شناسهٔ خبر: 37793956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اخبار مهم ادبیات و کتاب در هفته گذشته؛

نویسنده ایرانی نامزد دریافت نوبل کوچک ادبیات/ شب شعر بین‌المللی «مقاومت غزه» برگزار شد

قرار گرفتن نام فرهاد حسن‌زاده در بین نامزدهای نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن» و ابلاغ آئین‌نامه و ضوابط حضور ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب تهران از مهم‌ترین اخبار هفته اول بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در این گزارش مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه ادبیات و کتاب داریم. قرار گرفتن نام فرهاد حسن‌زاده در بین نامزدهای نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن» و ابلاغ آئین‌نامه و ضوابط حضور ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب تهران، افتتاحیه نمایشگاه کتاب‌های ترجمه سوره مهر و برگزاری شب شعر بین‌المللی «مقاومت غزه» از مهم‌ترین اخبار اولین هفته اول بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ بودند.

آغاز پویش مطالعاتی «روایت‌های بارانی»

ابتدای هفته خبر پویش مطالعاتی «روایت‌های بارانی» با محوریت کتاب «مگر چشم تو دریاست» توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. طبق این خبر علاقمندان تا ۳۰ اسفند 1398 مهلت دارند آثار خود را برای این مسابقه ارسال کنند.

کتاب «مگر چشم تو دریاست!» زندگی شهیدان محمد، عبدالحمید، نصرالله و رضا جنیدی را از زبان مادر روایت می‌کند که به قلم جواد کلاته عربی نگاشته شده است.

افتتاحیه نمایشگاه کتاب‌های ترجمه سوره مهر برگزار شد

آیین افتتاح اولین نمایشگاه کتاب‌های ترجمه شده سوره مهر به زبان‌های خارجی با حضور محسن مؤمنی‌شریف؛ رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی؛ معاون اداری مالی حوزه هنری و جمعی از نویسندگان و مترجمان مطرح در حوزه هنری برگزار‌ شد.

محسن مؤمنی‌شریف در بخشی از سخنرانی خود در این مراسم گفت: نهضت ترجمه در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس اتفاق افتاده این حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی مستمر و پیگیر بوده و بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب به بیش از هفت زبان زنده دنیا در حوزه هنری ترجمه و منتشر شده است.

برگزاری شب شعر بین‌المللی «مقاومت غزه»

شامگاه یکشنبه این هفته با شب شعر بین‌المللی «مقاومت غزه» همراه بود. این برنامه جمعی از شاعران آیینی و بین‌المللی در فرهنگسرای انقلاب اسلامی به مناسبت روز غزه برگزار شد.

در این مراسم شعرای برجسته‌ای مانند سیدعلی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، محمدکاظم کاظمی؛ شاعر افغانستانی، حجت‌الاسلام سیدعابد رضا نوشاد از کشور هند، علی محمد مودب، میلاد عرفان‌پور و امید مهدی‌نژاد به شعرخوانی پرداختند.

حسن‌زاده نامزد نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن»

خبر خوب روز دوشنبه 30 دی‌ماه قرار گرفتن نام فرهاد حسن‌زاده در بین نامزدهای نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن» بود.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، مسئول برگزاری این جایزه ادبی که به نوبل کوچک معروف است، فهرست 6 نامزد نهایی سال ۲۰۲۰ خود را اعلام کرد و فرهاد حسن‌زاده به نمایندگی از ایران در این فهرست قرار گرفت. پیش از این و در سال  ۲۰۱۸ نیز حسن‌زاده به فهرست پنج نویسنده برتر جایزه هانس کریستین اندرسن راه یافته بود.

معرفی گروه‌هایی دیگر از نامزدهای کتاب‌سال

این هفته نامزدهای نهایی دو گروه از گروه‌های سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال معرفی شد.

به‌این‌ترتیب نامزدهای گروه علوم اجتماعی این جایزه با موضوع‌های حسابداری، آمار، محیط زیست، علوم نظامی، علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، آموزش و پرورش، بازرگانی و مدیریت و نامزدهای گروه هنر هم در موضوعات معماری و شهرسازی، هنرهای نمایشی، نمایشنامه، تربیت بدنی، هنرهای تجسمی و موسیقی معرفی شدند.

خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران

روز سه‌شنبه این هفته خبر خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران منتشر شد. طبق این خبر در جلسه ۶۱۸ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد، خرید ۳۰۸ عنوان کتاب در ۳۲ هزار و ۲۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۰ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال مورد تصویب قرار گرفت.

آئین‌نامه و ضوابط حضور ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب ابلاغ شد

خبر مهم روز چهارشنبه ابلاغ آئین‌نامه‌‌ها و ضوابط حضورناشران داخلی، ناشران خارجی، بخش بین‌الملل و آئین نامه و دستورالعمل هیأت رسیدگی به تخلّفات ناشران بود. این ابلاغیه در سایت نمایشگاه کتاب تهران (tibf.ir) بارگذاری و این آیین‌نامه‌ها از سوی رئیس نمایشگاه کتاب ابلاغ شده و قابل دسترسی است.

برگزاری دومین جشنواره داستان‌نویسی «صدای سکوت»

روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه با برگزاری دومین جشنواره سراسری داستان نویسی ویژه کم‌شنوایان و ناشنوایان با عنوان «صدای سکوت» با همکاری موسسه خانه کتاب همراه بود.

انتهای پیام/4028/

نظر شما