآورده کند، هدایت و راهبری آن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و یا سازمان دیگری واگذار می‌شود».

با توجه به اظهارات قره‌شیخلو به نظر می‌رسد، دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ، آ‌نقدر از این بخش از وظایف خود دور مانده‌اند که ممکن است فراموش کرده‌ باشند که اصلاً عضو این ستادند.

 

منبع: تسنیم

نظر شما