شناسهٔ خبر: 37796044 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

نان فانتزی برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مضر است

عضو هیأت علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:مبتلایان به پرکاری تیروئید از مصرف نمک های یددار، قهوه و نان های فانتزی خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر امید توپچیان اظهارکرد:پرکاری تیروئید دومین اختلال رایج غدد اندوکرینی بعد از بیماری دیابت است که بیماری گریوز رایج ترین نوع آن به شمار می رود.

او با بیان اینکه این بیماری در زنان هشت برابر مردان است، افزود:حداکثر شیوع آن در دهه دوم تا چهارم زندگی است و مقدار بالای هورمون این غده می تواند سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده و علائمی مانند استرس، کاهش وزن بدون علت، تورم غده تیروئید و فعالیت بیش از اندازه ایجاد کند.

توپچیان اعلام کرد :پرهیز از مصرف هر نوع ویتامین یا مکمل حاوی ید، غذا های دریایی مانند ماهی و سوشی، استفاده زیاد از تخم مرغ، میوه های خشک، کنسرو سبزیجات، بیشتر شکلات ها، محصولات سویا، نمک های دریایی و غذا های نمک سود شده و مانده مثل ژامبون، ماهی دودی و آزاد، گوشت گاو نمک سود شده، ترشی کلم، کالباس یا گوشت های سرد در مبتلایان به پرکاری تیروئید لازم و ضروری بنظر می رسد.

او مصرف نان های خانگی که از نمک ها و روغن های بدون ید استفاده شده را برای مبتلایان به این اختلال مفید و مطلوب برشمرد و بیان کرد :استفاده از آجیل های بی نمک، روغن های گیاهی، پاپ کرن بدون نمک، مربا، ژله، گوشت های تازه خریداری شده از قصابی، سبزی ها و میوه های تازه( اسفناج و بروکلی کم)، جو و محصولات حاصل شده از غلات و ماکارانی ها بدون مواد افزودنی و حاوی ید و ... به مبتلایان به این اختلال توصیه می شود.

نظر شما