شناسهٔ خبر: 37793881 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عراق در آستانۀ تظاهرات میلیونیِ جمعه سرنوشت‌ساز این کشور

مردم عراق امروز جمعه در پاسخ به درخواست گروه‌های مقاومت برای اخراج نیرو‌های آمریکایی، در تظاهراتی میلیونی شرکت خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از مردم این کشور برای برپایی تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در سراسر کشور با هدف اخراج نیروهای آمریکایی و حمایت دیگر گروه‌ها و احزاب از این دعوت، امروز جمعه مردم عراق در خیابان ها حضور می یابند و موضع خود در قبال حضور نیروهای آمریکایی در وطنشان و ضرورت خروج آنها را اعلام خواهند کرد.

مقتدی صدر صبح پنجشنبه در پیامی توئیتری با درخواست مجدد از مردم برای مشارکت در تظاهرات ضد آمریکایی نوشت: ای مردان و زنان میهن و‌ ای غنچه‌های ملت، زمان برای میهن فرا رسیده و ساعت استقلال و حاکمیت به صدا درآمده است؛ آیا شما عاشقان وطن هستید؟ ای عاشقان وطن، به سوی یاری معشوق بشتابید؛ چرا که او شما را فریاد می‌زند و پیمان شکنی نکنید؛ چرا که (در روز جزا) از عهد و پیمان پرسش خواهد شد. پس بشارت دهید به عراقی مستقل که آن را افرادی صالح اداره می‌کنند و در آن نه فسادی است و نه افراد مهاجمی. آن‌ها عاشقانی هستند که عصیانگران را برانداخته‌اند.

نتیجه تصویری برای مقتد الصدر

رهبر جریان صدر عراق روز چهارشنبه نیز در بیانیه ای تاکید کرده بود: «کشور من جای غریبه‌ها نیست. ملت به پا خاسته و پشتیبان دارد. صدای ملت مثل غرش شیر است که اگر بالا برود ظلم و ستم مفسدان ریشه‌کن می‌شود. عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید.»

صالح محمد العراقی، یکی از نزدیکان مقتدی صدر هم با دعوت مجدد برای مشارکت میلیونی مردم در تظاهرات جمعه از سیاستمداران خواست که در این تظاهرات شرکت نکنند و شرکت کنندگان هیچ پرچمی جز پرچم عراق را به اهتزاز درنیاورند. صالح محمد العراقی در توئیتر نوشت: حضور سیاسیون ممنوع است، همچنین هیچ پرچمی جز پرچم عراق نباید به اهتزاز درآید. حتی نیروهای سرایاالسلام هم حق ندارند پرچم های خود را حمل کنند. به دستورات پایبند باشید.

حزب الدعوه الاسلامیه نیز ساعتی پیش در بیانیه ای از تمام مردم عراق خواست تا در تظاهرات میلیونی و ضد آمریکایی جمعه حضوری پرشور داشته باشند و افزود: از ملت مسلمان، میهن دوست و تمام اقشار عزیز عراق می خواهیم تا در تظاهرات میلیونی شرکت کنند؛ این تظاهرات به حق پیامی عراقی از زبان ملت این کشور مبنی بر تمایلشان به استقلال از بیگانگان و حفظ حاکمیت وطن با پایان دادن به پایگاه های نظامی آمریکا و دیگران است؛ چراکه که پس از درخواست دولت برای خروج نیروهای آمریکایی و تصویب آن در پارلمان دیگر برای ادامه حضور آنها در کشور توجیهی وجود ندارد.

حزب الدعوة يدعو للمشاركة الفاعلة في تظاهرة الجمعة

ستار الجابری، یکی از نمایندگان پارلمان عراق و عضو ائتلاف سائرون وابسته به صدر نیز اعلام کرد که سید مقتدی صدر نیروهای کلاه آبی را برای تامین امنیت تظاهرات روز جمعه مامور کرده است. ستار الجابری افزود: برخی تلاش می کنند پیام های ناامیدکننده و غیرمطمئن در مورد تظاهرات میلیونی فردا صادر کنند. این افراد که از تظاهرات زیان می بینند تلاش می کنند در شبکه های اجتماعی در مورد این تظاهرات ایجاد نگرانی کنند. تظاهرات فردا پیام مردم در رد تجاوز اخیر آمریکا به حاکمیت عراق است.

سعد مایع الحلفی، یکی دیگر از نمایندگان ائتلاف سائرون از مسئولان امنیتی خواست تا امنیت تظاهرات میلیونی فردا را تامین کنند.

نائب عن سائرون يدعو لتأمين تظاهرات الجمعة المليونية

احمد الکنانی، نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف فتح نیز از اتخاذ تدابیر امنیتی در عالی ترین سطح برای تظاهرات فردا خبر داد.

احمد الکنانی گفت: جلسات متعددی در عالی ترین سطح با فرماندهان امنیتی برای استقرار نیروهای امنیتی جهت تامین امنیت تظاهرات ضد آمریکایی روز جمعه برگزار شده و نیروهای امنیتی در تمام مسیرهای نزدیک به تظاهرات مستقر شده اند.

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق هم روز چهارشنبه تاکید کرد که تظاهرات روز جمعه بیانگر دفاع از حاکمیت عراق مقابل تجاوزگری  اشغالگران آمریکایی است و افزود: پیام ما به ترامپ این است که عراق ملتی شجاع و اهل مقاومت دارد که اشغالگران آمریکایی را شکست خواهند داد. آمریکا قانون پارلمان عراق را رد کرده و کشور ما امروز تحت اشغال است، اما نیروهای مقاومت در بالاترین سطح آمادگی هستند. روز جمعه روز دفاع از حاکمیت و روز دومین (انقلاب عشرین) است.

دیگر گروه‌های مقاومت و جریانهای سیاسی عراق نیز هر کدام با انتشار بیانیه‌ای از مردم این کشور دعوت کردند که در تظاهرات گسترده روز جمعه علیه اشغالگری نیروهای آمریکایی شرکت کنند.

بر این اساس و علیرغم آنکه آمریکا و دنباله‌روهای سعودی و اماراتی آن طی روزهای گذشته از طریق رسانه های خود، علیه تظاهرات میلیونی جمعه و جهت تعطیل کردن آن تلاش کرده‌اند، فردا روز سرنوشت سازی برای ملت عراق خواهد بود و مردم این کشور با حضور در تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی تاکید خواهند کرد که نیروهای خارجی و در رأس همه، نیروهای آمریکایی باید از کشورشان خارج شوند و به اشغالگری خود در خاک وطن پایان دهند. مردم عراق فردا اعلام خواهند کرد خود بر تامین امنیت کشورشان قادرند و به اشغالگران آمریکایی نیازی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما