شناسهٔ خبر: 37790862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش ایران به رونمایی برایان هوک از محورهای توافق خیالی ترامپ با ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران به رونمایی برایان هوک از محورهای توافق خیالی ترامپ با ایران واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، سیدعباس موسوی در توئیترش نوشت:

رونمایی برایان هوک از به اصطلاح " توافق ترامپ" صرفا نمایش توهمات دیرپا و متصلب آنهاست که نشات گرفته از تکبر عمیقا نهادینه شده و حس خودبزرگ بینی است. خوب است از مشاوران زبان فارسی تان بخواهید در مورد "حکایت گندم ری و خرمای بغداد" برای شما توضیح دهند.

لازم به ذکر است که برایان هوک گفته بود: توافق جدیدی که واشنگتن به دنبال مذاکره بر سر آن و جایگزین کردنش با «برجام» است ۳ تفاوت با توافق پیشین خواهد داشت.

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران به برشمردن سه تفاوت بین توافق مدنظر ترامپ با برجام پرداخت. او گفت: «اولین مورد اینکه، ما استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر اینکه رژیم ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد، مجدداً بازخواهیم گرداند. امروز بیش از نیمی از کشورهای دنیا که برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دارند، غنی‌سازی انجام نمی‌دهند. رژیم نیازی به غنی‌سازی هیچ ماده شکافت‌پذیری ندارد.»

هوک در توضیح درباره دومین مورد گفت: «مورد دوم این است که هر توافقی که به آن دست پیدا کنیم را تحویل مجلس سنا خواهیم داد تا به معاهده تبدیل شود. اگر این توافق به تصویب [سنا] برسد به قانون بین‌المللی تبدیل می‌شود. توافقِ هسته‌ایِ دولت اوباما نوعی تعهد سیاسی بود و هیچ‌گاه برای تبدیل شدن به معاهده، تحویل سنا نشده بود؛ وقتی که این توافق به نیویورک و شورای امنیت فرستاده شد حتی قطعنامه‌ای که الزام‌آور باشد هم نبود.»

 وی در توضیح درباره سومین مورد تأکید کرد که توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود. (اینجا)

310311

نظر شما